Rotter

ORIGINAL: Sarahemmelin

ORIGINAL: Netteliten..

hehe :D Jeg vet ikke.. Jeg tror nok jeg skal vente ett års tid til etter fødsel før jeg bringer noe annet enn planter hjem (vi har jo katt og en del planter fra før av som trenger vedlikehold, + at lillemann kommer jo[:D]).. Men jeg kunne gjerne tenkt meg en eller to ildere etterhvert, de er jo helskjønne.. *dån* [:D]

bare å si ifra hvis du lurer på noe! Jeg har hatt ilder i mange år. Kenneth het han! hehe. :)

Kan jo kanskje spørre om en par ting siden jeg først er inne på temaet [;)]
Ok:
-Hva koster en ilder, og hvor får man tak i en?
-Hva koster det å ha en ilder? (Hva spiser den, hvordan "lever" de, hva treger de av utstyr etc.)
-Hvor tamme blir de? -Og hvordan er de aggresjonsmessig? (er de veldig aggressive av natur, eller kommer de i rolige utgaver også?) [8D]
-Hvordan tror du en ilder og en fullvoksen hun-pus (som ofte kommer luskende inn med mus og fugler) ville gådd overens?
-Hva krever ilderen ellers? (Er de sosiale, selskapelig, liker de turer? og alt annet som jeg ikke kommer på i farta)
-Spiser ildere på ledninger/tekstiler/etc.? Og kan man avvende ildere som har uvaner som dette?

Skal ut å hilse på ei venninne som fødte på mandag nå, så jeg svarer deg med eeeengang jeg kommer hjem jeg. bare så jeg har sagt i fra! [:D]

hehe :D Jeg vet ikke.. Jeg tror nok jeg skal vente ett års tid til etter fødsel før jeg bringer noe annet enn planter hjem (vi har jo katt og en del planter fra før av som trenger vedlikehold, + at lillemann kommer jo[:D]).. Men jeg kunne gjerne tenkt meg en eller to ildere etterhvert, de er jo helskjønne.. *dån* [:D]

bare å si ifra hvis du lurer på noe! Jeg har hatt ilder i mange år. Kenneth het han! hehe. :)

Ok:
-Hva koster det å ha en ilder? (Hva spiser den, hvordan "lever" de, hva treger de av utstyr etc.)
-Hvor tamme blir de? -Og hvordan er de aggresjonsmessig? (er de veldig aggressive av natur, eller kommer de i rolige utgaver også?) [8D]
-Hvordan tror du en ilder og en fullvoksen hun-pus (som ofte kommer luskende inn med mus og fugler) ville gådd overens?
-Hva krever ilderen ellers? (Er de sosiale, selskapelig, liker de turer? og alt annet som jeg ikke kommer på i farta)
-Spiser ildere på ledninger/tekstiler/etc.? Og kan man avvende ildere som har uvaner som dette?

Skal ut å hilse på ei venninne som fødte på mandag nå, så jeg svarer deg med eeeengang jeg kommer hjem jeg. bare så jeg har sagt i fra! [:D]

Den er go [;)] Lykke til og alt det der [:D]

ORIGINAL: Leus

Vi har ei lita rottefrøken her.
Hu ble funnet ute i sommer, er ei lita, kjempetam hetterotte som søkte kontakt med venninna mi.
Noen hadde bare slengt hu ut, stakkar.
Så da fikk hu komme å bo her hos oss. Herlig, lita frøken [:)]

huff da men det var snilt av dere og la henne bo hos dere[:)]

Ok:

Håper ikke vi kupper tråden til puseline heeeelt her.. *beklager* men svarer her i hvertfall... :)
 Prisen på ilder er forskjellig fra oppdretter til oppdretter men rundt 3500 kr ligger den på da for valper. Som regel alltid med vaksine osv. Hvis det er en seriøs oppdretter (noe man alltid burde skjekke om det er). Er det en omplasserings ilder eller folk som selger på Finn.no er det jo litt forskjellige priser. Men burde alltid skjekke sykdomshistorier o.l.

