Rotavirusvaksine

1mamma1

Blir kjent med forumet
Novemberbarna 19
Hei. Min datter er nå snart 9 uker. Hun er en sterk og livlig baby som sjeldent gråter (uten grunn)
Vi tok rotavirus vaksinen nå for 3 dager siden. Første dagen sov hun så og si hele dagen, hun sovnet også når hun fikk vaksinen. I går var det umulig å trøste henne. Hun gråter når hun blir matet, og gråter uansett hva jeg gjør. I dag er hun verre. Hun spiser dårlig, gråter utrøstelig og er slapp og slørete i blikket. Jeg har snakket med helsesøster som sier at vaksinen hun fikk ikke pleier å gi bivirkninger. Så jeg spør her. Noen som har opplevd det samme? Blir hun ikke bedre iløpet av kvelden drar jeg på legevakten. For hun er ikke lik seg selv.

Min fikk litt magevondt på ettermiddagen, samme dag som han fikk vaksine. Finn beskjed om at han kunne få litt magevondt samme dag bare. Varte kanskje 1-2 timer, så var han som før.

Hun har kanskje blitt syk?

Dra til legen. Når du som mor reagerer på at den lille babyen din ikke har det greit og er slapp i blikket så tar du kontakt med lege! :-) lykke til!

Min hadde ingen bivirkninger i det hele tatt. Jeg hadde dratt til legen hvis baby ikke var seg selv

Har hun feber? Jeg fikk informasjon før hun fikk første dose, at i ekstremt sjeldne tilfeller kunne noen få en brett på tarmen. Sansyneligvis er det jo ikke dette siden det er så skjeldent. Jeg ville likevel ringt legevakt og fortalt om tilstanden at hun nylig har fått vaksinen, og at hun tydelig har smerter og at du vil få en ultralyd eller hvordan de nå sjekker det. Bare be om det, ikke spør.

Vår datter fikk ingen reaksjon. Vaksinen er mildere enn et vanlig mage virus, derfor får de færreste bivirkninger.

God bedring.

Har hun feber? Jeg fikk informasjon før hun fikk første dose, at i ekstremt sjeldne tilfeller kunne noen få en brett på tarmen. Sansyneligvis er det jo ikke dette siden det er så skjeldent. Jeg ville likevel ringt legevakt og fortalt om tilstanden at hun nylig har fått vaksinen, og at hun tydelig har smerter og at du vil få en ultralyd eller hvordan de nå sjekker det. Bare be om det, ikke spør.

Vår datter fikk ingen reaksjon. Vaksinen er mildere enn et vanlig mage virus, derfor får de færreste bivirkninger.

God bedring.
Nei, hun har ikke feber. Vi drar uansett til legevakten nå. Får helt angst. Hun er jo så liten stakkars, håper de kan hjelpe der.Takk for svar

Hei. Min datter er nå snart 9 uker. Hun er en sterk og livlig baby som sjeldent gråter (uten grunn)
Vi tok rotavirus vaksinen nå for 3 dager siden. Første dagen sov hun så og si hele dagen, hun sovnet også når hun fikk vaksinen. I går var det umulig å trøste henne. Hun gråter når hun blir matet, og gråter uansett hva jeg gjør. I dag er hun verre. Hun spiser dårlig, gråter utrøstelig og er slapp og slørete i blikket. Jeg har snakket med helsesøster som sier at vaksinen hun fikk ikke pleier å gi bivirkninger. Så jeg spør her. Noen som har opplevd det samme? Blir hun ikke bedre iløpet av kvelden drar jeg på legevakten. For hun er ikke lik seg selv.
Vi fikk ingen bivirkninger. Men kan fort «bare» være at hun har en dårlig periode. Det er rundt den alderen der kolikk er som verst som regel :p er du nervøs så tar du en telefon til lege/legevakt

Ville reist på legen:-) veldig sansynlig at det kan være en ufarlig bivirkning, MEN det finnes en litt mer skummel bivirkning også 30E0883C-5025-47DC-AA67-1030D3450842.png

Så ville dratt til legen for sikkerhets skyld.

Her fikk jenta mi bivirkninger begge ganger men det var mer magevondt og endret avføring som var resultatet.

Uff, håper det går bra med den lille.
Her takket jeg pent nei til rotavirus vaksinen , synes den ikke er nødvendig. Vi har da ikke hatt den før, ungene mine har klart seg fint uten.

Tar alle andre vanlige vaksiner i programmet.

Uff, håper det går bra med den lille.
Her takket jeg pent nei til rotavirus vaksinen , synes den ikke er nødvendig. Vi har da ikke hatt den før, ungene mine har klart seg fint uten.

Tar alle andre vanlige vaksiner i programmet.
Det var det svært mange sa når alle nye vaksiner kom inn i vaksinasjonsprogrammet. Min mor takket først nei til meslingvaksinen til min bror, for det hadde jo hun selv hatt og hun var ikke så ille rammet. Heldigvis snakket de vett i henne.
De aller fleste klarer seg jo helt fint etter de fleste smittsomme sykdommer. Man vaksinerer jo for å skjerme barna mot de værste bivirkningene.
Har du opplevd å ha baby med magevirus? Det har jeg. Og jeg skulle virkelig ha ønsket hun slapp det, magesmerter, sykehusinnleggelse og ned over 10% i kroppsvekt. Det var grusomt. Vaksinen ville aldri ha vært med i barnevaksinasjonsprogrammet om den var unødvendig. Stol på helsemyndighetenes kunnskap og dømmekraft synes jeg.

