Rutiner

Bkno7684882

Blir kjent med forumet
Hvordan ser dagene deres ut?

Her står vi opp rundt 7 og legges for kvelden rundt 19. Våkner av og på om natten med luftsmerter, preger også dagsovinga som er et kaos. Ett kvarter her og en halvtime der bare. Er 3.5mnd nå. Hvordan er det hos dere?

Har en på 3. mnd. Sover for natten i 22 tiden, våknet 1-3 ganger for mat gjennomsnittet. Sover alt fra 30 min til 2 timer. De er så liten enda, at jeg stresser ikke med rutiner helt enda ☺️ Gjør det som funker for dere for å få mest mulig søvn

Her blir frøkna strax 4mnd. Her står vi opp klokka 7 (har skolebarn). Pleier å legge henne ut i vogna sånn 08.30 og da sover hun alt fra 30min til 3timer. Ellers så er det små dupper utover dagen. Men har hun ikke hatt en lang lur på dagen, så kan hu sove 2-3timer frem til kl 18. Hun leggerseg for kvelden mellom 20-22. og sover da alt fra 6-9 timer. Våkner da opp for at hu skal ha pupp, så sovner hun igjen

Jeg er ordensmenneske og trenger rutiner i hverdagen, så da har vi liksom innført det på baby også etter å ha sett hva hun trenger. Fra 4-6 uker la vi henne ca kl 20-22, fra ca 9-10 uker har vi lagt henne ca kl 19. Er hun veldig trøtt legger vi henne fra kl 18.
Hun sover til ca kl 2 på natten og får da mat og evt. ny bleie. Så våkner hun ca kl 5 og får mat. Hun våkner da igjen ca kl 7 og da tar jeg henne opp i sengen og ammer liggende og så slumrer vi en times tid, kanskje. Står opp alt fra halv 8 til kl 9. Hun sover da dupp fra ca kl 10 til 13-14. Er våken i et par-tre timer og sover ny dupp til 16-17, og så et våkenvindu på ca 2 timer før kveldsstell og natta. Med disse rutinene er det veldig lite skrik og sutring, så er det som fungerer for oss :-)

Men alt er jo bare ca, de lengste sovesekvensene er dagens første dupp og nattas første runde. Da sover hun alt fra 5-9 timer ...Så det hender hun spiser både 1 og 3 ganger i løpet av en natt, men i over 95% av nettene spiser hun 2 ganger.

Gutten vår blir 3 mnd om en uke. Jeg syns det er vanskelig å få noen skikkelig rutiner helt enda. Men han legger seg som regel for natta mellom 19-21 og sover da alt fra 6-9 timer, så våkner han for mat og er våken en liten time før han sover 2-4 timer til. Jeg er skikkelig B-menneske så vi pleier å bli liggende i senga til 10-11 tida hvis det passer seg sånn med søvnen Han pleier ellers å ha 3-4 napper før leggetid igjen. Disse er ulike fra dag til dag. Noen ganger 30 min og andre ganger 2 timer per nap.

Her legger han seg for natta ca kl 22. Våkner 1-2 ganger for mat iløpet av natta, men sovner stort sett igjen med en gang etter mat. Varierer litt når vi står opp, men i det siste har det vært rundt kl 8. Duppene på dagen varierer veldig, vi har ikke noe faste tider på det. Sover somregel 30min ca, første dupp bare rundt en times tid etter vi sto opp. Triller tur en times tid på dagen. Da sover han, og av og til sover han videre en times tid.
Har ikke så mye rutiner her, men synes egentlig det funker greit foreløpig å la han styre søvn selv. Har prøvd å legge han tidligere noen kvelder, men det ødelegger hele natta. Ender opp med at han er lys våken i 4-5tiden.

3 mnd. gammel, og sovner som oftest ved kl. 19, og sover i to-tre timer. Våkner da for bleieskift og mat. Etter det sover hun oftest i éntimesintervaller, og roer seg ikke før hun har fått mat hver gang. Klar for å starte dagen mellom 06:00 og 08:00. På dagtid vanligvis to-tre dupper, på maks ca. 1 time.

Last edited:
Back
Topp