Det koster selvfølgelig å ha en ilder. På lik linje med Hunder og katter. Man kan velge mellom dietter som ilderen kan spise.. Noen foretrekker rått kjøtt og alt som det måtte medføre, mens andre har de på tørrfor tilpasset for ilder. (de kan også spise kattemat, men det anbefalles eget tørrfor for ilder).
Ellers er det som med hunder, de trenger bånd om man skal ut å gå tur med de.

Noen har de i bur om natten f.eks men det er IKKE et burdyr og burde være mest mulig ute. De er også veldig selskapssyke og blir veeldig knyttet til eieren sin. Spesielt hvis den er det eneste dyret i huset. Ellers kommer det jo slike ting som vaksiner og den slags.

Det sies at det aldri går ann å temme en ilder helt, men de blir som sagt tidligere akkurat som en katt og hund bare at de er nok ikke like selvstendige som katter. Klarer seg ikke like lenge alene osv. De er ikke særlig aggresive av seg egentlig og du har mange som elsker og ligge i fanget å kose i mange timer sammen med deg. Kenneth var sånn, mens andre ganger MÅTTE han ut å løpe litt. De finner på mye faenskap og spesielt hvis de kjeder seg. hehe. Så og ha potteplanter stående i lav høyde f.eks.. Vil ikke akkurat anbefalle dette. hehe. De er veldig morsomme dyr,men er ikke alltid like morsomt ¨å stå å rydde etter de når de har dratt ut all jorda.

Noen ildere elsker jo å "stjele" ting og gjemme det. Kenneth skjønte aldri den biten, så alt han tok la han rett forann tv-bordet. (vi kunne jo ikke se de der):P

Det er jo som de fleste dyr er.. Trenger å bli kjent med hverandre (katten og ilderen) først men jeg vil ikke tro det vil by på noen problemer. det eneste kan jo være at katten blir litt sjalu siden den er vant til å være sjefen i huset. Men det er sånt man finner ut av å vender de til. At de nå er 2.

Ildere er ikke gnagere så de biter sjeldent eller aaaaldri på ledninger. Men har du en valp, så må man jo lære de litt også. Det eneste er at ildere elsker lukten av tåfis så sko er en himmelsk delikatesse! hehe. Ja faktisk!:p Men det er jo ikke værre enn å sette skoene i et skoskap.Men som jeg sa de er rampete og liker å finne på faenskap, men er ingen gnager.

De ser litt dårlig i dagslys så det er noen ildere som ikke liker så godt å gå ute på tur når det er "flom belysning" på de og liker seg best i litt skumring. Men tur er alltid kjekt! Helst langs kanter og inntil ting for å gjemme seg litt bort. Kenneth trodde at hvis han stod heeeelt stille når det kom en hund han ikke kjente ville ikke denne hunden se han.. Doh! og der stod han til hunden gikk videre. hehe. Enten det eller krabbet opp benet mitt og satte seg i hetta på jakka mi. Full oversikt! For de er UTROLIG nyrsjerrige!

Håper dette hjalp deg noe, og er det noe mer du lurer på er det bare å spørre.
skjekk forresten ut www.ilder.no også. Står en del her:)

takk takk [:D] Jeg fikk mye tid til å lese om ildere i mellomtiden, - og kom over en dansk side hvor det meste var forklart, og ting man må tenke på før man skaffer seg ilder, - barn og ildere, andre dyr og ildere and so on.. De virker jammen krevende- tror dette blir et godt årsprosjekt å tenke på, og sikkert litt til. Det ble anbefalt fleste plasser at barnet burde være så gammelt at det kan selv ta ilderen i nakkeskinnet om den biter barnet (til den gaper..) slik at ilderen forstår at barnet ikke skal bites/ nappes i.
Så når vi en dag tenker at "Hei, han er jo gammel nok for en hundevalp nå", - så kan man vurdere ilder, for da er iallefall barnet gammelt nok [:D]
Men man får se [:-] - Man vet aldri [;)] En sånn krabat hadde nok trivdes innimellom plantene mine..

