Rydde klesskap - tips

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Jeg har et stort klesskap med masse klær, har aldri noe å ha på meg - og hvis jeg kjøper noe nytt så er det ikke plass til det i skapet.

Hva er dine beste tips til å få ryddet vekk tøy uten å synke hen i tanker om at «bare 20 kg av, så passer det.., den er jo så fin.., jeg liker den sikkert når jeg er ferdig med å amme... osv osv»?

Har du lest om kapselgarderobe? Det er en fin måte å få orden i klesskapet på :)

Legg for små klær i kasser, legg de bort og ta de frem om ett pr, passer de ikke så gi de bort

Jeg har et stort klesskap med masse klær, har aldri noe å ha på meg - og hvis jeg kjøper noe nytt så er det ikke plass til det i skapet.

Hva er dine beste tips til å få ryddet vekk tøy uten å synke hen i tanker om at «bare 20 kg av, så passer det.., den er jo så fin.., jeg liker den sikkert når jeg er ferdig med å amme... osv osv»?
Å være i rette humør og «mindset». For meg er det å se closet declutter videoer på YouTube for å få den dytten :woot: vær streng, gjerne prøv mye på for å se om du liker det du ser, om ikke, kast.

Jeg går for Marie Kondo: gir dette plagget meg glede eller dårlig samvittighet? Selvfølgelig må jeg beholde noe vintertøy uavhengig av hvor glad det gjør meg. Topper som aldri blir brukt, bukser som ikke passer, gensere som klør,...

Er du usikker så legg det vekk ett år. Da vet du om det har kommet en anledning der du savner plagget :)

Når jeg gjorde det for en del år siden så bare kasta jeg alt jeg ikke hadde brukt de siste ukene i en pose og leverte det til uff konteiner.
Enkelt og greit. Bli kvitt alt man ikke bruker regelmessig. Etter jeg gjorde det så har jeg aldri trengt å gjøre det igjen fordi jeg ikke samler opp klær som ikke blir brukt lenger

Jeg ser bare for meg at hvis jeg først begynner så ender jeg opp med ingenting tilbake :bag::hilarious:

Når jeg gjorde det for en del år siden så bare kasta jeg alt jeg ikke hadde brukt de siste ukene i en pose og leverte det til uff konteiner.
Enkelt og greit. Bli kvitt alt man ikke bruker regelmessig. Etter jeg gjorde det så har jeg aldri trengt å gjøre det igjen fordi jeg ikke samler opp klær som ikke blir brukt lenger
Samme gjorde jeg.

Har lagt for små klær i esker på loftet. Samme med gravid/ammeklær mellom nr 1 og 2.
Ellers prøver jeg å tenke at om jeg ikke har brukt klærne på to år så kommer jeg neppe til å bruke det igjen :p

Klær du ikke har brukt det siste året, bort med det. Det er ingen grunn til å beholde :)
Har vært gravid da så da ryker alt :hilarious::hilarious:
Kan vel starte med mammaklærna. De skal ikke brukes mer :arghh:

Finn fram alle klærne dine og legg på samme plass. Se på ett og ett plagg og sorter med hard hånd. Jeg pleier å begynne med å sortere klærne i ja, nei og kanskje. «Kanskje» går jeg gjennom én gang til til slutt. Klær som ikke passer ryker uansett.

Ryddet for noen uker siden og kvittet meg ned alt som hadde hull som ikke kunne repareres eller gjennbrukes (det går i såfall i en egen restestoffeske), alt som ikke passet (unntak om det ikke passer magen men resten av kroppen) og alt som ikke er brukt på ett år.

Ble to fulle poser som røk!

Rydd vekk alt du ikke bruker,og sett deg som mål å shoppe en del nye klær heller. Enten det er amming som skal ta slutt eller vektnedgang så er gulrota at du heller må kjøpe inn nytt som passer degog som du liker
:-)

Klærne du henger opp henger du alle «feil» vei, etter du bruker de henger du de riktig vei på hengeren. etter en gitt tid ser du godt hvilken klær du «aldri bruker» pg hvilken du bruker ofte, gjør ryddingen enklere;-) da kaster jeg med litt hard hånd:-)

Du vet det blir shopping når du sitter igjen med 10 av 40 truser :bag::bag:

Klær som passer om 20 kilo: har du faktisk en plan om å gå ned 20? Hvis ja, vil du bruke de litt slitne/umoderne klærne (som de antakeligvis er) eller tror du at du har lyst på noe nytt og fresht? (For kloden vår er det viktig at vi «bruker opp» klær vi har)

Hvis du ikke har en god plan på å gå ned 20, så vil de klærne bare gi deg dårlig samvittighet hver gang du åpner skapet og de er derfor modne for å bare gi videre.

Klær som passer om 20 kilo: har du faktisk en plan om å gå ned 20? Hvis ja, vil du bruke de litt slitne/umoderne klærne (som de antakeligvis er) eller tror du at du har lyst på noe nytt og fresht? (For kloden vår er det viktig at vi «bruker opp» klær vi har)

Hvis du ikke har en god plan på å gå ned 20, så vil de klærne bare gi deg dårlig samvittighet hver gang du åpner skapet og de er derfor modne for å bare gi videre.
Planen har jeg hatt leeeeenge.. haha.. sorterte ut to søppelsekker i dag og ble enig med meg selv at om sommertøyet ikke var brukt ila sommeren så ryker det også. I fjor sommer fikk jeg ikke brukt det pga graviditet, så jeg gir det en sjanse i år :)

Back
Topp