Rotavirusvaksinen

B82

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
❤ Aprilbarna19 ❤
Februarhjertene 2025
Til dere som har barn født etter 2014, og har fått denne vaksinen, har dere mindre omgangssyke barn enn andre i bhg?

Storebror er født i 2014, men 2 mnd. for tidlig for å få vaksinen (han har aldri hatt omgangssyken). Lillebror er født i 2016, han har fått vaksinen (han har aldri hatt omgangssyken). Det går omgangssyke i bhg. titt og ofte, men tror disse tassene mine har noen supergener. *bank i bordet* ☺️

Jepp :) treåringen fikk rotaviusvaksinen og får aldri omgangssyken! Forrige uke hadde nesten alle i barnehagen omgangssyken, store som små. Men som vanlig, ikke jenta vår. Hun fikk rotavirusvaksinen. Veldig glad for det!! Så deilig å slippe spy og diaré!

Ja og nei. Min eldste fikk ikke og måtte blir 4 år før hu kaster opp første gangen. Yngste på 2 år har ikke kastet opp enda og er vaksinert. Mannen fikk omgangsyken og smitten sine foreldre, veninna vår og hennes datter. Men jeg og min eldste som da var ca 1.5 år fikk ikke det. Men nå trudde jeg den vaksinen var før at babyen ikke skulle få omgangssyken og ikke for at man skulle bli immun resten av livet. Jeg er snart 30 år og aldri hatt omgangssyken heller aldri noen vaksine.

Ja, mellomste er født i 2015 og hadde omgangssyken sist helg- men har ikke hatt det så ofte som eldste som er født i 2013 og ikke fikk rotavaksinen så vil si at den funker :) Minstebroren skal ta vaksinen om 2 uker :smug:

Datteren min er født i 2015 og fikk den vaksinen og har hatt omgangssyken 2-3 ganger. Hun går i barnehage å der går det omgangssyken på avdelingen hennes og i går fikk hun det.

Man er jo bare beskyttet mot Rotavirus, ikke mot Noro. Omgangssyke skyldes like ofte Norovirus, så vi har ikke merket noen nedgang egentlig. Kommer til å takke nei til Rotavirusvaksine denne runden.

Minstejenta er født i 2016 og fikk rotavirusvaksinen. Noroviruset gikk som en farsott rundt juletider i fjor og da fikk både hun og brødrene det. Det går nå også, men ingen av dem har fått det - til nå.

Dessverre er det vel oftere forskjellige former av noroviruset som opptrer, så jeg tviler på vi kommer til å merke veldig forskjell. Uansett greit å være beskyttet mot rota :-)

Storesøster født 2008 har aødri hatt det og er sjeldent syk (vært syk typ 5 ganger i sitt snart 10 år lange liv mens lillesøster er syk konstant[emoji51] hu er født i 2016

Yngste her har tatt vaksinen, og han har hatt omgangssyke mye mer enn storesøsknene noengang har hatt.

Er ikke rotavirus både mer sjeldent og mer alvorlig enn norovirus?

Har hatt sjeldnere enn de andre på avdelingen ja, men de er alle født etter 2014, så har nok ikke noe med vaksinen å gjøre.
I fjor slapp hun unna alt. Denne sesongen har hun hatt det 2 ganger.

Back
Topp