SÆREMNE HJELP!

SillyDilly

Forumet er livet
Jeg skal ha særemne i Norsk på muntlig eksamen i Mai/Juni! Jeg har ikke begynt på det og står heelt fast.

Må skrive om norsk litteratur/forfatterstudium, og det kan ikke være så tunge bøker å lese for jeg har en laaaang leseliste!

Noen søte damer som kan være så snill å hjelpe meg?[:)]

ORIGINAL: Bare Kari

Jeg hadde om Erlend Loe. Lettleste og morsomme bøker![:D]

du har ikke tilfeldigsvis det på pcn eller et utdrag av det som det hadde vært mulig å titte på? Er HELT blank på problemstilling, hvordan jeg skal stille det opp osv osv![&o]

ORIGINAL: LiljaLilly

Hehe, nei...
Har samme problem - eksamen i slutten av mai og jeg er ikke begynt på fordypningemenet engang[8|]
Vi må velge 3 bøker (enten en triologi eller 3 forskjellige krimbøker og sammenligne f.eks) og finne problemstillinger vi skal gi svar på i oppgaven.

Godt å høre det er flere enn meg som er sent ute med å komme igang[:D]

Bra det ikke bare er meg ja! Med en 3åring i hus og en ny på vei så blir dagene fort ganske tettpakkede[:D][&o] Vi fikk beskjed om å ikke skrive om krim vi, og absolutt ikke triologi! - jeg leser jo bare krim så hadde det vært krim så hadde jeg hvertfall hatt et utgangspunkt

Jeg selv skrev om kvinnesaken, og leste Amtmannens Døtre, Garman og Worse og Albertine. Ingen av disse var lettleste da.

Men jeg kan si at jeg tror noe av det viktigste er å ha en bra problemstilling, og kom tilbake til denne flere ganger gjennom fremlegget. Jeg hadde noe sånt som hvordan kvinnesaken ble berørt i de tre bøkene, likheter og forskjeller, og hvordan dette var i forhold til de litteraturhistoriske periodene de ble skrevet i.  Hold problemstillingen din som en rød tråd gjennom hele særemnet.
Og sammenlikne bøkene hele tiden!

Btw, jeg ville kanskje anbefalt Jo Nesbø. Bøkene hans er lettleste, spennende og morsomme!

ORIGINAL: toneany

Jeg selv skrev om kvinnesaken, og leste Amtmannens Døtre, Garman og Worse og Albertine. Ingen av disse var lettleste da.

Men jeg kan si at jeg tror noe av det viktigste er å ha en bra problemstilling, og kom tilbake til denne flere ganger gjennom fremlegget. Jeg hadde noe sånt som hvordan kvinnesaken ble berørt i de tre bøkene, likheter og forskjeller, og hvordan dette var i forhold til de litteraturhistoriske periodene de ble skrevet i.  Hold problemstillingen din som en rød tråd gjennom hele særemnet.
Og sammenlikne bøkene hele tiden!

Tusen takk for tips, alt mottas med GLEDE[:)]

Btw, jeg ville kanskje anbefalt Jo Nesbø. Bøkene hans er lettleste, spennende og morsomme!

Men det er vell krim? Jeg "får ikke lov" å bruke krimbøker. Er ikke anbefalt til eksamen[&o]

vi skrev særemnet i gruppe. Men vi skrev om kvinners seksualitet i norsk litteratur. Valgte ut bøker fra ulike tidsepoker og sammenlignet de. Mener vi fikk 5/6, og hver vår karakter utenom. Men husker ikke bøkene i farten[8D] var veldig spennende tema faktisk[:)]

ORIGINAL: SillyDilly

Men det er vell krim? Jeg "får ikke lov" å bruke krimbøker. Er ikke anbefalt til eksamen[&o]

Seriøst?
Så teit da. Det var noen gutter i klassen min som hadde norsk krim som tema, husker de hadde en Nesbø-bok også. Dette var tredjeåret på vgs (påbygging), for et par år siden.
Men ingen av oss kom opp i norsk munntlig da.

Er det forresten lov med barnebøker?
Du kan jo ta for deg norske barneforfattere, spesielt på 50-60-tallet. Velg tre totalt forskjellige bøker og skriv om barnebokens gullalder, eller velg tre forskjellige bøker av samme forfatter og skriv om forfatteren.

