Rosa og blått

Lilleostepopp

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Oktoberlykke 2019
En liten påminnelse om kjønnsroller for alle kommende foreldre ...

Vi blir skapt og vokser oss klar til verden i vår pittelille egne verden inne i vår mors mage. Det i seg selv er såklart en herlig tilværelse. Ingen sult, ingen kulde, men varme og trygghet. Men her, helt i starten, skjer det noe. Det som skal som skal være helt nytt og uberørt blir plutselig påvirket i stor grad av en veldig liten faktor. Nemlig kjønnet vårt. Mor og far, tanter og onkler, bestemødre og bestefedre diskuterer og stemmer for at barnet skal bli deres kjønn.. Barnet blir studert gjennom ultralyd, hjertelyder, bevegelser og til og med 3D ultralyd for å være helt sikker på kjønnet. Ja for hvordan skal det gå om man kjøper rosa til gutten sin? Da blir han kanskje feminin. Og blått på jenta, herregud da blir det en sånn rotete "guttejente". Kjønnsrollen vår er avgjort allerede før vi kommer ut i verden, for den er tydelig lagt opp på lang vei fremover. Jeg jobber i barnehage og vet akkurat hvordan kjønnsrollene er lagt opp i dag. Små barn er så ærlig om slike ting. Norge i dag skal ha likestilling for alt det er verdt. Kvinner er helt klare på at rollene i arbeidslivet må forandres på; flere kvinnelige ledere, bedre lønn til kvinner osv. I hjemmet skal alt være likt; menn skal gjøre alt kvinner gjør av husarbeid og kvinner skal skifte dekk på bilen, klippe gress og pusse opp hus. MEN vi glemmer en viktig detalje i all denne likestillingen vi har implementert i samfunnet og det er barna våre. Slik jeg ser det har akkurat denne delen forverret seg de siste 10-20 årene. Guttefarger og jentefarger, gutter er tøff og bråkete og jenter sitter pent ved bordet og tegner. De guttene som liker å kle seg i kjole, er bare i en fase, og de jentene som er tøffe og robuste roer seg nok etter hvert. Jentene kommer pent pyntet i Elsa-kjoler, med fletter og alt mulig slags dilldall hver dag i barnehagen. De konkurrerer om hvem som har penest antrekk og får anerkjennelse for dette av de voksne. Guttene kommer i tøffe ninjago/spiderman-klær og er interessert i traktor, slossing osv. Akkurat slik er det, akkurat nå, i vårt samfunn.
Så er spørsmålet om det er slik vi skal ha det? Skal det være forskjellige forventninger til gutter og jenter? Eller kan barna få være akkurat den de er?
Er det egentlig så farlig om en fremmed som går forbi deg og barnevognen misforstår og tror det er en jente i vognen siden det er "jentefarge" på den? Eller om noen tror gutten din er en jente fordi han går i en rød jakke. Kanskje er det helt nede på dette basale nivået vi må starte for å forandre måten folk tenker på ifht. kjønn. Eller skal vi fortsette å forvente at jenta vår blir ballerina og gutten blir fotballspiller? Hvis det er slik vi vil ha det så kan man ikke forvente at måten kvinner og menn blir forskjellsbehandlet på skal forandre seg. Da må man rett og slett bare akseptere at kjønnet man har skal ha stor betydning for den personen man er og skal bli. Det blir akkurat det samme med barna våre. Jeg håper ingen misforstår og tror dette handler om farger, for det er ikke hovedsaken i det hele tatt. Det er bare en liten detalj i det store bildet. Jeg håper bare at alle kommende foreldre tenker over dette faktum. Jeg har også selv måtte gå mange runder med meg selv og tenkt hvordan jeg forventer at jenta mi skal være. Jeg har også selv trodd at en jente jeg møtte en gang på gata var en gutt, fordi hun hadde dongeribukse og hvit genser på seg. Men med kunnskap jeg har fått i førskolelærer-utdanningen og erfaring i ulike barnehager har jeg forandret mye i tankegangen jeg hadde om kjønn.
Jeg må også få sagt det at mange barnehager i Norge er veldig flink å jobbe med dette og er veldig bevisst på hvordan man skaper mer likestilling blant barna. Men det er minst like viktig at foreldrene til barna forstår alvoret i dette.

