Rutiner og søvn

tuppis

Glad i forumet
Babyen min er snart 3 mnd, og jeg er fortvila for jeg har enda ikke kommet inn i noe rutiner med søvn hos han...
Han styrer og kaver utrulig mye og virker skjeldent tilfreds.. Har gått til kiropraktor noen uker Har hjulpet litt.
Gjør jeg noe galt?Men natta går veldig fint jeg tar han med opp når jeg legger meg i 11 tida og ammer han da.. Da sovet han til ca 1-3 og gir han på ny da før d er på ny igjen i 5-6 tida. Problemet et hvor jeg skal få inn en ny kvil ? Han sover litt bedre i 13-14 tida, en times tid. Men før det ?Han er veldig av og på ammer. Jeg forsøker å komme meg på trening 3 ganger i uka der hvor det et barnepass 08.30 til 11.30 igjen lurer så fælt på hvordan jeg skal få til dette. Har en som skal i barnehagen og så jeg stresser helt sinnsykt å finner ikke ut av dette . Hva blir lurt å gjør ? Skal jeg forsøke å gi han før jeg kjører herfra i halv 9 tida? Føler han ikke sovnet skikkelig .. Han sover en halvtime før det er skriking igjen og han må bæres for å finne roen .. Han hater å ligge..hvordan er deres sove rutiner med baby ??
Føler meg så missa som mor å ikke få til ting... Er i ferd med å gå i veggen
 
Det er litt tidlig å ha så mye rutiner på en såpass liten. Skjønner at du har lyst til å få trent, men kanskje du heller skal ta med vognbagen inn ved siden av der du trener på at tispunkt der han sover godt? Ei i barselgruppa mi trener flere ganger i uka. Hun har bare ungen med inn og legger han på et teppe ved siden av der hun trener.

Så er det jo sånn at de små styrer dagen, og det bør de kanskje få lov til enda. Du er i alle fall IKKE mislykka fordi ungen ikke sover når du vil :) Senk skuldrene litt, det går seg til :)
 
Babyen min er snart 3 mnd, og jeg er fortvila for jeg har enda ikke kommet inn i noe rutiner med søvn hos han...
Han styrer og kaver utrulig mye og virker skjeldent tilfreds.. Har gått til kiropraktor noen uker Har hjulpet litt.
Gjør jeg noe galt?Men natta går veldig fint jeg tar han med opp når jeg legger meg i 11 tida og ammer han da.. Da sovet han til ca 1-3 og gir han på ny da før d er på ny igjen i 5-6 tida. Problemet et hvor jeg skal få inn en ny kvil ? Han sover litt bedre i 13-14 tida, en times tid. Men før det ?Han er veldig av og på ammer. Jeg forsøker å komme meg på trening 3 ganger i uka der hvor det et barnepass 08.30 til 11.30 igjen lurer så fælt på hvordan jeg skal få til dette. Har en som skal i barnehagen og så jeg stresser helt sinnsykt å finner ikke ut av dette . Hva blir lurt å gjør ? Skal jeg forsøke å gi han før jeg kjører herfra i halv 9 tida? Føler han ikke sovnet skikkelig .. Han sover en halvtime før det er skriking igjen og han må bæres for å finne roen .. Han hater å ligge..hvordan er deres sove rutiner med baby ??
Føler meg så missa som mor å ikke få til ting... Er i ferd med å gå i veggen


Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Min er 10 uker og sover også godt på natten. Dagen derimot er bare styr. Sover godt fra 11 gjerne i 1-2 timer, så begynner sove kaoset. Hun kjemper i mot søvnen og vil helst bare "sitte"! Jeg lar henne bare styre nå i en mnds tid til. Så skal jeg bli mere nazi med sove rutiner.
Med nr 1 gikk det seg til av seg selv! Satser på det nå også.
Du er IKKE mislykket.
 
Tusen takk for svar .. Har ei venninne så syker meg litt ned å mener eg burde fått rutiner på han for lengst og at han bare er bortskjemt og har godt av å ligge å grine.. Det faller ikke meg rett å la han ligge å grine og han kan ikke bli bortskjemt på kos og kjærlighet når han er så liten mener jeg.. Kjenner jeg føler meg så mislykka når hun alltid skal si hvordan jeg burde gjøre ting og hvordan det skulle vært til nå.. Puuhhhh
 
Tusen takk for svar .. Har ei venninne så syker meg litt ned å mener eg burde fått rutiner på han for lengst og at han bare er bortskjemt og har godt av å ligge å grine.. Det faller ikke meg rett å la han ligge å grine og han kan ikke bli bortskjemt på kos og kjærlighet når han er så liten mener jeg.. Kjenner jeg føler meg så mislykka når hun alltid skal si hvordan jeg burde gjøre ting og hvordan det skulle vært til nå.. Puuhhhh


Bare la det gå inn det ene øret og ut det andre! Ingen barn er like! Syns du er flink jeg :)
 
Om det er noen trøst så er det slik her også. Dagen er så som så. Hun er styrer skuta her enda. Men jeg fått til at hun klarer å sovne inn av seg selv med smokken til natta og på morgenen. Før var det kaos om natta også. Og at hun nektet å sove alene. Men nå har det blitt bedre. Men på dagen går det ikke enda. Styrer fælt for å få til å sovne og veldig følsom på lyd. Et lite knirk feil bråvåkner hun. Dette gjelder dagen hvor hun har lett søvn. Men smokken har hjulpet mye at hun ikke skriker sv å være overtrøtt. Generelt veldig urolig. Tenker mye går seg til etterhvert. Ikke la deg stresse, for hun venninnen din burde ikke si slikt!!! Barn er veldig forskjellig og du gjør virkelig ditt beste ❤️
 
Det som har hjulpet her er å sove ute. Det er bare helt utrolig hvor mye bedre hun sover ute, 3-4 timer på formiddagen:) i dag blåste det så ille at jeg ikke turte ha henne ute, da sov hun kun en halvtime i slengen. Men det har du kanskje prøvd ?
 