Seriøst?
Så teit da. Det var noen gutter i klassen min som hadde norsk krim som tema, husker de hadde en Nesbø-bok også. Dette var tredjeåret på vgs (påbygging), for et par år siden.
Men ingen av oss kom opp i norsk munntlig da.

Går på Bjørknes privatskole så må opp i alle fag, og lærerene våre er som regel sensorer også å de "driller" oss mye til eksamen, og krim og triologier er strengt forbudt, så er sikkert mange som driter seg ut på krim - vet ikke[8|]

Er det forresten lov med barnebøker?
Du kan jo ta for deg norske barneforfattere, spesielt på 50-60-tallet. Velg tre totalt forskjellige bøker og skriv om barnebokens gullalder, eller velg tre forskjellige bøker av samme forfatter og skriv om forfatteren.

Ja barnebøker er lov! Allurat noe av dette jeg har tenkt - flink du er med masse tips! Må gå inn i timen nå, men skal titte innom igjen på tråden når jeg slutter[:D][:D][:D] 

Vi hadde også særemne. Jeg forsøkte å lese bøker og alt som var, men fikk det ikke til.

To mnd fant jeg og læreren min ett smutthull i regelen om særemne og jeg skrev om barnetvets utvikling fra de forskjellige tiårene frem til idag. Vanvittig spennende prosjekt og artig å se utviklingen.

Grunnen til at jeg kunne bruke det var fordi barnetv har mye med dagens samfunn å gjøre, hvordan barn lærer ting før og nå osv osv.

Jeg brukte barnelitteratur [:)] Er en del år siden nå, men husker jeg leste flere av Anne-Cath Vestly bøkene, og skrev om likestilling fremstilt i barnebøker. Hun var tidlig ute å bryte typiske/tradisjonelle kjønnsrollemønstre... På 70-tallet (da de bøkene kom) var det ikke vanlig med hjemmeværende far og mor som var vaktmester osv! Temaet om likestilling og kjønnsroller er jo fortsatt aktuelt idag, og de bøkene er veldig lettleste!

ORIGINAL: Barn i magen

Jeg brukte barnelitteratur [:)] Er en del år siden nå, men husker jeg leste flere av Anne-Cath Vestly bøkene, og skrev om likestilling fremstilt i barnebøker. Hun var tidlig ute å bryte typiske/tradisjonelle kjønnsrollemønstre... På 70-tallet (da de bøkene kom) var det ikke vanlig med hjemmeværende far og mor som var vaktmester osv! Temaet om likestilling og kjønnsroller er jo fortsatt aktuelt idag, og de bøkene er veldig lettleste!

Dette hørtes jo veldig spennende ut! Tror jeg skal ta en titt i bøkene hennes ja

ORIGINAL: Barn i magen

Dette hørtes jo veldig spennende ut! Tror jeg skal ta en titt i bøkene hennes ja

Hun skrev vel også om aleneforeldre før det ble vanlig, så det er helt klart noe som må med. [:)]

Dytter på denne jeg også, da jeg sitter med det samme. Jeg har bestemt meg for Jo Nesbø, skal lese tre bøker, har allerede lest den siste han ga ut, og driver med Sorgenfri, men jeg finner ingen problemstilling.. Noen som har noen tips? [:)]

Har en kompis som skreiv om bøkene om Kurt, bla Kurt blir grusom.
Vi andre satt å sleit oss gjennom tjukke bøker, mens han leste 3-4 tynne barnebøker, skreiv litt om de og forfatteren og fikk en helt grei karakter [8|] Livet er urettferdig [8D]

ORIGINAL: jinta85

Vi andre satt å sleit oss gjennom tjukke bøker, mens han leste 3-4 tynne barnebøker, skreiv litt om de og forfatteren og fikk en helt grei karakter [8|] Livet er urettferdig [8D]

Er vel ikke urettferdig det vel?? Alle kunne jo ha valgt som han?? hehe

ORIGINAL: jinta85

Men når man skriver om sånne tynne bøker og lettlest litteratur, da blir nok kravene høyere til hvor bra man skal kunne tolke det man har lest osv. Og det kan jo være vanskeligere når det er mindre å ta av, for å si det sånn. [8D]

Back
Topp