Takk for de som tok seg tid å lese mitt lille innlegg.

Veldig bra skrevet! Jeg er helt enig med deg om at dette er viktig. Og det skal jeg virkelig prøve å være med på å påvirke. :)
Kjønn er uvesentlig, og ungene skal få drive med og gå i hva de vil.

Veldig enig i det du skriver!
Jobber også i barnehage, og er veldig bevisst på å anerkjenne barna for den de er og ikke hva de har på seg f.eks. Det er veldig hyggelig å se deg! (uansett om du har rosa kjole eller grå bukser). Hvis barna tidig mest blir anerkjent for utseende og det de har på seg, er det skummelt hvor fort det sprer seg i barnegrupper. Barn får ikke være med å leke hvis de ikke har kjole på osv.
Tenker det er viktig å tenke på dette for alle de der ute som venter på den lille "prinsen" og "prinsessen" sin. (ord som jeg forøvrig får helt noia av :p) Det er hyggelig å kle de små opp i søte plagg, men om man vokser til og alltid blir møtt med "ååå, så fin kjole du har!" kan det få alvorlige konsekvenser på selvfølelsen til barna..

Det er kanskje litt på siden av kjønnsrolledebatten, men viktig likevel :)

Veldig godt skrevet ;) Er så enig i det du sier!
Kom til å tenke tilbake på 90-tallet når jeg vokste opp, da var ikke klærne delt inn etter kjønn til samme grad som idag. Vi gikk med fargerike klær, både gutter og jenter :) Blått, rødt, gult, rosa, oransje, grønt og lilla. Husker godt et av antrekkene mine fra 2.klasse, hvor jeg hadde blå bukser med blomster og en lyseblå genser. Syntes selv dette var kjempefint :)

Veldig enig! Synes også det er helt tragisk hvordan en del baby/barne butikker er fullstendig inndelt i lyseblått/rosa. Er jo nesten umulig å komme vekk fra det! Grønne baby klær feks finnes nesten ikke! Det er så mange fine farger! Hvorfor bare bruke to? (Polarn o pyret og villervalla er heldigvis unntak fra dette!)

Også så kjedelig da, om en bare skal begrense seg til rosa eller blått, når det finner så mange flotte farger!

Ja...jeg får helt sjokk av å gå i avdelingen på h&m. Det er uendelige lag med tyllkjoler, ballerinasko, og flere pynteting enn i voksenseksjonen. Hva slags holdninger skal vi lære barna våre med å kle de opp hver dag i slike klær? Klær har blitt status..ingen tvil om det. Spesielt merkeklær som Frost, minions, spiderman..

Hurra! Såå enig i dette! :) Takk for at du tok deg tid til å skrive! Har tenkt på det en del selv etter at jeg fant ut at vi får ei jente. Er selvfølgelig veldig glad for at vi får ei jente, men har ingen ønsker om å pynte henne opp med masse rosa hele tiden og ikke la henne bruke alle andre klær og ikke minst få være med på det hun vil. Vokste selv opp med to brødre og var vant til å arve fra de og være med på alt de var med på. Og det tror jeg bare var positivt :)

Veldig enig! Synes også det er helt tragisk hvordan en del baby/barne butikker er fullstendig inndelt i lyseblått/rosa. Er jo nesten umulig å komme vekk fra det! Grønne baby klær feks finnes nesten ikke! Det er så mange fine farger! Hvorfor bare bruke to? (Polarn o pyret og villervalla er heldigvis unntak fra dette!)

