SÅRE nipler !

jente

Flørter med forumet
Er det noen som har erfaring om hvordan behandle såre nipler pga.amming veldig raskt?
Det er så gale at jeg klarer ikke amme, det blør og gjør ubeskrivelig vondt...
Noen råd for dette? Da blir jeg svært takknemlig...
Har kjøpt krem på apoteket, men det hjelper lite når jeg blir like sår igjen når jeg ammer igjen [:(]
VONDT...

simplex har jeg fått høre av flere venninner er veldig effektivit:) ikke prøvd selv men kjøpt den inn:)
er egentlig en øyekrem men funker ifølge de, og de hadde ikke anbefalt meg den vis ikke de var fornøyd med den...
men du må velge selv:) jeg kommer hvertfall til å bruke den om mine blir såre:)

Jeg har bryst sjold, men av erfaring fra forrige amme perdiode, endte det med at jeg til slutt ikke fikk til å amme fordi etter at jeg brukte brystsjold, ville ikke lillemann ta vanlig pupp lenger og da minket det på melka, siden den ikke tømmes helt med sjold...
Samme gjelder pumping, er redd han ikke vil ta noe annet enn flaske, i og med at det er lettere å suge fra, hvis jeg tilbyr han det... Han er jo bare 3 dager gammel og alt er veldig nytt...
Men hvis det ikke blir bedre, har jeg ikke annet valg enn å prøve... Tusen takk for tipset... [:)]

Nei, jeg skal lese på amme hjelpen, takk for tips ! [:)]

Tar gjerne i mot alt av råd her ...

ORIGINAL: blåbæret

simplex har jeg fått høre av flere venninner er veldig effektivit:) ikke prøvd selv men kjøpt den inn:)
er egentlig en øyekrem men funker ifølge de, og de hadde ikke anbefalt meg den vis ikke de var fornøyd med den...

Må denne vaskes vekk før en ev.ammer? hmm... Siden det i hovedsak er en øyekrem...

jeg sliter med det samme!! har pumpa en heel dag og smører med sånn brystkrem.. idag ammer jeg igjen på det brystet til tross for åpent sår.. (blør ikke nå).. prøver egentlig bare bite tenna sammen og la henne herde brystvorta :)

ORIGINAL: jente

ORIGINAL: blåbæret

Må denne vaskes vekk før en ev.ammer? hmm... Siden det i hovedsak er en øyekrem...

det har de ikke sagt noe om men kan spørre:) mn tror ikke det...
sender mld og spør nå:)

Bit tennene sammen!!! Det går over!! Og luft puppene så dem får sjangse til å bli tørre innimellom!

Jeg har opplevd det samme selv!

Lufttørking! Ta ned persiennene og gardinene så du bare kan sprade rundt i bar overkropp. Smør ofte brystmelk på brystvortene og la det lufttørke. Bruk ammeskjold innimellom hvis det blir helt for galt. Kjøp ullfett på apoteket (jeg kjøper den ullevål lager selv, så vet ikke hva det heter på vanlige apotek). Seig guffe som lindrer og beskytter og som det ikke er farlig at barnet får rester av i munnen sin (ihvertfall ikke den fra ullevål). Det er mine tips iallefall. Pluss at du bør få en helsesøster/jordmor til å se på ammeteknikk. Lykke til! [:)]

Da har jeg fått svar.. hun skrev:
at du må ikke klesse det på, et tynt lag er nok. også er det lurt å bruke engangsammeinnlegg og skifte ofte når du har disse problemene. la brystvortene få lufttørke etter ammingen og smør kremen på. Ha rene fingre- er kjempeviktig med god hygiene. Smør niplene etter amming og ikke før:D

Håper det ordner seg uansett hva du velger å gjøre:)

Sliter med akkurat det samme selv. Igjen.
Først en ting til dere med åpne sår: Pass på håndhygienen!! Grundig vask og sprit før du tar på sårene. Forrige gang fikk jeg gule stafylokokker i brystvortene. Helt jævelig vondt. Så ta en tur innom legen hvis du frykter dette (hovent og sår som nekter å gro og feber etterhvert).

Mine tips til ting som kanskje kan hjelpe:

1) Lufttørke med morsmelk på
2) Lanolin (kremer)
3) Pumpe og gi i kopp(vanskelig) el flaske (ungen må lære sugeteknikk igjen når sårene gror)
4) Skjold (problem med at det ikke blir effektivt nok. Tips: bruk skjold i starten av suginga på hver pupp og ta de deretter av og la ungen fortsette å suge. Da slipper du billigere unna de første vonde minuttene da såret fra forrige gang suges av.
5) Lær riktig ammeteknikk. Ammehjelpen el barselavd

Lykke til. Vet dette er ubeskrivelig vondt!

Usj, håper det blir bedre, ser du har fått en del tips alt. Det høres virkelig ikke noe godt ut [:'(]

Her er et utdrag jeg lagret for en stund siden, stjålet fra et annet forum her inne [8D]

"TIPS TIL DERE SOM SLITER MED SÅRE BRYSTER:
Jeg sleit veldig med såre brystvorter, fordi tulla ikke tar skikkelig tak. Alle sa at jeg ikke burde gi henne
flaske da det kan forvirre henne. Jeg fikk åpne sår på den ene puppen, og grein hver gang hun skull ha mat.

