Rosa for jenter, blått for gutter

Som pedagog er dette noe vi jobber masse med. Og for at vi skal klare å snu denne trenden må vi voksnei iallfall lære barna våre at det ikke finnes noe som heter gutte og jente farger. Så om vi voksne begynner å tenke at jentene ikke kan gå i blått og guttene ikke kan gå i noe rosa eller lilla så er vi med på å bidra til at produsentene gjør slikt. Og vi som pedagoger må kjempe mot barna når vi, på skolen, må forklare dem at en gutt fint kan ha rosa som yndlingsfarge og at alle farger er til alle barn. Vi får også frustrerte barn... som disse https://www.youtube.com/watch?v=-CU040Hqbas og http://thetab.com/uk/2016/09/30/eig...ssional&utm_medium=babe&utm_campaign=tabpages

Om jeg var dere ville jeg lett brukt alle farger til barna min, OGSÅ rosa og blå. har selv kjøpt både rosa, blå, gul, grønn, rød og orange til min kommende jente. (Man må tåle noen, er det gutt eller jente spørsmål, men det gjør ikke meg noe) (Polarn o pyret, jubel og baluba og mange andre produsenter har fargerike klær om man leter litt og søker på nett) og så ville jeg bestilt denne boka, skrevet av barnehagepedagoger, for å bli enda mer bevisst på denne forskjellsbehandlingen og hva man kan gjøre med den. Dette gjelder jo også kjøp av leker og hvordan vi prater til barna og hvordan vi ubevisst styrer jentene til å bli opptatt av utseendet og guttene til å bli aktive, selv om dette absolutt ikke er no biologisk fra naturens side.. ENJOY! http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6516049

(og husk,,, noe av det kjipeste for barn er å høre at personligheten dems ikke passer til kjønnet sitt..typ: "Du som er gutt kan jo ikke gråte, du som er gutt må være tøffere enn som så, du som er gutt kan jo ikke ha på deg rosa." eller "Den fotballen der er vel ikke noe for deg som er jente, Det er bare gutter som liker å leke med hammer og spiker, du som er jente må jo ha på deg prinsessekjole" Det er faktisk større forskjell på personligheten til barn innad i kjønnene enn det det er mellom kjønnene..La dem finne ut selv hva slags gutt eller jente de vil være. Det finnes mange tøffe jenter og mange omsorgsfulle gutter)
Er pedagog selv, og kjenner at det varmer hjertet mitt å lese dette! Jobber for tiden i klesbutikk, og er så lei av spørsmål om plaggene er til jente eller gutt. Jeg bruker å si at produsenten har vel tenkt at det er til gutt/jente, men det står ingen plasser at det er det. Så lenge barnet liker fargen og plagget, spiller det ingen rolle! Kjenner jeg blir så frustrert over folk som ikke kan kjøpe ting som er tiltenkt det andre kjønnet, bare fordi..

Selv elsker jeg blå, og har nesten bare blå klær til meg selv. Venter gutt, og siden butikkene stort sett kjører blå, er det jo det vi har, men har kjøpt en del grønt, gult og brunt også, for det er jo så fint med farger!

Er så viktig å se barnet som et individ, ikke som kjønnet de er utdelt. ❤

Sniker fra august/september :)
Her visste vi ikke hva vi skulle få så kjøpte bare kjønnsnøytrale klær og men etter at hun kom fikk vi MASSE rosa, men det er de nøytrale klærne jeg bruker mest og er mest glad i :)
Føler som deg at der er så dumt at ting skal være så fargebestemt, og veldig kjipt om nestemann ikke er av samme kjønn! Men alt kjønnsnøytralt er brunt eller beige, så det blir lite farger...

