Rotavaksine

Jentemamma<3

Flørter med forumet
Hei!:)
Vår lille tok første del av Rotavirusvaksinen for et døgn siden ca.
Helsesøster sa at vi foreldre man må være nøye med håndvask ved bleieskift i en uke for å ikke bli smittet.
Nå har vi hatt en runde med avføring som mildt sagt kom over alt. I tillegg til ganske store mengder gulp.
Først og fremst så lurer jeg på om noen har opplevd å bli smittet av babyen?
Er sjansen like stor som ved "vanlig" sykdom av samme type eller mindre?

Å ikke minst så lurer jeg på om det er smitte i gulp og munn (smokk, spytt osv)?
Jeg skjønner ikke helt hvordan det ikke kan være like mye smitte i for eksempel store mengder gulp... men dette ble ikke nevnt av helsesøster, kun bleie hun snakket om og selvfølgelig tenkte jeg ikke på å spørre da:/

!

Helsesøster sa at vi foreldre man må være nøye med håndvask ved bleieskift i en uke for å ikke bli smittet.
Nå har vi hatt en runde med avføring som mildt sagt kom over alt. I tillegg til ganske store mengder gulp.

Å ikke minst så lurer jeg på om det er smitte i gulp og munn (smokk, spytt osv)?
Jeg skjønner ikke helt hvordan det ikke kan være like mye smitte i for eksempel store mengder gulp... men dette ble ikke nevnt av helsesøster, kun bleie hun snakket om og selvfølgelig tenkte jeg ikke på å spørre da:/

!

Akkurat disse forholdsregler etter rotsvirusvaksinen har jeg ikke hørt om. Kanskje hs ikke informerte meg, ikke vet jeg. Men babyen fikk ingen reaksjoner av vaksine av noe slag. ;)

Akkurat disse forholdsregler etter rotsvirusvaksinen har jeg ikke hørt om. Kanskje hs ikke informerte meg, ikke vet jeg. Men babyen fikk ingen reaksjoner av vaksine av noe slag. ;)
Så bra at den lille ikke fikk noen reaksjoner:)
Dette med at man bør vaske hendene etter bleieskift vet jeg at stemmer, fordi helsesøster leste opp pakningsvedlegget til vaksinen til oss på helsestasjonen. Der sto det faktisk.
Vet derimot ikke hvor stor sjanse det er for å bli smittet...
Ble redd og slett veldig usikker siden jeg ikke har peiling:wideyed:

Hs sa til oss at det kun gjaldt bleier og ikke gulp. Det var dessuten mest personer med nedsatt immunforsvar, som f.eks. gikk på immundempende medisiner, som måtte være ekstra forsiktige. Man vasker jo uansett hender etter håndtering av bæsj. Hvis det var SÅ lett å bli smittet, ville man jo ikke kunne gitt vaksinen fordi omtrent hvert barn ville kunne starte en smittekjede...

Hs sa til oss at det kun gjaldt bleier og ikke gulp. Det var dessuten mest personer med nedsatt immunforsvar, som f.eks. gikk på immundempende medisiner, som måtte være ekstra forsiktige. Man vasker jo uansett hender etter håndtering av bæsj. Hvis det var SÅ lett å bli smittet, ville man jo ikke kunne gitt vaksinen fordi omtrent hvert barn ville kunne starte en smittekjede...
Enig med dette, fikk også beskjed om kun bleier :)

!
Dette fikk ikke vi beskjed om heller. Ingen forhåndsregler ang bleier.

Det er sikkert sant:)
Tenkte at siden vaksinen inneholder svekket virus, så kanskje de ga de små vaksinen uansett om det ble en "smittekjede". Helsesøster sa at sykdommen er såpass alvorlig for de som er så små at det var verdt smitterisikoen. Dette var også fordi at om noen ble smittet får som er vanlige friske folk kun litt spy/diaré, mens alternativet er mye verre.
Men jeg vet ikke mer enn vi fikk beskjed om på helsestasjonen...

!

Å herlighet! Lillemor fikk første rotavirus vaksinen for tre uker siden og INGEN ga meg beskjed om å passe på alt det sånn at jeg ikke ble smittet. Trodde ikke det var mulig en gang:wideyed:

Leste nå at det er levende men svekkede virus og at personer med dårlig immunforsvar skal ta disse forhåndsreglene.