Tusen takk for svar .. Har ei venninne så syker meg litt ned å mener eg burde fått rutiner på han for lengst og at han bare er bortskjemt og har godt av å ligge å grine.. Det faller ikke meg rett å la han ligge å grine og han kan ikke bli bortskjemt på kos og kjærlighet når han er så liten mener jeg.. Kjenner jeg føler meg så mislykka når hun alltid skal si hvordan jeg burde gjøre ting og hvordan det skulle vært til nå.. Puuhhhh

Synes det er så merkelig at folk skal mene så mye om andres rutiner eller måter å gjøre ting på! Og så fortelle deg hvordan ting burde være til nå?! - Da kan jeg fortelle deg at jeg er minst like mislykka som deg i så tilfellet ;) Her styrer minimann hverdagen enda. Jeg har ikke gjort noe for å få inn rutiner på hverken mat eller søvn. Jeg merker at gutten selv har begynt å sove mer og lenger på nettene og leggetidene begynner sakte men sikkert å krype mot normale tider! På dagtid sover han når han vil og har behov. Men som ei over skriver, så sover tassen best i vogna ute. Der kan han sove i 3-4 timer i strekk.
 
Vi har såvidt begynt å lage en rutine, men det fungerer ganske dårlig foreløpig. Tar på pysj, senker belysningen og så ammer jeg. Deretter synger jeg en natta-sang og legger henne i sengen sin. Hun klarer aldri å sovne på egenhånd, men jeg gir henne i hvert fall sjansen. Men det ender alltid med at jeg må bysse/bære henne helt til hun sovner. Det gjør meg ingen ting og jeg forvente ikke at hun skal klare å sovne selv så tidlig. Jeg har fått senebetennelse i begge håndledd av all byssing/bæring/løfting, så jeg håper jo at hun plutselig en dag klarer å sovne selv :)

På dagen kan hun sovne selv i vuggen, og vi har ingen rutine om dagen. Hun bestemmer selv når hun vil sove og spise.
 
Fint lite rutine her i huset endå, enn så lenge får han styra da sjøl :)
 
Tusen takk for svar .. Har ei venninne så syker meg litt ned å mener eg burde fått rutiner på han for lengst og at han bare er bortskjemt og har godt av å ligge å grine.. Det faller ikke meg rett å la han ligge å grine og han kan ikke bli bortskjemt på kos og kjærlighet når han er så liten mener jeg.. Kjenner jeg føler meg så mislykka når hun alltid skal si hvordan jeg burde gjøre ting og hvordan det skulle vært til nå.. Puuhhhh

Sånne venninner ville jeg holdt meg litt unna. "Bortskjemt" og "godt av å grine" er 50tallstanker. Utdaterte altså. Hun vet rett og slett ikke hva hun prater om, så det er bare å overse. Det er helt normalt å ikke ha rutiner på soving ved tre måneder.
 
Det som har hjulpet her er å sove ute. Det er bare helt utrolig hvor mye bedre hun sover ute, 3-4 timer på formiddagen:) i dag blåste det så ille at jeg ikke turte ha henne ute, da sov hun kun en halvtime i slengen. Men det har du kanskje prøvd ?

Akkurat sånn har jeg det også :) Og hadde en ettermiddag der jeg skjønte at hun trengte å sove, men hun klarte bare ikke roe seg. Da la jeg henne i vogna og gikk i ca tre minutter før hun sovna.
 
Helt vanlig å ikke ha rutiner så tidlig. Vi har vært heldig, for plutselig begynte lillegutt å sovne 2030 hver kveld, og sover til 07-08 + matpauser:)
 
Her er snuppa sjefen. Hun styrer dagene og jeg vet det går seg til etterhvert. Jeg blir så irritert når folk skal snakke om små babyer som er bortskjemte, man kan ikke skjemme bort en baby. Du er ikke mislykket. Senk skuldrene og ta det med ro. Det faller på plass etterhvert.
 
Har begynt med å legge Sandra etter amming i 7-8 tiden. Det tar som regel minst 1 t før hun sovner, jeg må sitte der og holde smokk på plass og av og til ta henne opp. De to siste dagene har det tatt 30 min og i går sovna hun umiddelbart. Jeg har holdt på ei stund og regner med det tar tid før hun innarbeider rutinen med å være trett. Jeg har valgt å begynne med rutine for å få litt av kvelden til egentid /kjærstetid, og når hun først sovner så sover hun til hun er sulten igjen, og sovner med en gang :)
 
Back
Topp