Rutiner

Liaff

Elsker forumet
Aprilbarna`15
Då har eg begynt å skrive ned koss dagen til vesla ser ut. Tenkte å gjer det i dag og i mårra og se om eg kan lage no rutine på søvn og mat utifrå notatene. Har dekk starta med rutiner? Koss ser dagen i så tilfelle ut? :)
 
Eneste vi har rutine på er ca når vi legger og står opp :) før begynte vi legging 9 nå har vi begynt halv 9. Står opp rundt 8. Bleie og soving varierer veldig . Noen dager får han første bleie 6 andre dager 8 så bleiene blir tat med jevne mellomrom når det ikke er bæsj xD ellers har vi noen økter på gulvet om morgen og ettermiddag og gjerne en trilletur i 10-11 tiden..
 
Vi har en rutine, men d er fremdeles slingringsmonn på klokkesletta :)
 
hadde en slags rutine før ferien, men nå er d litt opp å ned... Det eneste vi prøver få rutine på enda er hvortid kvelden og natten starter! For er han trøtt på dagtid så får hn sove når han vil enda. :)
 
Her avhenger alt av hverandre.

Opp 8-9 tiden ofte.
Dupp 2t etter hun vãknet

Men så varierer lengden på duppene. Så ikke likt hver dag. Men legger seg i 8-9 tiden som regel
 
Eneste faste klokkeslett er legging kl 19:30, men mindre hun er vilt trøtt før det.
Prøver å stå opp 8-8:30 og hun dupper av rundt 10-11 i 30min-1time så en dupp eller to senere på dagen :) prøver å få inn en ca 13 og en ca 16 men det varierer veldig :) tar alt litt som det kommer, men har som regel at når hun skal duppe skal ingen(svigermor) komme å pirke borti henne og snakke med henne om hvordan hun ikke får sove. Skal hun duppe skal ingen forstyrre. Om hun ikke sovner av seg selv, skal hun i det minste ha hatt litt ro rundt seg uten masse mas :)
 
Her legger vi han for natten ca 20.30 og står opp i mellom 07-08.15. Spiser ca hver 4 time, flaskebarn. Er våken ca 2 timer før han trenger søvn. Dagssøvingen har vi overhodet ingen rutiner på, av og til sover han 15 min mens andre ganger kan han slå til å sove 2 timer. Men sover ca 3 lurer på dagen. Kan hende han trenger 4 man da har han hatt korte lurer/avbryt søvn...
 
Våkner 0730/0800, sover første dupp ca 10-13 våken til ca 1500 og sover en til to timer. Sovner for natta 1930-2000.
 
Eneste faste tidspunkt er legging rundt klokken 19 (litt før om hun er veldig trøtt).

Ellers styrer vi dupper etter når hun er trøtt, og mat etter når hun er sulten. Hun får bare pupp ennå, så det siste vil jo endre seg når vi begynner med fast føde. Da blir det litt mer struktur over måltidene.

Hva vi ellers gjør, legger vi litt opp fra dag til dag, alt etter vær og om jeg har noen avtaler osv. Med førstemann ble jeg veldig slave av hans rutiner (han var mildt sagt vanskelig å få til å sove). Det har jeg tenkt å prøve å unngå i det lengste denne gangen. Heldigvis er det en litt "enklere" baby jeg har med å gjøre også. ;)
 
Her har vi faktisk faste rutiner på det meste, men det blir nok litt endringer når storebror begynner i barnehagen etter helgen :)
 
No har eg skreve ned når vesla står opp, er sulten, vil sove og det ser no ut til at ho alt har funne seg ein rutine (eg har berre ikkje sett det før no) :p. No skal eg berre følge den opp og så blir nok dette bra :D
+-30min
07: stå opp, ny bleie, mm
09-10: mm, kvil nr1
11: fruktmos
12-13: mm, kvil nr2
14:30-16:30 : mm, kvil nr3
17:30: grøt+ mm
18: (bade) pysjen på, kos
19-20: mm og natta
 
Vi står som regel opp mellom 7 og 8. Første dupp blir da ca kl 10, i det siste har den som regel vart i 2,5 time. Ny dupp igjen i 14.-14.30 tida, da går vi som regel på trilletur. Denne duppen varer dessverre bare en halvtime, i hvertfall hvis jeg går med vogna. Prøver derfor å få henne til å ta en dupp igjen litt før 17, som nesten alltid ender med at det tar litt lang tid å få henne til å sovne også blir duppen egentlig for sein i forhold til leggetiden. Grøt kl 18. Tar kveldsstell/bad og tar på pysj 19 ca, så er det amming og natta. Sovner mellom 19.30 og 20 de fleste dagene.
 
Jeg bruker appen feed baby som kan gi et overblikk over dagen. Nå går det litt på slump det jeg taster inn, men man kan skrive inn nesten alt (bleie, mat, flaske, bad, søvn etc) og få opp en timeline på det. Det hjalp meg med å se litt struktur i sovetidene hans :)
 

Vedlegg

  • 1438503580071.jpg
    1438503580071.jpg
    68 KB · Visninger: 28
Jeg bruker appen feed baby som kan gi et overblikk over dagen. Nå går det litt på slump det jeg taster inn, men man kan skrive inn nesten alt (bleie, mat, flaske, bad, søvn etc) og få opp en timeline på det. Det hjalp meg med å se litt struktur i sovetidene hans :)
Kult! Takk for tips:)
 
Back
Topp