ORIGINAL: Sarahemmelin
ORIGINAL: Netteliten..
ORIGINAL: Sarahemmelin
hehe :D Jeg vet ikke.. Jeg tror nok jeg skal vente ett års tid til etter fødsel før jeg bringer noe annet enn planter hjem (vi har jo katt og en del planter fra før av som trenger vedlikehold, + at lillemann kommer jo[:D]).. Men jeg kunne gjerne tenkt meg en eller to ildere etterhvert, de er jo helskjønne.. *dån* [:D]
bare å si ifra hvis du lurer på noe! Jeg har hatt ilder i mange år. Kenneth het han! hehe. :)
Kan jo kanskje spørre om en par ting siden jeg først er inne på temaet [;)]
Ok:
-Hva koster en ilder, og hvor får man tak i en?
-Hva koster det å ha en ilder? (Hva spiser den, hvordan "lever" de, hva treger de av utstyr etc.)
-Hvor tamme blir de? -Og hvordan er de aggresjonsmessig? (er de veldig aggressive av natur, eller kommer de i rolige utgaver også?) [8D]
-Hvordan tror du en ilder og en fullvoksen hun-pus (som ofte kommer luskende inn med mus og fugler) ville gådd overens?
-Hva krever ilderen ellers? (Er de sosiale, selskapelig, liker de turer? og alt annet som jeg ikke kommer på i farta)
-Spiser ildere på ledninger/tekstiler/etc.? Og kan man avvende ildere som har uvaner som dette?
Håper ikke vi kupper tråden til puseline heeeelt her.. *beklager* men svarer her i hvertfall... :)
Prisen på ilder er forskjellig fra oppdretter til oppdretter men rundt 3500 kr ligger den på da for valper. Som regel alltid med vaksine osv. Hvis det er en seriøs oppdretter (noe man alltid burde skjekke om det er). Er det en omplasserings ilder eller folk som selger på Finn.no er det jo litt forskjellige priser. Men burde alltid skjekke sykdomshistorier o.l.
Det koster selvfølgelig å ha en ilder. På lik linje med Hunder og katter. Man kan velge mellom dietter som ilderen kan spise.. Noen foretrekker rått kjøtt og alt som det måtte medføre, mens andre har de på tørrfor tilpasset for ilder. (de kan også spise kattemat, men det anbefalles eget tørrfor for ilder).
Ellers er det som med hunder, de trenger bånd om man skal ut å gå tur med de.
Noen har de i bur om natten f.eks men det er IKKE et burdyr og burde være mest mulig ute. De er også veldig selskapssyke og blir veeldig knyttet til eieren sin. Spesielt hvis den er det eneste dyret i huset. Ellers kommer det jo slike ting som vaksiner og den slags.
Det sies at det aldri går ann å temme en ilder helt, men de blir som sagt tidligere akkurat som en katt og hund bare at de er nok ikke like selvstendige som katter. Klarer seg ikke like lenge alene osv. De er ikke særlig aggresive av seg egentlig og du har mange som elsker og ligge i fanget å kose i mange timer sammen med deg. Kenneth var sånn, mens andre ganger MÅTTE han ut å løpe litt. De finner på mye faenskap og spesielt hvis de kjeder seg. hehe. Så og ha potteplanter stående i lav høyde f.eks.. Vil ikke akkurat anbefalle dette. hehe. De er veldig morsomme dyr,men er ikke alltid like morsomt ¨å stå å rydde etter de når de har dratt ut all jorda.
Noen ildere elsker jo å "stjele" ting og gjemme det. Kenneth skjønte aldri den biten, så alt han tok la han rett forann tv-bordet. (vi kunne jo ikke se de der):P
Det er jo som de fleste dyr er.. Trenger å bli kjent med hverandre (katten og ilderen) først men jeg vil ikke tro det vil by på noen problemer. det eneste kan jo være at katten blir litt sjalu siden den er vant til å være sjefen i huset. Men det er sånt man finner ut av å vender de til. At de nå er 2.
Ildere er ikke gnagere så de biter sjeldent eller aaaaldri på ledninger. Men har du en valp, så må man jo lære de litt også. Det eneste er at ildere elsker lukten av tåfis så sko er en himmelsk delikatesse! hehe. Ja faktisk!:p Men det er jo ikke værre enn å sette skoene i et skoskap.Men som jeg sa de er rampete og liker å finne på faenskap, men er ingen gnager.
De ser litt dårlig i dagslys så det er noen ildere som ikke liker så godt å gå ute på tur når det er "flom belysning" på de og liker seg best i litt skumring. Men tur er alltid kjekt! Helst langs kanter og inntil ting for å gjemme seg litt bort. Kenneth trodde at hvis han stod heeeelt stille når det kom en hund han ikke kjente ville ikke denne hunden se han.. Doh! og der stod han til hunden gikk videre. hehe. Enten det eller krabbet opp benet mitt og satte seg i hetta på jakka mi. Full oversikt! For de er UTROLIG nyrsjerrige!
Håper dette hjalp deg noe, og er det noe mer du lurer på er det bare å spørre.
skjekk forresten ut
www.ilder.no også. Står en del her:)