Jeg suttet på smokken før hun fikk den, tørket gulp og eksplosjon bleier og susset og dullet som vanlig jeg:smiley-ashamed004

Ser flere har svart og Jolanda stakkars faktisk ble syk. Ikke det at jeg ikke tror på det, men ville ikke babyene blitt veldig syk også da? De får jo viruset rett i munnen og av dem og oss så har jo de mye dårligere immunforsvar? :think005

Last edited:
Det gjelder kun ved bleieskift, ikke gulp. Merkelig at mange ikke får beskjed om dette. Rotavirus er smittsomt og selv friske, voksne mennesker kan bli syke av dette. Så, viktig med god håndhygiene i noen dager etter vaksinen ja.

Jeg fikk den verste runden med diaré og oppkast jeg noengang har hatt natten etter. Var helt fin utover dagen. Spurte HS om dette (i etterkant, fikk ungen beskjed i forkant) fordi jeg hadde lest det og hun mente det bare var tull. Men jeg er 100% sikker på at det var på grunn av vaksinen.

Edit: Og jeg har et veldig godt immunforsvar.
Merkelig at det ikke ble informert om det. Helsesøsteren din tok helt sikkert feil.

Oi, det fikk ikke jeg beskjed om heller! Men merket ingen ting og jeg vasker alltid hendene etter å ha skiftet bleie..

Jeg fikk beskjed om det og.

Dette skriver de på fhi: https://www.fhi.no/nettpub/vaksinas...kdommene/rotavirusvaksinasjon---veileder-for/

Noen barn skiller ut vaksinevirus i avføringen en uke eller mer etter vaksinasjon, og det er vanligst etter første dose. Det har forekommet smitte med vaksinevirus til andre familiemedlemmer, men det har bare i svært sjeldne tilfeller ført til sykdom. Personer i kontakt med nylig vaksinerte bør være nøye med håndvask og hygiene, spesielt ved bleieskift. Dette er særlig viktig for personer med immunsvikttilstander. Siden rotavirusgastroenteritt er så vanlig hos sped- og småbarn, er det trolig høyere risiko for smitte hvis barnet får rotavirussykdom enn for smitte med vaksinevirus hvis barnet vaksineres [4].

Det har ikke jeg fått beskjed om med noen av mine. Har aldri blitt syk, men har normal håndhygiene

Å herlighet! Lillemor fikk første rotavirus vaksinen for tre uker siden og INGEN ga meg beskjed om å passe på alt det sånn at jeg ikke ble smittet. Trodde ikke det var mulig en gang:wideyed:

Leste nå at det er levende men svekkede virus og at personer med dårlig immunforsvar skal ta disse forhåndsreglene.

Jeg suttet på smokken før hun fikk den, tørket gulp og eksplosjon bleier og susset og dullet som vanlig jeg:smiley-ashamed004

Ser flere har svart og Jolanda stakkars faktisk ble syk. Ikke det at jeg ikke tror på det, men ville ikke babyene blitt veldig syk også da? De får jo viruset rett i munnen og av dem og oss så har jo de mye dårligere immunforsvar? :think005
Jeg hadde seriøst blitt såå irritert om jeg ikke hadde fått beskjed om dette på helsestasjonen. Enn at man kan bli smittet av rotavirus å så er det så mange som ikke får beskjed. Får helt sjokk.
Klart man vasker hender om det er bæsjebleier osv, men man tar likevel mere forhåndsregler om man vet noe slikt! :confused:
De blir jo på en måte smittet av viruset så vidt jeg forstår, men aner ikke helt hvordan det funker:rolleyes:
Skulle gjerne fått bedre beskjed når vaksinen ble tatt:rolleyes:

Jeg fikk den verste runden med diaré og oppkast jeg noengang har hatt natten etter. Var helt fin utover dagen. Spurte HS om dette (i etterkant, fikk ingen beskjed i forkant) fordi jeg hadde lest det og hun mente det bare var tull. Men jeg er 100% sikker på at det var på grunn av vaksinen.

Edit: Og jeg har et veldig godt immunforsvar.
Off, ja det står faktisk i vedlegget til vaksinen så dette burde du fått beskjed om!
Stakkars deg.
Nettopp det jeg mener, vi mødre er jo renslige med bleier osv uansett, men man tar jo liiitt ekstra hensyn om man vet at man kan få slik smitte:eek:

Det gjelder kun ved bleieskift, ikke gulp. Merkelig at mange ikke får beskjed om dette. Rotavirus er smittsomt og selv friske, voksne mennesker kan bli syke av dette. Så, viktig med god håndhygiene i noen dager etter vaksinen ja.
Enig med deg. Dette burde det vært pålagt at de som gir vaksinen informerer om

Back
Topp