Uf, er så lei denne delingen av farger som passer jenter og gutter, hvorfor er det så vanskelig å ha unisex farger da? Har en jente på snart 4 år og har tatt ut noen av klærne som vi kan bruke med lillebror, men mesteparten er rosa/lilla og kan ikke brukes :( skulle ønske jeg hadde fått/kjøpt mer neutrale farger for henne. Er det noen her som trenger fine jenteklær? Noen er ikke brukt! Ellers gir jeg dem til Frelsersarmeen.
Jeg har kjøpt og fått masse rosa og lilla klær til jenten vår som kommer. Men jeg har også kjøpt flere lyseblå klær til henne. Helt ubevisst. Fordi de var så fine. Hvis noen tror hun er gutt fordi hun går i lyseblått så får de bare tro det ;)

Her visste vi ikke hva vi skulle få så kjøpte bare kjønnsnøytrale klær og men etter at hun kom fikk vi MASSE rosa, men det er de nøytrale klærne jeg bruker mest og er mest glad i :)
Føler som deg at der er så dumt at ting skal være så fargebestemt, og veldig kjipt om nestemann ikke er av samme kjønn! Men alt kjønnsnøytralt er brunt eller beige, så det blir lite farger...
Helt enig i at det nøytrale ofte er hvitt, grått og brunt. Det blir jo litt tamt i lengden!

Vi vet ikke hva vi får, så jeg har ønsket meg og kjøpt mest klær i nøytrale farger - men om man ikke lager selv eller kjøper fra noen som syr, så er det jammen ikke mye annet enn hvitt og grått å finne! Men har funnet noe. Er veldig glad i "naturfarger", hentesettet som mammaen min har strikka er helt grønt, haha. Har også en del i brunt. Synes det er en utrolig deilig, lun og god farge. Også har jeg fått/strikka noe i en varm gulfarge.

Enig i at det ikke egentlig finnes gutte og jentefarger, men må ærlig si at å kle lyserosa på en gutt bare vil føles litt rart ut.. o.O Det er godt innarbeida i oss for å si det sånn!

Ikke meningen å drive reklame, men me and I selger endel klær som er kjønnsnøytral. Har kjøpt endel hos de.

Så kult :) her har vi innredet barnerommet i alle mulige farger og kjøpt inn masse fargerike klær, også ganske mye rosa og blått, til vår kommende jente. Om vi blir gravide igjen og det neste barnet vårt blir en gutt er det nesten så jeg gleder meg til å si til folk: "Nei, vi trenger ikke så mye vi, vi har jo det meste fra Mina" for så å høre kommentarene, "men nå trenger dere vel noe guttetøy?" For her har vi så mye glade og fine farger nå at det blir en fryd å kle opp både jenter og gutter :)
Min filosofi for klær er : er det praktisk, ja, nei? Liker jeg det, ja, nei? :) Man kommer langt med det. Og hvis man liker blått på gutter og rosa på jenter så synes jeg det og er ok. Hver sin smak

Venter jente og har ikke kjøpt et eneste rosa plagg selv, men har arvet en haug med rosa etter nieser. Er nesten grellt å se i kommoden.

Venter jente og har ikke kjøpt et eneste rosa plagg selv, men har arvet en haug med rosa etter nieser. Er nesten grellt å se i kommoden.
Jeg synes egentlig rosa er fint, men når alt blir rosa så blir alt så likt og da er det ikke fint lenger, synes jeg. Blir kvalm om jeg får mer rosa nå :(

Jeg bruker mye hvitt, brunt og grått på snuppa og kombinerer det med litt rosa/lilla. Alle møblene hennes som senger/stoler kjøpes hvitt med tanke på salg/gjenbruk og alt dyrt som vinterdress osv kjøpes i brunt. Passer fint med rosa eller blått :)

Uff! Var innom barnas hus idag og gikk skikkelig inn for å finne noen klær som ikke var hvite, grå, blå, lilla eller rosa til babyen. Det finnes faktisk ikke!! :shifty:Jeg tenkte at noe grønt eller rødt f.eks kunne vært bra, men det var virkelig ikke å oppdrive. Kjenner jeg blir irritert..:bored:

Back
Topp