takk takk [:D] Jeg fikk mye tid til å lese om ildere i mellomtiden, - og kom over en dansk side hvor det meste var forklart, og ting man må tenke på før man skaffer seg ilder, - barn og ildere, andre dyr og ildere and so on.. De virker jammen krevende- tror dette blir et godt årsprosjekt å tenke på, og sikkert litt til. Det ble anbefalt fleste plasser at barnet burde være så gammelt at det kan selv ta ilderen i nakkeskinnet om den biter barnet (til den gaper..) slik at ilderen forstår at barnet ikke skal bites/ nappes i.
Så når vi en dag tenker at "Hei, han er jo gammel nok for en hundevalp nå", - så kan man vurdere ilder, for da er iallefall barnet gammelt nok [:D]
Men man får se [:-] - Man vet aldri [;)] En sånn krabat hadde nok trivdes innimellom plantene mine..

Gape teknikken ja.. glemte den! De får ikke vondt av at du tar de i nakkeskinnet.
Det er det moren deres gjør hver gang de gjør noe galt eller er veldig rampete når hun oppdrar de. Også holder man de i nakkeskinnet til de har gapt minst 3 ganger. De gaper ikke fordi de har vondt, men de "later" som For å roe ned gemyttet til den som gjør det på de. hehe. smarte dyr.
Men det er jo å anbefalle også at dere kanskje skaffer dere en omplasserings ilder først, de er jo som regel mye roligere enn valpene. Eller at dere lager en avtale om å ha en på prøve i en uke eller to.? :)
De er herlige dyr, og mye humor! Savner å ha ilder veldig! :)

Jeg har hatt og skjønner verken deg nå eller meg da som orket det. Har plutselig fått fobi.

Jeg tenker nok at man må ha litt interesse for de for å skulle gi de et godt hjem. Jeg tror personlig en ville fått det fint hos oss, - men tror vi nøyer oss med lillemann i magen først [:D] Pluss at pusen vår trenger nok litt tid på å bli kjent med han, hun som stakkars ikke liker småbarn.. [&:] Vi var meget dumme å gav henne fri tilgang til soverommet de to første leveårene hennes, hvor hun sov i senga sammen med oss, og kunne hoppe ut av vinduet når det passet henne..
Så ble vi gravide da, og nå har vi snart brukt 7 mnd på å avvenne henne denne dumme tilgangen. (Vi stengte døra, og hadde dermed helvette natt etter natt i en ca. 5 mnder hvor hun konstant kom på døren, skrapte, mjauet- hvor vi endte med å lukke opp stuevinduet istedet så hun kunne gå ut og inn.. Så visste det seg at det var oss hun ville inn til,- stakkars vennen vår [:(].. så da hadde vi det gående fram og tilbake fra døren inne i leiligheten, til yttersiden av soveromsvinduet hvor hun sto og mjauet + skrapet.)
Tiltaket var at vi herved vedtok at etter vi har stengt soveromsdøren fikk hun være inne om hun var inne, eller ute om hun var ute- til vi stod opp om morgenen og døra gikk opp. Veterinæren anbefalte vannflaske for å gi henne en dose vann når hun skrapet på døra (ja, først så lærer vi henne opp, og senere så straffer man henne[:(]..) - men heldigvis så fant hun ut at dette var ikke noe særlig. Så nå ligger hun inne å sover i godstolen til klokken ringer, - for da vet hun at vi skal stå opp og at det er akseptabelt å "si ifra" på døra til soverommet at hun vil ut.
Så 7 mnder etterpå!!! - så har vi endelig oppnått at hun ikke lenger vil inn på soverommet. Så nå får lillemann sove der inne ifred sammen med oss om natten uten at vi trenger å bekymre oss for at hun skal legge seg på han e.l.
Det tar jammen lang tid å omvende katter, hadde jeg aldri trodd, - og kommer aldri til å sette på henne noen flere "uvaner" som ikke er riktig gjennomtenkte. (Nå var det også delvis pga. at det er så jævli mye flott her, at vi ikke vil at hun skal drasse med seg noen i senga). Hun trives i dag, og samme gjør vi- fordeom det har vært mange netter med.. frustrasjon. Men det har vært verdt det, for vi er glad i pusen vårs og vil gjerne ha henne med oss videre selvom vi får oss en liten en. (Jeg HÅPER han ikke er allergisk!!). [:)]

Back
Topp