Rotavirus - vaksinen..

Vi får barn i april og dette er første gang jeg hører om vaksinen. Har lest litt om den nå, og den virker ikke så skummel.

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:
Kommer til å følge programmet:)

Hvor lenge har den vært i vaksinasjonsprogrammet? Har nurket som fikk første sprøyten i Mars som var fått denne? Helsesøsteren snakket om en form for influensavaksine, men husker ikke hvilken ;)

Jeg kommer til å gi den til babyen som er på vei ja.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja jeg følger vaksinasjonsprogrammet :)

Jeg er skeptiske til nye vaksiner. Er det bare i Norge den er ny eller er den ny generelt?

Altså man kan jo ta norovirus vaksine. Dette er jo helt vanlig omgangssyke. Ville aldri vaksinert mot det. Hva er forskjellen på noro og rota?

Jeg er skeptiske til nye vaksiner. Er det bare i Norge den er ny eller er den ny generelt?

Altså man kan jo ta norovirus vaksine. Dette er jo helt vanlig omgangssyke. Ville aldri vaksinert mot det. Hva er forskjellen på noro og rota?

Ifølge de andre har den visst vært vanlig i andre vaksinasjonsprogrammer i andre land.

Vet mest om noroviruset, men rota er visst en kraftig omgangssyke,men folk/unger reagerer jo forskjellig.Den er mer dødelig etc i uland, mens her i Norge tror jeg den gir opp til 500-1000 innleggelser hvert år, mest pga dehydrering. Er omtrent aldri dødsfall på den her i Norge.

Derfor vi er i tvil om den.. Siden den i teorien er en omgangssyke.....

MEN aldri si aldri.. Kan hende jeg forandrer mening, og prøver å overtale mannen. (Men hører på han at han ikke har lyst å gi den til babyen inni magen) Og det er jo bare fra 1 september den ble visst satt inn i vaksinasjonsprogrammet..

Takk for alle meninger. En får bare vært enige om å være uenige i verste fall og at man gjør det som er best for sin familie. Ingen unger og situasjoner er like. :)

Det er ingen vaksine med noro :)

Det jeg har lest om det er at rotavaksinen har eksistert siden 2006, og rota er en alvorligere versjon av noraviruset, som ja, er vanlig omgangssyke. Noravirusvaksine fins ikke.

Det jeg har lest om det er at rotavaksinen har eksistert siden 2006, og rota er en alvorligere versjon av noraviruset, som ja, er vanlig omgangssyke. Noravirusvaksine fins ikke.

Ok. Men det er kraftige symtomer som kan gi dehydrering som gjør den værre? Eller noe mer?

06 er jo ikke lenge siden...

Ja det vet jeg - tenkte bare hva som var forskjellen på sykdomsforløpet
Trodde du skrev at man kunne vaksines mot det. Min mellomste hadde rota i 8 dager. Oppkast og diaré hele tiden, fikk ikke noe i henne. Med innlagt med intravenøst. ..

Ok. Men det er kraftige symtomer som kan gi dehydrering som gjør den værre? Eller noe mer?

06 er jo ikke lenge siden...

Artikkel i dagbladet for to år siden:
-Rotavirus er en annen type sykdom, det er årsaken til omtrent to tredeler av sykehusinnleggelser på grunn av omgangssyke hos barn under fem år, forteller overlege Synne Sandbu ved avdelingen for vaksine ved Folkehelseinstituttet.

- Små barn blir svært syke av rotavirusinfeksjon, og den første infeksjonen gir kraftigst sykdom. Store mengder oppkast og diaré kan føre til at barnet blir uttørket, sier Sandbu til Foreldre & Barn.
---

8 år er ikke så lenge, det er jeg enig i, men det har likevel vært tid til å forbedre den. Ingen metaller i den, i motsetning til svineinfluensavaksinen hvor det var både aluminium og kvikksølv i begynnelsen... :/

Artikkel i dagbladet for to år siden:
-Rotavirus er en annen type sykdom, det er årsaken til omtrent to tredeler av sykehusinnleggelser på grunn av omgangssyke hos barn under fem år, forteller overlege Synne Sandbu ved avdelingen for vaksine ved Folkehelseinstituttet.

- Små barn blir svært syke av rotavirusinfeksjon, og den første infeksjonen gir kraftigst sykdom. Store mengder oppkast og diaré kan føre til at barnet blir uttørket, sier Sandbu til Foreldre & Barn.
---

8 år er ikke så lenge, det er jeg enig i, men det har likevel vært tid til å forbedre den. Ingen metaller i den, i motsetning til svineinfluensavaksinen hvor det var både aluminium og kvikksølv i begynnelsen... :/

Takk for info. Da er det altså en omgangssyke med kraftige symptomer, ikke farlig i seg selv men kun fare for dehydrering. Det fixes lett i norge sånn sett ift uland. Jeg ser ikke behovet for dette. Som det står så gir den første infeksjonen kraftigst sykdom, noe som viser at imunforsvaret bygges opp av å få den.

Tenkt at små barn og gravide ble anbefalt å ta svineinfluensavaksinen med blandt annet kvikksølv......

Takk for info. Da er det altså en omgangssyke med kraftige symptomer, ikke farlig i seg selv men kun fare for dehydrering. Det fixes lett i norge sånn sett ift uland. Jeg ser ikke behovet for dette. Som det står så gir den første infeksjonen kraftigst sykdom, noe som viser at imunforsvaret bygges opp av å få den.

Tenkt at små barn og gravide ble anbefalt å ta svineinfluensavaksinen med blandt annet kvikksølv......

Som sagt er jeg litt usikker på hva jeg bestemmer meg for. :/ Får konferere med mannen.

Det ble jeg litt sjokket over også. Det er minimale mengder slik at det ikke skal være farlig, men likevel... Det fins ikke i vaksinene nå, men er lov å bruke det dersom man trenger vaksiner fort, visstnok. :/

Ikke rart man er skeptisk, og jeg tror det er en fordel å være det. Ikke ta alt for god fisk og stille spørsmål.

Back
Topp