SÅ dumme NAV er!

Nitapus

Forumet er livet
De driver og sender meg sånne innkallinger til veileding fordi jeg er arbeidsledig... egentlig så er jeg jo ikke det jeg har bare ikke barnehageplass eller dagmamma til Mie enda så jeg har ikke muligheten til og begynne å jobbe enda.

Men uansett... dette er 3 brevet jeg får! Og jeg har sagt fra til dem at det ikke har hensikt enda med ett sånn møte og at de kan heller hjelpe meg og søke om dagpenger siden jeg ikke har mulighet til å jobbe, men da blir de forvirra og lurer på om jeg ikke allerede går på dagpenger siden jeg er innkalt på møte, og så får de ikke til og hjelpe meg med det heller. Men det værste er egentlig at disse brevene kommer fra trondheim! Jeg bor ikke der! Det vet de! Det har jeg sagt fra om så de sender til og med på rett adresse her i RANA og tror at jeg bare skal kunne komme en snartur innom kontoret i Trondheim!!! BAH! LEEEI! [:@][:'(][:@][:'(][:@][:'(]

Er det noen av dere som vet hvordan det funker med dagpenger? Må jeg sende inn noe meldegreier hvær uke jeg og da? Eller...? [8|]

Jeg holder på å søke om dagpenger. Har holdt på siden slutten av januar, de mister jo alt jeg sender arggghh!!

Du må først og fremst sende inn en søknad + alle papirene de krever,
så må du melde deg som arbeidssøker på nav.no(trenger min id hvis du ikke har det..),
så må du sende meldekort hver 14. dag sånn at du fortsetter å være arbeidssøker.

Sånn jeg har forstått det, så må du søke etter arbeid for å få dagpenger.

Jeg er i samme situasjon som deg. Ikke barnehage eller dagmamma. Så jeg skrev at jeg kan jobbe kveldstid.

ORIGINAL: Burger

Huff, så slitsomt.. Når det gjelder dagpenger må du først melde deg som arbeidssøker på nav, så må du søke om dagpenger. Når du har fått søknaden innvilget må du sende meldekort hver 14 dag.

Lykke til[:)]

Ja, du må sende meldekort.
Jeg må også gjøre det sånn når permen min er over i April. Jeg skal gå på dagpenger frem til høsten for sa skal jeg begyne på skole. (skole gjennom NAV, så skal gå på dagpenger da også btw...)

ORIGINAL: Nitapus

De driver og sender meg sånne innkallinger til veileding fordi jeg er arbeidsledig... egentlig så er jeg jo ikke det jeg har bare ikke barnehageplass eller dagmamma til Mie enda så jeg har ikke muligheten til og begynne å jobbe enda.

Men uansett... dette er 3 brevet jeg får! Og jeg har sagt fra til dem at det ikke har hensikt enda med ett sånn møte og at de kan heller hjelpe meg og søke om dagpenger siden jeg ikke har mulighet til å jobbe, men da blir de forvirra og lurer på om jeg ikke allerede går på dagpenger siden jeg er innkalt på møte, og så får de ikke til og hjelpe meg med det heller. Men det værste er egentlig at disse brevene kommer fra trondheim! Jeg bor ikke der! Det vet de! Det har jeg sagt fra om så de sender til og med på rett adresse her i RANA og tror at jeg bare skal kunne komme en snartur innom kontoret i Trondheim!!! BAH! LEEEI! [:@][:'(][:@][:'(][:@][:'

Er det noen av dere som vet hvordan det funker med dagpenger? Må jeg sende inn noe meldegreier hvær uke jeg og da? Eller...? [8|]

