Rutiner?

kpha

Glad i forumet
Februarlykke 2016
Når startet/starter dere med rutiner? Dette er første gang vi har en liten baby, så vi er jo helt "grønn" :P

Snuppa på 5 uker får sove og spise som hun vil hele dagen, men spiser siste måltid rundt 23-00 før vi tar kveld og legger henne i egen seng.
Da sover hun til alt mellom 04-05.30, får påfyll av mat, sover til rundt 07-08, får mat en gang til, og så sover hun til alt mellom 10-12.
Luksus for mamma, men spm er egentlig; burde jeg legge henne tidligere på kvelden, for så å stå opp tidligere på morgenen?
Er sjeldent jeg orker å stå opp før snuppa vil stå opp, men de dagene det ikke er før 12 er jo hele dagen gått :P
Og tanken er at hun enda er så liten at jeg bare må la henne sove når hun vil, og spise når hun vil. Men samtidig tenker jeg at rutiner er viktig, og at vi kanskje burde starte på dem så tidlig som mulig?

Er vanskelig å vite når man burde starte med rutiner når man aldri har gjort dette før :)

har hørt at det ikke er vitsi til etter 3 månedersalderen iallefall...

men vi har begynt med rutiner på den måten at vi tar på pysj og alt blir roligere...

Er det jeg og har hørt. Satser på at det stemmer, og at jeg kan nyte lange sovemorgener enda en stund til :)

Nyt d så lenge du kan... Jeg hadde d sånn sist med den forrige, og har d like godt denne gangen...sjelden vi står opp før 10.30-11.....:-) luksus!! :-)

Her kan nok lillemor ligge å durme til rundt 10 om dagen, men jeg står alltid opp før det. Deilig å ha litt tid for seg selv, samtidig som det er greit å ta litt forefallende husarbeid om morgenen for da har jeg resten av dagen fri fra det :-) Det er litt annerledes når man har barn fra før, her har jeg to storebrødre som krever sitt og som jeg vil si ha det til før de drar i barnehage og på skolen. Nå er det jo ferie, men lille storebror på 2 år ligger jo ikke å drar seg lenge om morgenen av den grunn ;-)

Ja, det er skikkelig luksus! :) i dag våknet ikke snuppa før 12, så både jeg og pappan fikk sove lenge, ble i tillegg liggende en time å pludre før vi sto opp! Skikkelig søndag på oss ;)

Vi har begynt med litt rutiner på kvelden. Begynner å stelle henne til ca klokka 21, og da blir det natta etter litt mat. Godt for både henne og oss tror jeg med litt rutiner...:)

Jeg tror rutiner kommer litt av seg selv. Nå har hun de siste dagene sovet en time i sengen sin i 10-tiden og så prøver vi å få til 1 times søvn etter hvert måltid. På kvelden varierer det litt, kommer an på når hun har fått mat ol, men i 22-23 tiden er hun i seng. Prøver å stelle henne rundt kl 21 :) Hender hun er i seng til kl 21 også :p

Her er det kveldsrutiner :) Han får et bad mellom 6 og 9 alt etter nårtid han våkner, så får han kveldsflaska å i seng. Så får han ei flaske i 12 tiden og såver til neste morgen :) Han er 5 uker, men syns det er godt å ha rutiner både for meg selv og han :)

Fant ut med førstemann at rutinene forandres hele tida. når du tror du har fått en rutine, så er den over :p

Vi prøvde å få inn en kveldsrutine da vår lillemann var 5 uker, men det var bare å gi opp. Men så, da han var 7 uker så var det kveld i 21 tiden. Dette begynte han med helt selv. Har vært såååå lykkelig for det.  Men nå er rutinen endret igjen, nå blir han lagt en gang mellom 19 og 21. Dette fordi han begynte å steinsovne i 19 tiden, å va kjempevåken etter 21. Har funnet ut at han viser når han er klar for div rutiner. Han er 10 uker nå.  Og noen dager vil han ha mat i 23 tiden, andre dager sover han glatt over. Og spiser igjen en gang mellom 5 og 7. 

Her kom rutinene helt av seg selv. Hun kunne være oppe til  vi gikk å la oss i 23 tiden, helt til for et par uker siden; Nå får hun seg et bad og er i seng mellom kl 20 - 20.30, sover til 3 - 4 tia somregel, tar litt mat, og sover til ca kl 9 igjen :-) 

Ja, rutinene endres hele tiden. Derfor forsøker jeg å følge jenta vår sine behov og la henne bestemme dagsrytmen. Og når hun i stor grad bestemmer og jeg bare følger opp og styrer litt, blir det ganske så gode rutiner. Hun er ni uker nå og legger seg kl syv. Det har hun gjort i nesten to uker. Jeg tar henne opp og ammer når jeg legger meg i 23/24-tiden. Og så våkner hun igjen og er klar for mat mellom 4 og 5. Og neste måltid blir mellom 7:30 og 9. Vi har til nå stått opp ca 9-10. Men nå starter hverdagen for resten av familien og jeg må komme meg opp 8 i hvert fall :) 

På dagtid sover hun hvilene sine i vogna. Hun har gjerne to gode hviler på ca 2,5 time og et par småhviler i tillegg i løpet av dagen.

Mitt hotteste tips er vel egentlig å ikke stresse med rutiner, men følg gjerne med på barnet ditt sin døgnrytme og tenk at det skal gå ca tre timer mellom hver amming på dagtid. Da vil du fort oppdage at du ammer sånn omtrent på samme tid dag etter dag og da blir det enklere å få en fast leggetid etterhvert. Men ikke stress det enda. Kos deg i stedet! :)

Vi har ikke sånn veldig rutiner da det kommer litt an på humøret til minsten hehe..men vi pleier å gå tur sånn 21.00 dermed kan han sovne,så får han ny bleie og mat 2230 og dermed i sengs 2300 og da sovner han. Tiden går så fort her hjemme,mannen min kommer hjem1800, dermed blir det mat 1900 så litt slappe av tid, før vasking av flasker,dermed mating,tur og hjem hehe...

Back
Topp