Rutiner

Frk. H

Kan det ikke skje already?
Sensommerbarna 2016
Vi har begynt å få en nogenlunde rutine på kveldstid. Legger seg rundt åtte. Noen ganger en time før, andre ganger en time etter.

Han våkner noen ganger i åttetiden om morgenen, da spiser han. Også sovner han igjen. Og da sover han til kanskje ti. Han har alltid vært sovebaby delux. *bankibordet*

Når skal vi da legge inn lurene hans på dagtid? Han har liksom ikke noe fast mønster på når han er trøtt. Vi ser bare på han når han blir trøtt, og da legger vi han. Men noen ganger skjer jo ikke det før i fem-sekstiden på kvelden, og da forskyver han jo hele leggerutinen.

Vi har ingen faste rutiner. Har fått beskjed på helsestasjon og venner med barn at rutinene vil forandre seg når barnet er 4 måneder, 6 måneder og 8 måneder.

Det vi gjør er å la henne styre sovingen selv. Vi står opp mellom 08-10 hver morgen. Og så forsøker vi å få henne til å sove når det har gått 1,5 time siden hun våknet. Opplever at hun sovner innen ti minutter hvis vi er flinke til det. Ellers blir hun overtrøtt og bare grinete. Og da kan det fint ta mye lengre tid.

Jeg ville også ha en rutine på soving om kvelden, men det har jeg gitt opp. La meg 20:00 i går - hun våknet etter 20 minutter og var bare grinete i godt over en time. Dagen før la jeg meg rundt samme tid og da sov hun mye mye lenger!
Prøver uansett å legge oss mellom 20:30-21:30. Ikke senere enn det.
Hun er fortsatt så liten at hun ikke skjønner forskjellen. Å legge oss tidligere en halv ni tror jeg bare er å være optimist. Det får vi ta senere:-)

Men så deilig at din sover gjennom natten da!!

Jeg synes rutiner er noe av det beste som finnes. Nå har alle mine barn hatt rutiner fra dag en, selv om de endrer seg etterhvert. Lillemor vet feks når hun kommer på badet om kvelden-at hun skal bade. Hun har nå faste klokkeslett på mat. Så utrolig greit! Vi står opp kl 07, og hun legger seg 17.30-18. Sover igjennom. Hviler 30 min og har 4 hviler i løpet av dagen. Dette har jeg aldri påvirket, men slik er hennes døgnrytme nå. Når hun gjesper eller gnikker i øynene legger jeg henne i vognen og hun sover etter 5 min. Ser på mine større barn at rutiner skaper trygghet og forutsigbarhet, så hvorfor ikke starte når de er liten? ( når de vel og merke går med på det☺️)

Jeg synes rutiner er noe av det beste som finnes. Nå har alle mine barn hatt rutiner fra dag en, selv om de endrer seg etterhvert. Lillemor vet feks når hun kommer på badet om kvelden-at hun skal bade. Hun har nå faste klokkeslett på mat. Så utrolig greit! Vi står opp kl 07, og hun legger seg 17.30-18. Sover igjennom. Hviler 30 min og har 4 hviler i løpet av dagen. Dette har jeg aldri påvirket, men slik er hennes døgnrytme nå. Når hun gjesper eller gnikker i øynene legger jeg henne i vognen og hun sover etter 5 min. Ser på mine større barn at rutiner skaper trygghet og forutsigbarhet, så hvorfor ikke starte når de er liten? ( når de vel og merke går med på det☺️)
Så bra du har rutiner. Hvor gamle er barna?

Vi har også blitt anbefalt av hs å ikke stresse med rutiner. Eneste faste er at hun sover gjerne en skikkelig god hvil på 3-4 t ila dagen i vogn ute og at hun legger seg ca kl 22. Ellers spiser hun når hun er sulten og sover når hun er trøtt. Det funker helt fint:)

Back
Topp