Fikk beskjed om at han kunne få magevondt og bli litt dårlig i magen. Han hadde vondt i magen 2-3 dager etterpå og gråt mer, så han var ikke helt seg selv. Han ble ikke slapp og slørete i blikket da, jeg ville også kontaktet lege. Min var også utrøstelig når det sto på som verst :(
God bedring til lille :Heartred

Det var det svært mange sa når alle nye vaksiner kom inn i vaksinasjonsprogrammet. Min mor takket først nei til meslingvaksinen til min bror, for det hadde jo hun selv hatt og hun var ikke så ille rammet. Heldigvis snakket de vett i henne.
De aller fleste klarer seg jo helt fint etter de fleste smittsomme sykdommer. Man vaksinerer jo for å skjerme barna mot de værste bivirkningene.
Har du opplevd å ha baby med magevirus? Det har jeg. Og jeg skulle virkelig ha ønsket hun slapp det, magesmerter, sykehusinnleggelse og ned over 10% i kroppsvekt. Det var grusomt. Vaksinen ville aldri ha vært med i barnevaksinasjonsprogrammet om den var unødvendig. Stol på helsemyndighetenes kunnskap og dømmekraft synes jeg.

Jeg snakket med helsesøster og det fikk fint å ikke ta den.
Denne gangen jeg har liten hjemme er søsknene store og vi har ikke hatt omgangssyke i hus på mange år.
Omgangssyke er jo ikke som meslinger da og jeg er ikke vaksinemotstander.
Men altså denne utifra samtale med helsesøster også valgte jeg nei til.

Kan det vere utviklingstrinn? Er et rundt den tiden, her har begge ungene reagert med å bli veldig grinete i de periodene. Tviler på at det er vaksinen sin feil, men greit å utelukke noko alvorlig så lykke til hos legen :)

Og til deg som mener den er unødvendig, sei det til venninna mi som holdt på å miste barnet sitt av rotavirus smitte, og samme med mamma som holdt på å miste søstera mi pga rotavirus... Før dei takk å få vaksina, søstera mi klarte seg så vidt bare pga ho er prematur, hadde mamma vert litt seinere til legen hadde ikkje det gått bra. Vaksiner er aldri unødvendige, dei beskytter og skaper flokkimmunitet, helsesøstra di gjer feil i å gi slik i formasjon.

Hvordan går det med dere? ❤️

Denne gangen jeg har liten hjemme er søsknene store og vi har ikke hatt omgangssyke i hus på mange år.

Alle vaksiner er valgfrie. Føler ikke helt du tok poenget mitt.
Mange sykdommer kan være milde og enkel for noen, og dødelig for andre. Noe så uskyldig som magevirus kan faktisk være livstruende for de små. Det er heller ikke bare barn som sprer smitte heller. Sjansen for å få rotavirus smitte er i tillegg betraktelig høyere enn sjangsen for å få meslinger i dag..

Hvis man setter seg inn i hvordan vaksiner virker så skjønner man hvorfor det er fryktelig dumt å ikke gi. Litt som å droppe å ta på seg bilbelte enda det er så lett tilgjengelig. Det er jo for å beskytte barna mot de grusomme bivirkninger av sykdommen. Lette bivirkninger som litt luft i magen er ingenting sammenliknet med sykdommen.

Rotavirussykdom gir ofte kraftigere symptomer enn andre mage-tarminfeksjoner. Hos de fleste barn går sykdommen over uten komplikasjoner, men noen vil trenge behandling for væsketap (dehydrering).

Kommer behandlingen i gang for sent, kan sykdommen være dødelig, men dette forekommer svært sjelden i vår del av verden.

Før innføring av rotavirusvaksine i barnevaksinasjonsprogrammet, var rotavirussykdom årsak til nesten 2/3 av alle sykehusinnleggelser med oppkast og diaré hos småbarn. Årlig ble 700–1100 barn med rotavirussykdom innlagt på sykehus for behandling. De fleste var under 2 år.

Så følg for all del helsemyndighetenes anbefaling. De bruker ikke en drøss med penger om det ikke var nødvendig.

Og beklager til TS for avsporingen, ville bare ikke at noen skulle lese her og trenke at vaksinen er unødvendig.
Håper det går bra med den lille ❤️

Kilde:

https://helsenorge.no/vaksiner/vaksine-mot-rotavirus

Mitt barn fikk rotavirus, han var også prematur. Helt grusomt. Vi var innlagt på sykehus i 5 dager. Den gangen i 2013 var ikke denne vaksinen en del av vaksineprogrammet, men vaksinen var gitt i flere andre land. Så sykdommen er ikke bare en lett omgangssyke, den er livstruende for små barn. Nå har jeg ikke lest hele tråden men ville bare skrive min erfaring :) lykke til, håper barnet blir fort frisk :)

rotavirus er ikke «vanlig» omgangsyke (norovirus) den finnes det ingen vaksine i mot

Back
Topp