Det er desverre ikke sånn at du kan få dagpenger dersom du ikke er reell arbeidssøker. Dvs at du aktivt søker jobb. Dagpenger er ikke ment å forlenge tiden man kan gå hjemme med barnet sitt etter endt permisjon. Du skriver under på et juridisk bindende dokument når du søker dagpenger og registrere deg som arbeidssøker. Du plikter blant annet å møte til alle innkallinger Nav kaller deg inn til. De kan melde deg på kurs i regi av Nav som du plikter å møte på(som kan vare alt fra 4 og oppover. Kurset er hver hverdag gjerne fra 08-16). Du må skrive under på at dersom du får tilbud om jobb eller kurs vil du på dagen kunne skaffe barnevakt. Ja, du vil kanskje si at du kjenner folk som har fått dagpenger og er i samme situasjon som deg. Ja, det stemmer nok, men da har de klart på en eller annen måte å lure systemet. Det er fullt mulig det, men ikke lovlig. Dersom du har mottatt urettmessige dagpenger og dette oppdages må dette betales tilbake!

ORIGINAL: kab

Men uansett... dette er 3 brevet jeg får! Og jeg har sagt fra til dem at det ikke har hensikt enda med ett sånn møte og at de kan heller hjelpe meg og søke om dagpenger siden jeg ikke har mulighet til å jobbe, men da blir de forvirra og lurer på om jeg ikke allerede går på dagpenger siden jeg er innkalt på møte, og så får de ikke til og hjelpe meg med det heller. Men det værste er egentlig at disse brevene kommer fra trondheim! Jeg bor ikke der! Det vet de! Det har jeg sagt fra om så de sender til og med på rett adresse her i RANA og tror at jeg bare skal kunne komme en snartur innom kontoret i Trondheim!!! BAH! LEEEI! [:@][:'(][:@][:'(][:@][:'

Det er desverre ikke sånn at du kan få dagpenger dersom du ikke er reell arbeidssøker. Dvs at du aktivt søker jobb. Dagpenger er ikke ment å forlenge tiden man kan gå hjemme med barnet sitt etter endt permisjon. Du skriver under på et juridisk bindende dokument når du søker dagpenger og registrere deg som arbeidssøker. Du plikter blant annet å møte til alle innkallinger Nav kaller deg inn til. De kan melde deg på kurs i regi av Nav som du plikter å møte på(som kan vare alt fra 4 og oppover. Kurset er hver hverdag gjerne fra 08-16). Du må skrive under på at dersom du får tilbud om jobb eller kurs vil du på dagen kunne skaffe barnevakt. Ja, du vil kanskje si at du kjenner folk som har fått dagpenger og er i samme situasjon som deg. Ja, det stemmer nok, men da har de klart på en eller annen måte å lure systemet. Det er fullt mulig det, men ikke lovlig. Dersom du har mottatt urettmessige dagpenger og dette oppdages må dette betales tilbake!

Så du mener da at jeg skal gå helt uten penger!? For jeg har jo ikke krav på kontantstøtte før Mie er over året! [:-]

Det er greit at de vil ha meg på kurs... mn det som ikke er greit er at de forventer at jeg skal reise til Trondheim for og gjøre det! Og da må det også være greit for dem at jeg tar med Mie hvis jeg ikke får barnevakt til henne! [&:]

Har du nylig flyttet fra Trondheim og ikke meldt adresseforandring til Nav så kan det være derfor Nav Trondheim sender deg brev og innkallinger. ja, desverre så mener jeg at du ikke har krav på dagpenger dersom du ikke er reell arbeidssøker. Er du alene eller bor du sammen med bf?

Har du nylig flyttet fra Trondheim og ikke meldt adresseforandring til Nav så kan det være derfor Nav Trondheim sender deg brev og innkallinger. ja, desverre så mener jeg at du ikke har krav på dagpenger dersom du ikke er reell arbeidssøker. Er du alene eller bor du sammen med bf?

