Rosa til gutt. (oppdatert med spørsmål!)

Spørsmål:

1. Hadde dere latt gutten deres gått i rosa ting om han selv ville det og spurte om det? spørst litt hvor gammel han hadde vert.. men hadde helst prøvd å unngå det

2. Hadde dere latt gutten deres vært prinsesse/fe i karneval om det var det han ville være? hadde nok prøvd å foreslå noe annet..

3. Er Lilla en jente farge? synst igrunn det ja

4. Om dere var på jakt etter en dress, dere ville bare ha et visst merke og modell, og de hadde kun den i bildet over her... dere trengte en dress NÅ, og dere hadde vært på alle butikker. hadde dere kjøpt den da? Grå med litt rosa/lilla på?

nei, hadde leita videre.. eller kjøpt en annen dress

Svar med gode argumenter på hvorfor/hvorfor ikke.

har ingen gode grunner.. synst bare rosa er jentefarge, og ser ingen problem med å skille litt mellom kjønnene..
[:D]

1. Hadde dere latt gutten deres gått i rosa ting om han selv ville det og spurte om det?
Nei, av den enkle grunn at jeg ikke synes at rosa er pent på gutter. Hverken på små eller store.

2. Hadde dere latt gutten deres vært prinsesse/fe i karneval om det var det han ville være?
Sure, hvorfor ikke?

3. Er Lilla en jente farge?
Ja

4. Om dere var på jakt etter en dress, dere ville bare ha et visst merke og modell, og de hadde kun den i bildet over her... dere trengte en dress NÅ, og dere hadde vært på alle butikker. hadde dere kjøpt den da? Grå med litt rosa/lilla på?
Nei, det hadde jeg ikke. Da hadde jeg heller tatt en annen modell.

mine gutter har ikke noen klær i rosa eller lilla, og hadde de fått det hadde jeg byttet de uten tvil.

Og den dressen det var bildet av hadde jeg aldri tatt på noen av mine gutter.

kunne godt hatt rosa til sønnen min, ser ikke noe problem med det.

han har halvvlang hår og i sommer hadde han plukket seg ut rosa solbriller. Mange trodde da at han var en jente. og jeg merker stor forskjell på måten fremmede snakker til han/om han på når de tror det er en jente. og det er jo gjort studie på det at vi voksne forskjellsbehandler etter kjønn. de tok en baby og kledde på rosa og blå klær og filmet ansikter som stakk hodet ned i vognen og snakket. Både hva de sa og tonefall og ansiktsutrykk var forskjellige ettersom de trodde babyen var jente eller gutt. Så tror egentlig han kan ha litt fordeler å få oppleve den siden av folk også (at han får samme respons som jenter).

ORIGINAL: Cullen

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Cullen

Da jeg var i praksis i fjor så hadde vi ansiktsmaling på avdelingen en dag, alle fikk peke på hva de ville bli malt som i en sånn katalog som fulgte med..

Guttene valgte spideman, og jentene valgte prinsesse/fe. Noen få valgte dyr osv.

En av guttene(en dødssøt liten gutt på 3,5) ville også være fe. Mange av ungene reagerte med en gang. DET går ikke aaannn.. han er guuutttt..

Joda det gikk ann..  og barna godtok det helt etter en forklaring...og han ble nydelig.. og han var sååå stolt, med rosa leppestift og glitter over øynene..[:)][:)]  han sto og speilet seg masse og var så glad den dagen..

Helt til faren kom og ble steik forbanna..[:@] "Få av deg det der klisset med en gang!! Du er søren meg ikke noe jente!"
Stakkars liten.. denne historien har brent seg fast inni meg. Det lille skuffede ansiktet hans som stod ved speilet og vasket seg..

Stakkars barn!!!

MHM.. og det var veldig vondt som student og stå og se på dette.. jeg kan jo ikke konfrontere med foreldre om slikt.. måtte snakke med øvingslærer og det var en vanskelig sak syns jeg..

Det er vel kanskje en av grunnene til at jeg brenner litt for dette..[;)]

selvfølgelig kan du det!
jeg har kledd ut gutter i kjole og det som er i bhg. det er lek og dramatisering og unger må få prøve ut ulike roller i leken. han pappaen hadde fått jaggu hørt det hadde det vært meg, ikke bare ang å rettferdiggjøre sminken, men også fått kritikk for måten å møte ungen sin ved henting i bhg!

Nei, vil ikke bruke rosa til gutten min. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om. Syns det er fint med rosa skjorte til en litt større gutt, men jeg kommer ikke til å kjøpe det før han evt ønsker det selv.

Men om jeg får ei jente neste gang skal hun få bruke de blå ullklærne og Reimadressen etter Odin. Men ikke typisk gutteklær, som tøffe dongribukser osv.

ORIGINAL: *Nothernstar*

Gutter er gutter, jenter er jenter, hvorfor er det så ille å skille mellom kjønnene?? Det kommer ALLTID til å være en forskjell uansett hvor langt man drar denne likestillingen. La gutter være gutter og jenter være jenter.

