Rotavirus-vaksinen

Vår fikk for ei uke siden, ingen bivirkning:)

Masse gulping og magevondt i to døgn.. Men heller det enn å få rotaviruset! :-)

Vår sønn har hatt to døgn med lite søvn og kraftig kolikk-anfall og magevondt, fikk vaksinen i dag, sovet hele dagen..!
I dag var første dag jeg kunne få armene frie siden fødselen..!
Han har sovet i vippestolen i 3-4 timer nå, våknet for å få mat og sovnet igjen!!
Hvis det er takket være vaksinen, så TAKK GUD! ❤️

Vår ble veldig irritabel og litt kvalm. Han gulpet veldig mye dagene etter.

Min fikk i går, hatt litt magevondt, men det har hun hatt hver dag siste uken så vanskelig å si om det kom fav vaksinen eller ikke

Idag ble min venninnes sønn på 10 mnd utskrevet etter to døgn på sykehuset med sonde, etter å ha fått rotavirus.. Ble smittet av en på barselstreff, der de trodde det barnet hadde omgangssyke... Men det viste seg å være rotavirus, og min venns sønn ble veldig dårlig, høy feber, oppkast, diare... Etter tre dager hadde han ikke tårer og moren dro direkte til sykehus hvor han ble innlagt med dehydrering, og de måtte sette sonde ned nesen, som de etter fire(!!!) forsøk fikk til... (Hadde så klart vært i kontakt med lege før hun dro til sykehus og i dagene han var syk) INGEN som ønsker å se sitt barn ha det vondt<3
Så dene vaksinen angrer jeg ikke på at vi tok!!

Hvorfor ikke?
Nei, jeg vil ikke at jenta vår skal ta vaksinen etter å ha lest mye om denne. Tanken bak denne dreier seg om samfunnsøkonomi og ikke kun barnets beste. Det er for å spare sykehusinnleggelser slik at kapasiteten kan brukes på andre pasienter i stedet og for å spare at mor og far må ta ut to sykedager ifb med rotavirus. Så lenge det ikke er dødelig, så velger vi å droppe denne. Storebror har heller ikke fått denne og har aldri hatt omgangssyke selv om han er 2,5år.

Nei, jeg vil ikke at jenta vår skal ta vaksinen etter å ha lest mye om denne. Tanken bak denne dreier seg om samfunnsøkonomi og ikke kun barnets beste. Det er for å spare sykehusinnleggelser slik at kapasiteten kan brukes på andre pasienter i stedet og for å spare at mor og far må ta ut to sykedager ifb med rotavirus. Så lenge det ikke er dødelig, så velger vi å droppe denne. Storebror har heller ikke fått denne og har aldri hatt omgangssyke selv om han er 2,5år.
Klart det er et samfunnsøkonomisk aspekt, som ved alle andre sykdomsforebyggende tiltak. Hvis de kan frigjøre kapasitet på sykehusene til å ta seg av barn med sykdommer det ikke finnes vaksine mot, så er jo det utelukkende positivt?

Back
Topp