Jeg har meldt i fra! De sender til rett adresse og alltingen, men likevell er det rådgiver i Trondheim som vil møte meg... [8|]

Jeg er sammen med bf ja. Vi er i en spesiell situasjon da... siden mannen har mistet jobb og er under opplæring hos NAV, så han har heller ikke noen inntekt fåreløpig. Og han kan ikke ta ut pappapermen heller... og jeg kan ikke få overta den... Så det må jo nesten være en slags mulighet for å få støtte fra ett eller annet sted! [:o]

Jeg har meldt i fra! De sender til rett adresse og alltingen, men likevell er det rådgiver i Trondheim som vil møte meg... [8|]

Jeg er sammen med bf ja. Vi er i en spesiell situasjon da... siden mannen har mistet jobb og er under opplæring hos NAV, så han har heller ikke noen inntekt fåreløpig. Og han kan ikke ta ut pappapermen heller... og jeg kan ikke få overta den... Så det må jo nesten være en slags mulighet for å få støtte fra ett eller annet sted! [:o]

Her går far på arbeidsavklaringspenger og hadde derfor ikke opparbeidet seg rettigheter til pappaperm og jeg fikk hans uker.

Så lenge du bor sammen med noen, har de forsørgerplikt på deg. Noen sier at samboere ikke har det, men det er en paragraf i loven som gir dem rett til å si det likevel, men en kan krangle på det.

Du må være arbeidssøker for å få dagpenger, dvs kunne jobbe samme dag de ringer og tror ikke de godtar at barnet må være med. Kurs vil du jo få beskjed om dager i forveien og kan organisere barnepass. Om du får noen støtte til barnepass vet jeg ikke....

Så hvis du faktisk ikke kan jobbe pga barnet, så er det vel rett og slett sosialen neste ?

Nav krever vel at du går på et kurs fire uker etter dagpenger kommer i gang og du ikke har fått deg jobb enda, du kan fortsette og søke arbeid mens du er under kurset men får ikke betalt for de dagene du møter opp. Slik var det i hvertfall for begge brødrene mine..

Du må skifte behandler, ta kontakt med de på Mo, er redd behandlingstiden kan ta lang tid.
Typen til moren min MÅ til Lofoten på møter med NAV, fordi når eg sak allerede er under behandling så bytter de tydeligvis ikke kontorer.. [&:]

Hvilket kontor er samboeren din under da? Dersom han er i Mo i Rana så skal du også være det. Vil anbefale deg å be om en møte med veilederen/konsulenten til samboeren din, du og samboeren sammen. Legg frem situasjonen som den er, så får du se hva de har å tilby. Ta med id, bankutskrifter (for alle konti)for de siste månedene med bevegelser, husleiekontrakt dersom dere leier/dokumentasjon på huslånet dersom dere eier, dokumentasjon på eventuelle andre lån (kredittlån, billån, studielån etc)Ha gjerne med papirer som viser at du ikke har fått barnehageplass, kopi av siste selvangivelse(ligning, siste strømregning, oppsigelse eller sluttattest fra siste arbeidsgiver og dokumentasjon på utgifter til eventuelle forsikringer (barneforsikring,innbo).

Ps! Sjekk med kommunen din om du kan ha krav på bostøtte. Man kan søke hver måned innen den 14. Man får svar rundt den 10. månenden etter.

Ellers kan man finne ut mye om sine rettigheter og plikter på www.nav.no

Her er en link til siden som omhandler sosialstønad.
http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+st%C3%B8nad+%28sosialhjelp%29

+ noen andre linker

http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/R%C3%A5d+og+veiledning

Den siste jeg legger med er om bostøtte:
http://www.husbanken.no/bostotte/bostotte_soker/

Håper dere finner en løsning på det. Bare for å ha det sagt så er ikke sosialstønad noe særlig fett å leve på. Det er ment som et minimum som man skal klare seg på over en kort periode. De fleste Nav- kontor følger statens veiledende satser for livsopphold, og det er ikke mye å skryte av. Nav vil nok også forsøke å hjelpe dere med å se hvor dere eventuelt kan kutte i utgiftene også.
Ta kontakt så fort som mulig. Ting kan ta tid dersom dere må søke om sosialstønad.(Man har krav på svar på sin søknad innen 3 uker etter at man har levert søknad med fullstendig dokumentasjon). Og ja, jeg jobber i Nav :)

Back
Topp