Rumpeaker....

*BalleFlass*

Elsker forumet
ser ut som om jenta mi blir en rumpeaker.... er vertfall slik hun kommer seg rundt for tiden..... er det noen av deres barn som var det? og er det uheldig for senere utvikling? de "skal" jo liksom krype-..

opp

ingen??

Står en artikkel om det i F&B denne måneden. [:)] Er en del barn som blir rumpeakere fordi de har blitt satt opp for å sitte før de egentlig kan sitte, også ender det opp med at de hopper over krype/åle stadiet og rett til sitte stadiet.

ORIGINAL: *April*

Står en artikkel om det i F&B denne måneden. [:)] Er en del barn som blir rumpeakere fordi de har blitt satt opp for å sitte før de egentlig kan sitte, også ender det opp med at de hopper over krype/åle stadiet og rett til sitte stadiet.

Men jeg har ikke gjort det med mitt barn...

ORIGINAL: Maryan84

Jenta mi var rumpeaker. Hun ålte seg en stund rundt på magen, før hun lærte å sette seg opp, og da begynte hun å dra seg rundt på rumpa istedenfor å legge seg ned igjen på magen[8D]
Kan ikke si att det har vært negativt på hennes utvikling, hun er en helt normal 4-åring motorisk[:)]

Tusen takk for svar...[:)] Men hva sa HS til det? jeg gruer med til neste HS besøk siden barn liksom "skal" krype..[:(]

ORIGINAL: kråkebolle

Haha. Jeg trodde det sto rumpeKaker. Herregud. [8D] [:D]
Begynte jo å lure hva slags merkelige kaker det var snakk om. Ny kakesort til jul? [8D]

Men, nok tull, vet dessverre ikke om barn som er rumpeakere, min gjorde aldri det, så har ingen erfaring. [:)]

Har ikke du smakt det??? [8D][:)]

ORIGINAL: Bymusa

Jeg så en film om barns utvikling for et par år siden. Og der sa de at det betydde ingenting hvordan barna kom seg fremover, om de aket seg på rumpa ålte seg eller krøyp, var likegyldig.  De ble like flinke å gå når den tiden kom, og det var ingen forskjell på utviklingen.

Takk for det[:)] må si at dette bekymrer meg litt[:(]

Jenta mi akte seg på rumpa til hun begynte å gå. Hun har alltid nektet å ligge på magen, så hun har ikke ålet seg heller.
Det negative er at hun ikke vet hvordan hun kommer seg fra sittende til stående..

ORIGINAL: Anis

Jenta mi akte seg på rumpa til hun begynte å gå. Hun har alltid nektet å ligge på magen, så hun har ikke ålet seg heller.
Det negative er at hun ikke vet hvordan hun kommer seg fra sittende til stående..

Hva gjør hun for å komme seg opp da?

ORIGINAL: *Vriompeis*

ORIGINAL: Anis

Hva gjør hun for å komme seg opp da?

Vi må hjelpe henne opp..skikkelig slitsomt. Har vært hos kiropraktor med henne og hun hadde en stor låsning i nakke og bekkenet, han sa at det var nok derfor hun ikke ville ligge på magen

Takk for svar alle[:D]

lillemor er vel ikke akkurat en rumpeaker, men hun gjør noe som ligner, helsesøster lo litt for hun hadde ALDRI sett den fremkomstmåten før, men som hun poengterte, det viktigste er at de kommer seg rundt, ikke hvordan de gjør det. Ei anna på barselgruppa er skikkelig rumpeaker og det var absolutt ikke noe problem mente hs. Lillemor ble heller ikke satt opp som den artikkelen i F&B skriver, men hun hatet å ligge på magen så da hun innså hvordan hun kunne sette seg opp ble dette løsningen for å komme seg fremover, hun ålet seg aldri avsted heller

Min har vært rumpeaker. Vi gikk tilslutt til fysioterapeut med han, fordi han ikke viste noe tegn på å prøve å reise seg, men etter en time der så reiste han seg samme uka. Han begynte å gå når han var 1 år og 3 mnd. HS sa aldri at det var "galt" at han humpa på rompa, hun hadde sett det mange ganger før. Jeg gjorde akkurat det samme når jeg var liten.

eldstejenta var rumpeaker, jeg var det, og barnefar var det...
ingen problemer med det!

Vår første var rumpeaker, var ingen som sa noe negativ om det. Fysioterapauten på HS så han ake rundt tilfeldigvis en gang vi var der. Sa ikke noe om at vi måtte få han til å ake heller, regnet med det kom, men det hadde jeg bare sett bort i fra.

Hun kom meg noen tips i forhold til at han ble litt skjev i ryggen på måten han akte på og når han da stoppet opp for å leke ble han sittende i en skjev stilling. Hun tipset om å rette ut det ene benet, så han ble sittende rett. Jeg tenkte bare 'hvor lett er det, han sitter stille i max 30 sekunder'.. Så jeg rettet ut benet de få gangene det passet seg sånn, ellers turet han frem som han selv ville.

Han gikk når han var 13 mnd, og har helt normal utvikling (er snart 4 år). Noen opplever at de som er rompeakere ikke klarer å krabbe i eldre alder, men han hermer nå etter lillebror som krabber, så ser at det ikke er tilfellet her i allefall.

Søsteren min var forresten rompeaker også, ingenting i veien med utviklingen hennes.

PS. jeg satt aldri min opp før han kunne sitte selv, selv vi vogna måtte han ligge til han kunne sitte selv.

Back
Topp