Rumenske tiggere

Frøken Hege skrev:
De burde forby tigging ved lov, kan ikke se at det kommer noe bra ut av det.

Skal vi forby tigging bare fordi det er ubehagelig?

Ikke ofte jeg siterer (og sier meg enig i) Torbjørn Røe Isaksen, men dette er jeg enig i:

Hvis du er EØS-borger og ikke får jobb i Norge, men må tigge, ja så skal du ut av landet. Lar du barna sove ute og setter dem til å jobbe fremfor å gå på skole, ja så skal barnevernet inn, og hvis du spaner eller raner så skal politiet sperre deg inne. Men er du narkoman og sitter med koppen i hånden i håp om å få noen tiere, ja så skal du få lov til det.

linda80. skrev:
i Drammen har det kommet mange nå i år. helt forferdelig! noen av damene kommer tilogmed etter deg og rister på koppen sin. min nevø på 8år sa sist vi var i byen: NESTEGANG TAR JEG DE PENGENE HUN HAR I KOPPEN. han er vanligvis en høflig og rolig,snill gutt....tror han ble litt prega av meg, for jeg huffa meg sånn når de kom mot oss.

Er det lov å ringe politiet for at de skal fjerne dem, eller gjør de ikke det.?

Det er ikke ulovlig å tigge, så politiet gjør ikke noe med det, nei.

Jeg orker ikke bruke energi på å irritere meg over mennesker som står med en kopp og maser om penger.
Sier nei og går videre, tar meg 2 sekunder og det hele er over.
Det finnes verre ting her i verden.

Synes de er ufattelige slitomme og pågående!! Går lange omveier når jeg ser de...

De har også "morgenmøte" der hvor jeg går forbi om morningen på vei til jobb.. og viker unna da og..

Og nei, de får ikke penger av meg!

Er ikke så mye av de her vi bor/nabo kommunen vi handler i..ser de av og til men gir ALDRI til tiggere!!!

Ser ikke noen her jeg bor heldigvis, men jeg jobber i Oslo. Og i Oslo har de mye de bør rydde opp i synes jeg. Det første turister møter når de komme med tog fra Gardemoen er dealing av dop, narkomaner som ligger rundt, sigøynere som raner deg (som turister blir advart mot) og organisert tigging. Det er ikke ofte sånn at disse tiggerene fra øst europa er i en forferdelig nød, men de tjener bedre å reise til Norge å tigge enn å skaffe seg en jobb en jobb i hjem landet. Jeg synes synd på barna til disse og de narkomane. Men bybildet er forferdelig i Oslo. Og håper en dag at de får ryddet opp litt. Det jeg liker minst av alt er den åpenlyste dealingen av dop, det synes jeg er fryktelig ubehagelig. Jeg overser de aller fleste som tigger, iallefall de fra øst Europa.

...Nei, det hjelper ikke å ringe politiet, for det er (dessverre) ikke ulovlig å tigge i Norge!

Når de spør meg om penger eller noe, smiler jeg bare, sier hei og går videre! Det er jo ikke rart de kommer til Norge, vi oppretter jo aviser for dem og for at de skal ha noe annet å gjøre enn å tigge! Hadde jeg vært fattig, ville jeg også reist til Norge... Snille, godtroende, naive Norge :)

Her i byen er det vanvittig mange tiggere. Jeg gir gjerne en slant til de narkomane, eller evnt kjøper bladet de selger :)

FancyPants skrev:

linda80. skrev:
i Drammen har det kommet mange nå i år. helt forferdelig! noen av damene kommer tilogmed etter deg og rister på koppen sin. min nevø på 8år sa sist vi var i byen: NESTEGANG TAR JEG DE PENGENE HUN HAR I KOPPEN. han er vanligvis en høflig og rolig,snill gutt....tror han ble litt prega av meg, for jeg huffa meg sånn når de kom mot oss.

Hvordan er det med visuom og sånt da?
Kan de ikke bli kastet ut av landet på lik linje med asylsøkere og sånt ?

FrkOtilie skrev:

FancyPants skrev:

linda80. skrev:

Romania er medlem av EØS, EØS borgere med gyldig id/pass har oppholdsrett i tre måneder og kan arbeide her.

Det ble jo en liten eksplosjon av disse tiggerne etter at Romania ble EØS medlem i 2007 og etter at de fikk alle EØS borger rettighetene i 2009.

Selv ser jeg lite til tiggere her jeg bor og jeg gir ikke. Synes det er ille at det faktiskt lønner seg å dra til Norge å tigge... Det sier jo litt om tilstandene i Romania. Men ønsker ikke støtte de med å gi, bidrar heller til at de får hjelp i hjemlandet sitt.

Nei, ingen her vi bor heldigvis.
Var i oslo nå og der satt de strødd utover, de overfalt meg ikke akkurat, men noe pent er det ikke med slaskete folk som sitter strødd utover halve byen. Liker det vel egentlig ikke noe særlig.

Men de sier de tjener penger så da er det jo en del som gir dem penger.
Vil du ha dem bort får folk la vær å gi dem noe, da kommer de ikke hit.

De er ikke så kriminelle som folk skal ha det til heller, men noen er det jo. Uansett hvor snille de er vil jeg ikke ha de sittende i gata mi. De pisser og driter ned alt rundt om i oslo, så det er jo et problem for noen.