Så enig med deg.. må sjekke ut butikkene du nevner, for var innom Kappahl i går og ble overrasket hvor mye rosa og blått det er for de minste...

Veldig enig! Ikke bare når det gjelder klær, men leker også. Ble provosert når jeg skulle gå å handle julegaver til niesene/nevøen min i fjor på toys r us. Der er det ingen tvil hvilke leker som er lagt opp til hvilket kjønn. På gutteavdelingen hadde de dinosaurer, forsker og oppfinner spill, biler, traktorer....mens på jenteavdelingen fremsto som en rosa sky av barbiedukker, hester osv. Så gutter skal vokse opp til å bli nyskjerrig på verden, mens jenter skal bli i sin lille rosa boble? Bemerket meg også at en bokbutikk hadde en sangbok for jenter, og en for gutter.....syntes dette er så feil. Jeg mener selvfølgelig at jenter må få være jenter og gutter gutter og er ikke enig med den HEN-ideologien til svenskene, men det får være grenser.,

Veldig enig! Ikke bare når det gjelder klær, men leker også. Ble provosert når jeg skulle gå å handle julegaver til niesene/nevøen min i fjor på toys r us. Der er det ingen tvil hvilke leker som er lagt opp til hvilket kjønn. På gutteavdelingen hadde de dinosaurer, forsker og oppfinner spill, biler, traktorer....mens på jenteavdelingen fremsto som en rosa sky av barbiedukker, hester osv. Så gutter skal vokse opp til å bli nyskjerrig på verden, mens jenter skal bli i sin lille rosa boble? Bemerket meg også at en bokbutikk hadde en sangbok for jenter, og en for gutter.....syntes dette er så feil. Jeg mener selvfølgelig at jenter må få være jenter og gutter gutter og er ikke enig med den HEN-ideologien til svenskene, men det får være grenser.,

Ja helt klart! Er et veldig klart skille på hva som er til gutter og hva som er til jenter. Interessant det du sier om at jenter skal bli i en rosa liten boble. Det er mye som er lagt opp til dette. Barbier, my littke pony, winx, frost. Lego friends; alle disse som legger opp til vakkert utseende, usannsynlige kroppsidealer og til at det pene er det viktigste. Er mye rart med gutteleker og da.. Mye som oppfordrer til vold og viser til hvordan vold løser alle slags problemer..

Jeg er så enig.
Det er litt av grunnen til at jeg ikke ønsker å vite kjønn. Heldigvis så vi det ikke på oul, så mysteriet fortsetter.
Så her hekler jeg klær i grønt, grått, orange og det som er.
Kjønnsdelte bøker er helt på tryne, er det noe vi ikke trenger så er det kjønnsdelte bøker!
Skulle ønske det var mer farger på klær, og rosa med lastebil og blått med hest. Samboeren min, og fremtidige pappa er lastebilsjåfør. Så her blir det nok traktor og lastebil uansett, og det føles helt naturlig. hvorfor skal det være så vanskelig?
Selv prøver jeg alltid å gi komplementer til barn basert på deres ferdigheter og personligheter. Hva de har på seg er uviktig.

Vokst opp med mor som er førskolelærer, og jeg og mine søsken har fått kledd oss og lekt som vil. Selv er jeg også utdannet førskolelærer, og er så enig med deg! Er så viktig at barn får være barn, og at de får være seg selv. Om det så skulle være en gutt i Elsakjole eller ei jente som vil klatre i trær og spille fotball. Det spiller ingen rolle, så lenge de får være seg selv, og får høre at det er helt greit :-)

