Nå som fødselen nærmer seg kjenner jeg at jeg gruer meg mer og mer. Forrige fødsel endte med keisersnitt pga han var stjernekikker og han satt rett og slett fast. På 10 cm åpning fikk jeg beskjed om å presse. Det var da helvete brøt løs. De værste riene jeg noensinne har kjent. Det var som om noen stakk en kniv opp i rumpa!! og vred rundt på hver eneste rie. Jeg kjente ikke i rygg eller i halebein, kun i endetarmen. Føltes heller ikke som jeg skulle på do. Ingen rier i magen. Forsøkte presse i 1 time før det ble bestemt å ta pause og fortsette morgenen etter. Da gav det seg, epiduralen virket bra og jeg fikk hvile litt. Startet opp igjen morgenen etter. Ble satt på riefremmende drypp. Da kom helvetesriene kom tilbake. Føltes som om hodet til baby bare stod og stanget inn i endetarmen. Fra kl 8-13 hadde jeg disse riene før han tilslutt ble tatt med keisersnitt. Han lå for høyt oppe til tang eller vakuum.
Jeg gruer meg sånn til neste fødsel pga de riene. Håper på en måte at de skyldes kun at han var stjernekikker? Noen som har opplevd rier i endetarm før og som hadde en annen opplevelse på andre fødsel ved annet leie på baby? Jeg skal selvfølgelig snakke med jordmor om dette, men vil gjerne høre andres erfaringer først. Er ikke ute etter falsk trygghet hvis dere skjønner hva jeg mener. Vil mye heller være forberedt på at det er sånn riene hos meg er uansett hvordan leie til baby er.
Jeg gruer meg sånn til neste fødsel pga de riene. Håper på en måte at de skyldes kun at han var stjernekikker? Noen som har opplevd rier i endetarm før og som hadde en annen opplevelse på andre fødsel ved annet leie på baby? Jeg skal selvfølgelig snakke med jordmor om dette, men vil gjerne høre andres erfaringer først. Er ikke ute etter falsk trygghet hvis dere skjønner hva jeg mener. Vil mye heller være forberedt på at det er sånn riene hos meg er uansett hvordan leie til baby er.