Rosa ER en jentefarge og jeg ville ikke kledd mine gutter i verken den dressen eller andre rosa klær, tilbehør.
Blå er en guttefarge.

Jeg er helt enig i at det er biologiske forskjeller mellom kjønnene.
Men det er noe med å se barnet for den personligheten han eller hun har og ikke ha forventinger ut fra stereotyper etter kjønn. Ikke bare med farger, men type "tøffe kule røffe klær" til gutter med masse mønster og skumle motiver, mens det er søte pene jenteklær. Har iriitert meg over hvorfor jeg ikke kan finne klær til gutten min med vennlig motiv. Til jenter kan man finne med kattepus eller andre dyr på, til gutt får man monstre og dødningshodet. Er det dette jeg vil assosiere ungen min med bare fordi han er gutt??? Jeg hadde ikke likt sånne motiv til en datter heller. Jeg er på andre siden heller ikke noe for prinsesser og barbie og bratz og sånt som har fokus på ytre utseende osv. Men sånn skal det liksom være med jenter. *oppgitt*

Og akkurat det med farger: det finnes rosa skjorter og slips til voksne mannfolk. så at rosa er til jenter og blått kun til gutter er bullshit[;)]

ORIGINAL: Mrs Lutz

ORIGINAL: *Nothernstar*

Gutter er gutter, jenter er jenter, hvorfor er det så ille å skille mellom kjønnene?? Det kommer ALLTID til å være en forskjell uansett hvor langt man drar denne likestillingen. La gutter være gutter og jenter være jenter.

Rosa ER en jentefarge og jeg ville ikke kledd mine gutter i verken den dressen eller andre rosa klær, tilbehør.
Blå er en guttefarge.

Jeg er helt enig i at det er biologiske forskjeller mellom kjønnene.
Men det er noe med å se barnet for den personligheten han eller hun har og ikke ha forventinger ut fra stereotyper etter kjønn. Ikke bare med farger, men type "tøffe kule røffe klær" til gutter med masse mønster og skumle motiver, mens det er søte pene jenteklær. Har iriitert meg over hvorfor jeg ikke kan finne klær til gutten min med vennlig motiv. Til jenter kan man finne med kattepus eller andre dyr på, til gutt får man monstre og dødningshodet. Er det dette jeg vil assosiere ungen min med bare fordi han er gutt??? Jeg hadde ikke likt sånne motiv til en datter heller. Jeg er på andre siden heller ikke noe for prinsesser og barbie og bratz og sånt som har fokus på ytre utseende osv. Men sånn skal det liksom være med jenter. *oppgitt*

Og akkurat det med farger: det finnes rosa skjorter og slips til voksne mannfolk. så at rosa er til jenter og blått kun til gutter er bullshit[;)]

Jeg syns også det er kjempestygt med dødningshode og diverse skumle motiver. Kler ikke mine gutter i det og ser ikke på det som stereotypen for gutteklær. Selvfølgelig skal ungene få være som de er, om de vil gå med fe-kostyme så versågod, men kler de ikke i rosa bare for å gjøre kjønnene mer like enn de er.

Syns heller ikke det er særlig attraktivt med mannfolk med rosa skjorter og slips altså. Får ikke helt lyst på dem da.

ORIGINAL: Lissyjane

Det byr meg i mot. Sorry. Rosa herreskjorte: Ja! Men rosa støvler eller klær? Nei, beklager altså. Jeg synes rett og slett det blir feil. Jeg ER fargefiksert, og det er kanskje dumt. Men jeg tror ikke guttungen lider noen stor nød. Og jeg er ikke REDD for noe som helst, men det faller meg ikke naturlig å kle han i rosa eller lilla.. Ikke kler han det heller. 

signerer

ORIGINAL: et_lite_vesen

Så du kjøper rosa smokk med marinhøner til din sønn fordi du syntes det er fint?

Hva om du fikk en hammer, en drill en fiskstang, et jaktgevær osv i gave fordi gavegiveren likte det?

Skal du lage en mini-deg, eller en gutt med sin egne personlighet?

Min sønn fikk lilla og rosa votter til jul fra svigermor, fordi det var det eneste butikken hadde igjen - og nei, han får ikke bruke de. Da kan han heller få de andre blå vottene!

Er jo ikke snakk om å gjøre ting mot barnets vilje - det det er snakk om å være seg bevisst mtp hva en oppmuntrer til/lager negative assosiasjoner til, og hvorfor en gjør det.
Det er også snakk om å gi barna sine mulighet til å velge og leke seg med de de ønsker uten at de får beskjed om eller inntrykk av at de har valgt "feil" fordi tilhører "feil" kjønn.

Hehe morsomt at du spør HI om hun ønsker å lage en mini-me eller en gutt med egen personlighet, når du selv lager begrensinger for din egen gutt ved f.eks å nekte ham å kle seg i rosa.
Jeg er forresten en av de som kjøpte rosa smokk til lillegutt, da de var utsolgt for blå smokker. Brukte også rosa helsetepper på ham etter storesøster. Men i stedet for allt det blåe eller rosa, kunne jeg ønske meg at klær var mer nøytrale både mtp motiv og farger.

