Rutiner

Mamma til en skatt

Gift med forumet
It's gonna be May 2019
er det noen her som har begynt med leggerutiner? Hva tid legger deres små seg? hva tid tenker dere og begynne med grøt? Føle meg så grønn på forskjellige ting....

Har ikke så mye rutiner enda, men tar kveldstell og på med nattis mellom sju og åtte... Legger oss rundt halv tolv/tolv, da er det amming og så sovner endelig lille... Hun har som regel ingen dupper etter seks, og sovner etter det måltidet hun får i senga... Har prøvd å legge oss tidligere,men blir da bare sittende med henne på puppen i mange runder... Vet ikke når vi tenker å begynne med grøt, men så lenge hun blir mett nok av melk venter vi nok til hun nærmer seg seks måneder...

Vi begynte å legge lillegutt i 8-9 tiden allerede når han var 5 uker! :) Da sover han helt til 7-8 dagen etterpå, med matpauser om natten vel og merke! :) Men har vel vært lettere for oss siden jeg fullpumper og han får morsmelk på flaske, slipper at han må sovne med puppen! :) Vi tenker å begynne med grøt og smaksprøver av potet, avokado og gulrøtter når han er 4 måneder! :)

Begynte med å stelle han i 7 tiden for to uker siden, var i seng halv åtte. Men bare lå og kikket og grein litt å sovnet ikke før 9. Nå prøver jeg å få han i seng til halv syv. Idag så sovnet han halv åtte. Syns det er litt tidlig og begynne i 6 tiden, men når han bruker så lang tid på å sovne uansett så syns jeg det er greit og gjøre det slik.

Legger henne når storesøster er lagt.. Storesøster legger seg stort sett mellom 18 og 19.. Kommer til å begynne med velling en gang mellom 3 og 4 mnd og gå gradvis over til grøt.. Ho får bare mme nå, derfor begynner vi tidlig..

Tar kveldsstellet rundt 8, og så henger han i puppen frem til han sovner rundt 22.
Har prøvd å legge ham tidligere, men da våkner han uansett for litt mat rett før 22, den lille raringen.
Grøt begynner vi med rundt 6 måneders alder med mindre vi av en eller annen grunn skulle måtte gå over til mme.

Vesla her sover mellom fire og seks timer sammenhengende... Så spiser hun og sover mellom to og tre timer til...

Ok. Her e d tredje kvar time:/ å i 3 tiden så er det litt vanskelig å få han til og sove i sin seng igjen

Vi har foreløpig gitt opp å få henne til å sove i egen seng, nå lurer jeg henne ned i midten av senga vår (hun sovne når hun spiser). Når vi la henne i egen seng våkna hun så fort jeg la henne fra meg, og da tok det som regel en god time før vi fikk ho til å sovne igjen, og som regel måtte det en ny runde med amming til også... Skal prøve å få henne til å sove i egen seng litt igjen denne uka da, for fruen skal på fest til helga, og da kan jo ikke lillemor ligge i senga når hun kommer hjem og har drukket.. Så får vi se hvordan det går, i værste fall må fruen legge seg på sofaen :P siden lille sliter sånn med søvn, er timene på natta hellige!!

Tja hmm ikke egentlig rutiner her... Prøver å være i seng alle mann til rundt 22-22.30 så er det lesing, amming og kos før hun sovner kanskje 23 eller en gang før 00.30! Hun våkner en gang mellom 04.30-07.00 for nattmat, og så er det full morgen klokken 09.00

Tja hmm ikke egentlig rutiner her... Prøver å være i seng alle mann til rundt 22-22.30 så er det lesing, amming og kos før hun sovner kanskje 23 eller en gang før 00.30! Hun våkner en gang mellom 04.30-07.00 for nattmat, og så er det full morgen klokken 09.00

Akkurat sånn er det hos oss også :)

Her begynner vi så smått å få noen rutiner i forhold til leggetid. Vår største legger seg kl 20.00 - og etter at hun er i seng tar vi pysj på minsten før mat og legging i senga, gjort det 4 dagen på rad og foreløpig har det gått veldig bra :) Varierer veldig hvor lenge hun sover, men er våken stort sett et par ganger om natten for litt mat :)

Ok. Her e d tredje kvar time:/ å i 3 tiden så er det litt vanskelig å få han til og sove i sin seng igjen
Helt normalt! Jeg hadde det slik på min første og brukte utrolig mye tid på å få roet han i egen seng. Det er instinkt hos baby som gjør at de blir urolige. De er fra naturens side skapt for å gråte når de kommer bort fra mamma. Så liten som h*n er nå kan du gjerne la baby sove sammen med deg, så lenge du sover bedre da. Rundt 4-5 mnd kan du bli litt mer konsekvent på at h*n skal sove i egen seng.
Jeg lar gutten min sove i senga sammen med meg og har gjort det helt fra første dag. Det har spart meg for mye jobb.. Siste uka har han sovet bedre i vognbagen(som inntil videre fungerer som seng).

Det kan godt være at det endrer seg litt med hvor lang tid mellom ammingene på natta blir. Jeg ammet hver 2./3. time for noen uker siden, mens jeg nå har hatt netter hvor han sover opp i fem timer i strekk(!!). Pass på å gi baby så mye pupp h*n bare vil på kvelden, og legg gjerne på samme pupp to ganger slik at h*n får i seg mye av den feite melka(som det kommer mye av i et tilsynelatende tomt bryst).

:-)

Ja nå sover han 5timer ihvertfall fyrste del av natten. Våkner mellom 11 og tolv. Så er det kl 3 og 6 som regel. Håper det blir bedre. Går helt i halv svima når han våkner ihvertfall kl 3 og når han ikke vil sove mer i sin egen seng. Hehe. Ja har tatt han oppi vår seng da. Hvis han ikke vil roe seg. Men når han får mat i 11-12 tiden så går det fint og legge han tilbake. Håper det blir bedre for hver dag nå når han nærmer seg 3 mnd, men selvfølgelig kan det vare lengre.

Ja nå sover han 5timer ihvertfall fyrste del av natten. Våkner mellom 11 og tolv. Så er det kl 3 og 6 som regel. Håper det blir bedre. Går helt i halv svima når han våkner ihvertfall kl 3 og når han ikke vil sove mer i sin egen seng. Hehe. Ja har tatt han oppi vår seng da. Hvis han ikke vil roe seg. Men når han får mat i 11-12 tiden så går det fint og legge han tilbake. Håper det blir bedre for hver dag nå når han nærmer seg 3 mnd, men selvfølgelig kan det vare lengre.
Innstill deg på at det varer lengre du.. Det er så tungt å bli skuffa. Jeg ble i allefall det sist..

Back
Topp