Jeg er så enig.
Det er litt av grunnen til at jeg ikke ønsker å vite kjønn. Heldigvis så vi det ikke på oul, så mysteriet fortsetter.
Så her hekler jeg klær i grønt, grått, orange og det som er.
Kjønnsdelte bøker er helt på tryne, er det noe vi ikke trenger så er det kjønnsdelte bøker!
Skulle ønske det var mer farger på klær, og rosa med lastebil og blått med hest. Samboeren min, og fremtidige pappa er lastebilsjåfør. Så her blir det nok traktor og lastebil uansett, og det føles helt naturlig. hvorfor skal det være så vanskelig?
Selv prøver jeg alltid å gi komplementer til barn basert på deres ferdigheter og personligheter. Hva de har på seg er uviktig.
Jeg så at name it faktisk har fått inn rosa og lilla klær med traktor på, det syntes jeg var gøy å se :-) Kan bare ikke huske å ha sett det før. Selv om jeg ikke er fan av rosa klær, men vi går gutt, så kjører grønn, hvit, gul og brun så langt jeg kan :-D

Helt enig! Her strikkes det i limegrønt, grått og hvitt!:)
Men er også litt rosa, og lyseblått :D
Vi får jente! Grønt er jo så fint! Burde vært mer av det i butikkene!

Jeg så at name it faktisk har fått inn rosa og lilla klær med traktor på, det syntes jeg var gøy å se :) Kan bare ikke huske å ha sett det før. Selv om jeg ikke er fan av rosa klær, men vi går gutt, så kjører grønn, hvit, gul og brun så langt jeg kan :-D

Jeg så at Name-it hadde fått rosa med traktor :) Jeg var en av de som lurte på hvorfor de ikke hadde det på facebook ;)
Selv om jeg tviler på at jeg kommer til å kjøpe så mye rosa. Svigermor har spurt om det er greit med rosa hvis det er jente, men da blir det nok mer bling bling. Hu er glad i glitter den dama :D haha

Helt enig! Har tenkt mye på dette selv. Jeg brukte masse 'gutteklær' da jeg var liten, lekte med biler i sandkassa og klatra i trær i tillegg til å leke med dukker. Det at det nå er nærmest umulig å få tak i klær som ikke er enten rosa eller blått er veldig dumt og mye av grunnen til at jeg vil sy det meste av klær selv for da kan jeg jo bruke så mange fine farger! I tillegg så arver vi masse klær til jenta vår og alt blir arvet etter gutter. Har satt meg mye inn i dette og tror vi kommer til å gjøre en god jobb, men er søren ikke lett når kjønnsroller blir så veldig forsterket i samfunnet rundt oss.

Jeg jobber også i barnehage og jeg er helt for å ikke skape et kjønnsskille mellom gutter og jenter, men når jeg var på Zara forleden og skulle finne noe fint til min kommende september gutt, ble jeg faktisk veldig skuffa da det eneste de hadde var rosa,gult,grønt og orange klær med blonder og blomster og hjerter. For jeg har faktisk ikke tenkt å kle min gutt i blonder,blomster og rosa... ;) uansett hvor mye det skillet skal bort kommer jeg ikke til å kle han i overnevnte ;)

Jeg jobber også i barnehage og jeg er helt for å ikke skape et kjønnsskille mellom gutter og jenter, men når jeg var på Zara forleden og skulle finne noe fint til min kommende september gutt, ble jeg faktisk veldig skuffa da det eneste de hadde var rosa,gult,grønt og orange klær med blonder og blomster og hjerter. For jeg har faktisk ikke tenkt å kle min gutt i blonder,blomster og rosa... ;) uansett hvor mye det skillet skal bort kommer jeg ikke til å kle han i overnevnte ;)

Ja klart at man kler barna i det man selv synes er fint:) er bare at man ikke lar kjønnet avgjøre hvordan man oppdrar barnet, det blir noe helt annet. Jeg elsker blått og ønsker derfor å kle barnet mitt i det uansett om det er en jente eller en gutt:) hadde jeg likt rosa godt så hadde jeg kanskje kledd gutten min i det. Men finnes jo egne design av rosa for gutter da;)

Og det er jo helt greit, men er jo kjekt om vi kan finne klær til jenter som ikke er rosa og blomstrete med blonder også =)

Back
Topp