Rosa og blått

Helt enig! Har tenkt mye på dette selv. Jeg brukte masse 'gutteklær' da jeg var liten, lekte med biler i sandkassa og klatra i trær i tillegg til å leke med dukker. Det at det nå er nærmest umulig å få tak i klær som ikke er enten rosa eller blått er veldig dumt og mye av grunnen til at jeg vil sy det meste av klær selv for da kan jeg jo bruke så mange fine farger! I tillegg så arver vi masse klær til jenta vår og alt blir arvet etter gutter. Har satt meg mye inn i dette og tror vi kommer til å gjøre en god jobb, men er søren ikke lett når kjønnsroller blir så veldig forsterket i samfunnet rundt oss.
Jeg elsket bl.a. å leke med bilbane og likte ikke å leke med dukker og dukkevogn da jeg var liten.
Syns ungene skal få leke med det de interesserer seg for, uavhengig av kjønn.
Jeg fikk nylig en kommentar på at "Å! Hvis du får en gutt så kan jeg sparke fotball med han". Hva slags kommentar er det? Jeg blir sjokkert, sint og lei meg. Nå får vi jo en jente så da kan du ikke sparke fotball med henne?
Jeg vokste selv opp med to brødre og det var jeg som var fotballspilleren av oss. Brødrene mine spilte de også, men det var jeg som var flinkest og nådde lengst. Så mammahjertet mitt gråter hvis noen skal forskjellsbehandle ungen min fordi hun er jente.

Helt enig! Har tenkt mye på dette selv. Jeg brukte masse 'gutteklær' da jeg var liten, lekte med biler i sandkassa og klatra i trær i tillegg til å leke med dukker. Det at det nå er nærmest umulig å få tak i klær som ikke er enten rosa eller blått er veldig dumt og mye av grunnen til at jeg vil sy det meste av klær selv for da kan jeg jo bruke så mange fine farger! I tillegg så arver vi masse klær til jenta vår og alt blir arvet etter gutter. Har satt meg mye inn i dette og tror vi kommer til å gjøre en god jobb, men er søren ikke lett når kjønnsroller blir så veldig forsterket i samfunnet rundt oss.

Er så enig! Blir helt feil å presse på barna noe (klær, leker, forventinger etc.) ut fra hvilket kjønn de er. Som liten lekte jeg da mest sammen med gutter, fordi jeg var en av dem som likte best å bygge lekehytter, kassebiler og spille fotball/slåball etc.. Så klart hender det at det er interesseforskjeller mellom jenter og gutter, men jeg syns ikke dette skal begrunnes av kjønn, men på grunn av personlighet, miljø og forventinger rundt dem.

Enig med deg at det er kjekt å kunne sy klær selv; nå får jo vi en gutt, men helt ærlig ville jeg nok brukt nesten de samme fargene enten det var gutt eller jente :) (ulike grønnfarger, blåfarger, mørk blå osv syns jeg er kjempefint uansett kjønn). Rosa/blått av typen jente/gutt er jeg ikke så tilhenger av, skal tåle å få det, men ville nok ikke kjøpt det selv! :p :)

Jeg synes fargene egentlig har blitt bedre siden jeg fikk storebror for 8 år siden, selv om man veldig lett ser forskjellen på gutte- og jenteavdelingen bare basert på farger.

Det som irriterer meg mest er at alt til jenter skal være så fryktelig "jentete". De skal pyntes opp fra dag en i søte kjoler og tyll og blomster og hårbånd. Hvor ble det av praktiske klær?

Her kommer lillesøster til å arve en del fra storebror, der finnes det alle mulige farger, til og med rosa.

Back
Topp