Jobben min er ved Sofienberg kirke hvor de har samlet seg. Det ser ikke ut der. Tidligere før hele gruppen kom, sto det som oftest parkert ca 6 biler der ved parkeringsplassen. Sofienbergparken kommer nok ikke til å se ut. Tenker bare æsj!

Jeg gir aldri penger til dem, da kjøper jeg heller gateavisen.

Dollface skrev:
de er en alt for stor del av bybildet, kommunen sliter med dårlig økonomi, men finner penger til å bygge dem ei do- og dusjbrakke.... hva med å bruke dem til noe fornuftig istedenfor? Tiggerne altså...
gir de aldri penger..

Ja vet du- det der irriterer meg noe grenseløst!
Jeg jobber i byen, i rusomsorgen. Vi må spare penger, og kan ikke lenger gi beboere ei skive når de er sultne, eller ha bemanning nok så vi kan følge de til lege/sykehus etc...

Men do og dusj brakke til tiggere- det skal vi ha.. Sånn at hele j#%#la tiggerbestanden (unnskyld uttrykket) i Romania kan komme til byen for her er det så gode og tilrettelagte forhold..
Ikke alle de rusavhengige i byen har do/dusj tilgjengelig engang..

Jeg har aldri gitt ei eneste krone- jeg kjøper gatemagasinet- og kjøper rett som det er lunsj til en av "mine" brukere fordi det er mer anvendte penger enn å gi til tiggere..punktum..

"Hilsen EKSTREMTPROVOSERT!"

Tåkesky skrev:

FrkOtilie skrev:

FancyPants skrev:

linda80. skrev:

Romania er medlem av EØS, EØS borgere med gyldig id/pass har oppholdsrett i tre måneder og kan arbeide her.

Det ble jo en liten eksplosjon av disse tiggerne etter at Romania ble EØS medlem i 2007 og etter at de fikk alle EØS borger rettighetene i 2009.

Selv ser jeg lite til tiggere her jeg bor og jeg gir ikke. Synes det er ille at det faktiskt lønner seg å dra til Norge å tigge... Det sier jo litt om tilstandene i Romania. Men ønsker ikke støtte de med å gi, bidrar heller til at de får hjelp i hjemlandet sitt.

Ja.. det er ille.. å komme til Norge på "ferie" lønner seg for mange.. mange ligaer som kommer hit og driver kriminalitet også.. Kommer bander fra store deler av Østeuropa hit kun i den hensikt å drive kriminalitet.

Jeg personlig synes at myndighetene bør gjøre tigging kriminelt. Da kan man få bukt med mye av problemet. For det er et stort problem med disse tiggerne.. spesielt de fra Romania

Nnem skrev:
Jobben min er ved Sofienberg kirke hvor de har samlet seg. Det ser ikke ut der. Tidligere før hele gruppen kom, sto det som oftest parkert ca 6 biler der ved parkeringsplassen. Sofienbergparken kommer nok ikke til å se ut. Tenker bare æsj!

Der bør det ryddes opp.
Alle politikerne mener jo det er uforsvarlig at de er der da... særlig av hygeniske årsaker.

her har vi ikke tiggere men vi har de som kjører rundt i store varebiler og stjeler med seg det de har plass til i bilen. eller gjør innbrudd i gamle hytter osv.

og så kjører dem rundt oppi her etterpå for å prøve å selge det dem har stjelt.
skikkelig pågående og går ifra bil til bil på en parkeringsplass, bensinstasjon  og utenfor en butikk osv.

" De plager meg ikke men det er ikke pent i bybildet med sjuskete folk rundt, derfor vil jeg ha de vekk".

Herregud, for en snobbete tankegang.

FancyPants skrev:

Frøken Hege skrev:

Ikke ofte jeg siterer (og sier meg enig i) Torbjørn Røe Isaksen, men dette er jeg enig i:

Hvis du er EØS-borger og ikke får jobb i Norge, men må tigge, ja så skal du ut av landet. Lar du barna sove ute og setter dem til å jobbe fremfor å gå på skole, ja så skal barnevernet inn, og hvis du spaner eller raner så skal politiet sperre deg inne. Men er du narkoman og sitter med koppen i hånden i håp om å få noen tiere, ja så skal du få lov til det.

Dummeste sistatet jeg har lest tror jeg... går virkelig ikke an å sammeligne. Tiggere som kommer til Norge for å tigge er en ting, men disse rumenske folka gjør mye mer enn å tigge.. de forurenser, sprer smitte, ødelegger, stjeler, er impåslitne, skumle ja lista er lang! 

MieBie skrev:

FancyPants skrev:

Frøken Hege skrev:

Dummeste sistatet jeg har lest tror jeg... går virkelig ikke an å sammeligne. Tiggere som kommer til Norge for å tigge er en ting, men disse rumenske folka gjør mye mer enn å tigge.. de forurenser, sprer smitte, ødelegger, stjeler, er impåslitne, skumle ja lista er lang! 

Hvilken del av dette var det du ikke forsto?
Hvis du er EØS-borger og ikke får jobb i Norge, men må tigge, ja så skal du ut av landet.

Om det er EØS-borger som er forvirrende, så kan jeg si så mye som at rumenerne er EØS-borgere da.

----------------
Det er en bedre løsning enn å forby tigging generelt sett, det er vel det jeg vil fram til.

Back
Topp