Spørsmål:

1. Hadde dere latt gutten deres gått i rosa ting om han selv ville det og spurte om det?

Nei, for meg så blir rosa på gutter altfor feminint ......

2. Hadde dere latt gutten deres vært prinsesse/fe i karneval om det var det han ville være?

Nei. Nettopp fordi det passer seg for jenter, ikke gutter ...

Ja, det synes jeg!

Da hadde det blitt en annen dress  et annet merke [;)]

Er ikke glad i rosa til gutter men lilla går fint. Men hadde ikke kledd babyen min i lilla, men 3 åringen min kunne fått lilla genser med et tøft trykk på.. Men hvis en skal kle guttene i rosa. Eller lilla må det være klær ment til gutter og ikke jenteklær med hester og feer på. Min mening da.

1. Hadde dere latt gutten deres gått i rosa ting om han selv ville det og spurte om det? Ja det ville jeg.

2. Hadde dere latt gutten deres vært prinsesse/fe i karneval om det var det han ville være? Ja, hvorfor ikke?

3. Er Lilla en jente farge? Nei, gutten min har lilla klær han. Bryr meg ikke så mye om det. Jeg er drittlei av at jenter har masse rosa og gutta masse blått..

Er viktigere for meg at barna mine er varme enn fargene..

Jess.

Ja.

Nei.

Ja. Så lenge den hadde vært varm og vanntett, duger den.

Jeg kler ikke min gutt i lilla eller rosa. Blir helt feil for min del! Men om jeg hadde hatt jente hadde jeg fint kledd henne i "guttefarger" da de er mer nøytrale! :)

ORIGINAL: lenekp

Jeg kler ikke min gutt i lilla eller rosa. Blir helt feil for min del! Men om jeg hadde hatt jente hadde jeg fint kledd henne i "guttefarger" da de er mer nøytrale! :)

Enig! Amalie har blå og grønne klær, men joachim arver ikke hennes rosa klær...

1. Hadde dere latt gutten deres gått i rosa ting om han selv ville det og spurte om det? spørs litt på ka rosafarge faktisk... Om det er sånn babyrosa så syns eg det hører til jenter, men mørkere rosa syns eg er heilt greit..

2. Hadde dere latt gutten deres vært prinsesse/fe i karneval om det var det han ville være? Hadde nok tenkt meg om både 4 og 5 ganger før eg til slutt hadde komt fram til at han skulle fått lov om det var det han ville..

3. Er Lilla en jente farge? Eg syns faktisk ikkje det.. Noken gonger heller den meir mot rosa, då syns eg den er "jentefarge", men mørk lilla er jo heilt nydelig! Og trur gutten min hadde vore kjempe flott i da!

4. Om dere var på jakt etter en dress, dere ville bare ha et visst merke og modell, og de hadde kun den i bildet over her... dere trengte en dress NÅ, og dere hadde vært på alle butikker. hadde dere kjøpt den da? Grå med litt rosa/lilla på? Da hadde eg ja, dersom ein trenger dress så trenger ein dress, er ikkje så kjempe nøye på det med farger, men om den hadde vore meir rosa enn grå hadde eg faktisk hatt meir betenkeligheter med det..

Javisst..

Ja. Hehe.. det var lillebroren min en gang. Han ble bare litt trist når han skulle springe sammen med de andre guttene og det ble litt vanskelig pga den lange kjolen og de litt høye hælene på skoene[:D] Han var søt da..

Fins både jente og gutteklær i lilla så nei. Er gjerne andre ting enn fargen som gjør et plagg jente eller gutteprega.

4. Om dere var på jakt etter en dress, dere ville bare ha et visst merke og modell, og de hadde kun den i bildet over her... dere trengte en dress NÅ, og dere hadde vært på alle butikker. hadde dere kjøpt den da?
Hadde nok ikke det nei. Fins flere dresser på markedet, og så opphengt er jeg ikke i merke el modell på klærne jeg kjøper.

Og ja, jeg bruker som oftes jenteklær på jenta mi. Hun er jente inntil hun selv bestemmer seg for å bli noe annet.
Jeg kjøper klærne mine i damebutikker, hvorfor skal jeg absolutt tre på henne klær fra gutteavd? Hun har da både grønne, blå og brune klær, men da i litt mer nøytral stil[:)]

Foretrekker i grunn at det er litt forskjell på jenter og gutter jeg.

For 3 år siden tok mamma med seg lillebroren min for å kjøpe Cherox. Han var da 5 år og mamma sa han skulle få velge farge.. han valgte rosa. Hva skulle mamma gjøre da? hun hadde sagt han skulle få velge.. si at han valgte feil?
Hun prøvde forsiktig med: "sikker på at du ikke vil ha blå eller svart?" [8D] Det ble rosa Cherox og en meget fornøyd gutt!

Mamma var likevel glad når han ville ha de svarte året etter [8D]

Back
Topp