Rotavirusvaksinen

fru Blom

Flørter med forumet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Det nærmer seg 6-ukers kontrollen og jeg kikket litt på informasjon om vaksiner. Ser at siden siste gang jeg hadde en baby dukket det opp en ny vaksine, mot rotavirus. Jeg har lest meg opp litt og er skeptisk.
Har noen av dere allerede vært på 6-ukers kontroll med babyene deres og tatt første del av vaksinen? Var det noen bivirkninger?

Mi fikk den igår. Glad de små nå får det når de er seks uker også. Ikke måtte vente til tre mnd. Lurer også på hvorfor du er skeptisk? Bivirkningene meg bekjent kunne være irritabilitet, løs mage, mageknip. Vedvare opp til men sjelden en full uke. Mi ser ikke ut til å reagere med noe mer luft eller løs mage enn før.

Min har fått det :) han fikk diaré noen timer etterpå, men det gikk fort over. Skal snart ha ny dose. Hvorfor er du skeptisk?

Mi fikk den igår. Glad de små nå får det når de er seks uker også. Ikke måtte vente til tre mnd. Lurer også på hvorfor du er skeptisk? Bivirkningene meg bekjent kunne være irritabilitet, løs mage, mageknip. Vedvare opp til men sjelden en full uke. Mi ser ikke ut til å reagere med noe mer luft eller løs mage enn før.
Vaksinen skal gis så tidlig for å unngå tarminvaginasjon leste jeg :) selv om veldig få får den komplikasjonen så var risikoen større om de får den etter 12 uker :)

Vel... hvorfor er jeg usikker?
Misforstå meg rett, jeg er for vaksiner. Begge største barna mine har fulgt anbefalingene og vel så det, så de er godt vaksinert. Kommer til gjøre det samme med den minste, men har nå lest om rotavirusvaksinen både i Norge og i utlandet og er ikke overbevist. :(
Den er relativt ny (sammenlignet med mange andre som ble brukt til og med til å vaksinere oss), gir ikke 100 % beskyttelse og varer ikke livet ut, attpåtil kommer skumle bivirkninger...
Begge mine største greide seg uten den, så tør jeg ta sjansen?.. Vet ikke helt, ikke lett dette her. :bored:

Jeg utviklet diabetes mest sannsynlig fordi jeg fikk rotavirus som barn. Så her trykker vi vaksina i tryne ;-)

Jenta vår fikk den på onsdag, hun slurpa den i seg :P hun fikk ingen bivirkninger :)

Ser i ettertid hvordan hun er nå kontra etter vaksinen at hun ble litt mer "sutrete", mer luft og mer skriking. Men løste bæsjeproblemet iallefall :p gikk over etter en uke :)

Hun likte den tydeligvis ikke like godt som de fleste son slurper den i seg. Her brukte vi en halvtime totalt på å få i henne det lille. Vrengte seg vekk og alt :p halvparten kom ut igjen, men heldigvis får de likevel beskyttelsen selv om de ikke fikk i seg alt :)

Min fikk i går, har ikke merket noen bivirkninger på han å heller ikke hørt noen andre som har fått det :-)

Ingen bivirkninger her heller. Fikk på tirsdag:)

Jeg har takket nei til rota vaksina på frøkna mi, er for skeptisk til å ta den så da lot jeg være !
Men hun følger resten av programmet

Back
Topp