Rottweiler/dobermann

trollsmukk

Betatt av forumet
Hei

Vi har nå vurdert å gå til anskaffelse av hund, og har sett på noen nydelige valper som er krysning av rottweiler og dobermann.. Noen som har erfaring med disse??
Jeg er veldig usikker. Hva skjer den dagen vi klarer å få til et barn. Hvordan vil hunden oppføre seg? Rasene er jo ganske stri og kraftrig...
Oppdragelsen av hunden har jo også en del å si, men hva med instinktet dems?
Noen som kan gi meg råd???

~enti~ på august 2008 har doberman (tror jeg...).

Hør med henne! [:D] Og ja, oppdragelse og lynne har mye å si.

Min opplevelse er at både dobbermann og rottweiler er snille hunder i rette hender og kan bli fine familiehunder. Samtidig krever de at dere viser hvem som bestemmer, ellers får dere lett et problem på 40 kilo = et mulig stort problem. De er begge krevende raser med tanke på aktivitet, men hvis dere elsker å gå mye tur så passer det bra. Hvis dere ikke har god peiling på hund er det kanskje bedre å finne en enklere rase/mix.

Et minus med rasene med tanke på familie er jo at de er såpass store (sammenlignet med babyer/små barn) og ikke alle hunder skjønner hvor store de er. Vår hun er kun 13 kg, like tung som datteren vår, og det hender at han dytter henne over ende (uten å gjøre det med vilje). Det vil kanskje skje oftere med en større hund, særlig hvis den ikke er voksen enda når barnet kommer.

OK, takk. da skal jeg lete opp henne [:)]

Back
Topp