Her er hvordan jeg klarte det:
- Avent og natusan sine innlegg kleber - bytt til Libero.
- Bruk ullinlegg med mindre det er fare for sopp eller infeksjon i åpne sår, ha heller papirinnleggene utenpå hvis
du lekker mye.
- Smør inn brystvorten med morsmelk og la lufttørre etter ammingene, og gjerne en gang i mellom.
- Håndmelk litt før barnet legges til, hvis du ikke er så sprengt er det lettere få tak.
- Jeg ammet på den beste puppen og ga melk som jeg hadde håndmelket på aventflaske på annenhver. Så fikk
den puppen som var skikkelig ille hvile.
- Bruk av brystpumpe gjør også vortene litt såre, håndmelk istedet hvis du får det til.
- Hvis du er redd ungen skal bli forvirra av flaske kan du bruke nuby natura touch. De er formet som brystet, og forvirrer
ikke like mye. Apotek1 har også en flaske som er formet mer som brystet.
- Man KAN smøre litt sinksalve på vorten, men tørk godt av før amming.
- Ellers kan purelan være effektivt hvis det er skorper og lign.

Etter å ha gjort dette tok det mindre enn 2 dager før puppene mine var helt fine igjen, og hun suger faktisk bedre nå
enn hun gjorde før hun fikk teste flaske/smokk. Så i mitt tilfelle ordnet det alt. Og vi kunne kose oss de måltidene hun
fikk flaske når jeg slapp å bite tennene sammen og gråte for å amme."

Prøvd å handmelke ?
Har ingen erfaring med amming what so ever jeg da. Men jordmor sa at det beste er å handmelke, for det sliter ikke på brystvorta. Og om man blir øm og får sår så ammer man feil, for det skal IKKE gjøre vondt å amme.

Hun sa også at man ikke skulle "fingre" med brysvortene pga. bakterier og at man skulle la de lufttørke med morsmelk på. Det sa også hun ene som var på ammekurset, for denne var det mirakelkur. Hun ble bra nesten med en gang.

Albueskjell funket veldig bra for meg sist. (hentes fra sjøen selv eller kjøpes på apotek)
Disse "suger" seg fast å støttes med bh og brystvortene blir da badet i morsmelk som renner ut.
Og selfølgelig luft tørking er viktig:):) Dette gjøres mellom amme øktene.

Lykke til, vet det er kjempe vondt med disse såre brystvortene. Aua.

Oh oh oh ! Nå kom jeg på en ting ![:D] Hun anbefalte også sånn man har te i løsvekt i når man skal drikke sånn te Ble et gigantisk bilde! :P MEn i allefall, en sånn og dele den i to og bruke det på over brystvortene for det både beskytter og lufter [:D]

brystskjold! jeg kjøpte noen kupler på ammehjelpen.no og merket raskt forbedring...jeg hadde skikkelig såre brytstvorter, og ingenting hjalp, og alt satt seg fast...så jeg gikk hjemme i 2mndr med såre nakne bryster, fordi alt av ammeinnlegg og klær satt seg fast i vortene.. men de kuplene var greie, for da fikk de være i fred og luft tørke, og jeg kunne ha klær på [:)] såre brystvorter er vondere enn alt i hele verden tror jeg...

ORIGINAL: Sl0th

Oh oh oh ! Nå kom jeg på en ting ![:D] Hun anbefalte også sånn man har te i løsvekt i når man skal drikke sånn te :P MEn i allefall, en sånn og dele den i to og bruke det på over brystvortene for det både beskytter og lufter [:D]

disse prøvde jeg og, men de funket ikke...de satte seg fast i brystvortene mine...

og jeg var hos ammepoliklinikk, men de sa at snuppa sugde rett...var bare at brystvortene mine ikke tålte amminga..de var ikke nok "herdet"

ORIGINAL: jente

Er det noen som har erfaring om hvordan behandle såre nipler pga.amming veldig raskt?
Det er så gale at jeg klarer ikke amme, det blør og gjør ubeskrivelig vondt...
Noen råd for dette? Da blir jeg svært takknemlig...
Har kjøpt krem på apoteket, men det hjelper lite når jeg blir like sår igjen når jeg ammer igjen [:(]
VONDT...

simplex fungerer. Amme skjold fungerer også. Må¨bare prøve deg frem[:D]

heisann..

eg har hatt samme problem som deg denne gangen,, da kan det ve lurt å begynne og amme på det bryste som er mindre sårt, og avlaste det såreste,(babyen suger som hardest når den blir lagt til) eg kjøpte meg bryst skjold når det ble så sårt at eg begynte og blø. da brukte eg det ankvar gang eg ammet, og smørte meg godt med bryst vorte krem og luft tørket. no er gutten min akkurat 1 uke og 1 dag og siden i går har eg ammet uten å bruke skjold... var deiligt og kunne avlaste brystvortene, for no koser vi oss med amminga igjenn :)

melk deg sjølve i dysjen om du får for mykje spreng i det ene brystet ved eventuell avlastning :) lykke til :D[;)]

Back
Topp