Ryggsmerter

Soskenlykke

Forelsket i forumet
Julibarna 2019
Hei! Har siden igår hatt ryggsmerter fra h.......
Det sitter bak i korsryggen og er like vondt om jeg står, går eller ligger.
Trodde først det var en bekkenlåsning så gikk meg en liten tur, men det ble bare verre.
Noen som har opplevd lignene? Eller har noen råd?

Jeg har også mye vondt i korsryggen. Skal ikke så mye til heller før det gjør vondt. Ingen råd dessverre. Skal selv til fysio eller kiropraktor neste uke for å se om det hjelper

Jeg har også mye vondt i korsryggen. Skal ikke så mye til heller før det gjør vondt. Ingen råd dessverre. Skal selv til fysio eller kiropraktor neste uke for å se om det hjelper
Jeg er ikke alene asså. Syns det er tidlig å få så vondt allerede:/ håper det går raskt over for oss begge!

Jeg begynte ganske tidlig å kjenne det i ryggen, men kjører på med yoga øvelser hver morgen. Vet ikke om vi har samme type vondt, men kjenner at det hjelper meg å tøye. Sånn strekke overkrippen bakover, eller i kamel, eller stå på alle fire og flekse (katt/ku).

Hadde vett nok til å løpe 5 km på fredag siden ryggen hadde en god periode. Endte opp med å være sofa liggende hele helge pga vondt i korsryggen, men også pga vondt i symfysen når jeg går :smiley-angry026

Last edited:
Jeg har hatt vondt i korsryggen de siste ukene, og har gått til kiropraktor siden da. Hun har anbefalt to øvelser for å styrke nedre del av ryggen. Den ene er at en står på alle fire, og strekker ut venstre arm og høyre bein, inn mot kroppen igjen, også strekke høyre arm og venstre bein. En veldig standard øvelse, men visstnok veldig god. Den andre øvelsen husker jeg ikke, haha! Men skal spørre igjen i morgen :p
Hun anbefalte også variasjon mellom å stå, gå og sitte. Dvs ikke beholde samme stilling for lenge.
God bedring!!

Anbefaler å styrke ryggen, samt gjøre øvelser for bekkenbunnen (støtter litt fra innsiden). Man blir jo tyngre frempå, så da blir det økt belastning på ryggen når tyngdepunktet kommer frem. Selv om man ikke nødvindigvis er så stor eller tung nå, er det store endringer i kroppen. Jeg opplever at ryggsmerter kommer etter trening/jogg. Har hjulpet bra med varmeflaske i korsryggen, samt å være i varmtvannsbasseng for smertelindring, hvis du har mulighet til det :) Ellers kan man jo tenke på hva man gjør i hverdagen: sov med pute mellom beina, ta korte steg når man går/jogger, gå inn/ut av bilen med samlede bein osv. Bør avlaste hvis man har mye vondt. Også mange fine øvelser nevnt over i tråden ;) god bedring :happy:

Jeg går til fysio for bekkenet. Fått i oppgave å tøye rumpemuskulatur 1 1/2 min hver dag ( ligge fremover med den ene foten under deg) samt knebøy 12x3 rep og bekkenløft 12x3 3 ganger pr uke. Anbefaler virkelig den tøyeøvelsen, jeg kan merke forskjell rett etterpå:)

Fant fram desse artiklane. Kanskje dei kan vere til hjelp?

"I tillegg påvirker svangerskapshormonene leddbåndene slik at de strekkes og blir løsere, særlig i korsryggen. Dette fører til ekstra belastning på leddene i ryggen og hoftene, og gjør dem sårbare for påkjenninger."
https://www.babyverden.no/gravid/ryggsmerter/

"Føler du at ryggen din er trøblete i svangerskapet? Du er ikke alene! Her forklarer jordmor Ragna hva mange opplever, hva som kan være årsaken og hva du kan gjøre med det."
https://www.babyverden.no/blogg/gravid-og-vondt-i-ryggen/

Back
Topp