Rosa for jenter, blått for gutter

Dyvna81

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Uf, er så lei denne delingen av farger som passer jenter og gutter, hvorfor er det så vanskelig å ha unisex farger da? Har en jente på snart 4 år og har tatt ut noen av klærne som vi kan bruke med lillebror, men mesteparten er rosa/lilla og kan ikke brukes :( skulle ønske jeg hadde fått/kjøpt mer neutrale farger for henne. Er det noen her som trenger fine jenteklær? Noen er ikke brukt! Ellers gir jeg dem til Frelsersarmeen.

Så enig, hva skjedde med alle de andre fargene!? Gult, orange, rødt, grønt...så mange fine farger som nesten ikke brukes. Det er liksom blått, rosa og lilla. Vanskelig å finne andre farger, særlig på sko.

Samme ser jeg etter snuppa, mens nå har jeg masse nøytralt ut ifra hva de har hatt i butikken, skulle heller gjerne finne noe grønt osv også.

Som pedagog er dette noe vi jobber masse med. Og for at vi skal klare å snu denne trenden må vi voksnei iallfall lære barna våre at det ikke finnes noe som heter gutte og jente farger. Så om vi voksne begynner å tenke at jentene ikke kan gå i blått og guttene ikke kan gå i noe rosa eller lilla så er vi med på å bidra til at produsentene gjør slikt. Og vi som pedagoger må kjempe mot barna når vi, på skolen, må forklare dem at en gutt fint kan ha rosa som yndlingsfarge og at alle farger er til alle barn. Vi får også frustrerte barn... som disse https://www.youtube.com/watch?v=-CU040Hqbas og http://thetab.com/uk/2016/09/30/eig...ssional&utm_medium=babe&utm_campaign=tabpages

Om jeg var dere ville jeg lett brukt alle farger til barna min, OGSÅ rosa og blå. har selv kjøpt både rosa, blå, gul, grønn, rød og orange til min kommende jente. (Man må tåle noen, er det gutt eller jente spørsmål, men det gjør ikke meg noe) (Polarn o pyret, jubel og baluba og mange andre produsenter har fargerike klær om man leter litt og søker på nett) og så ville jeg bestilt denne boka, skrevet av barnehagepedagoger, for å bli enda mer bevisst på denne forskjellsbehandlingen og hva man kan gjøre med den. Dette gjelder jo også kjøp av leker og hvordan vi prater til barna og hvordan vi ubevisst styrer jentene til å bli opptatt av utseendet og guttene til å bli aktive, selv om dette absolutt ikke er no biologisk fra naturens side.. ENJOY! http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6516049

(og husk,,, noe av det kjipeste for barn er å høre at personligheten dems ikke passer til kjønnet sitt..typ: "Du som er gutt kan jo ikke gråte, du som er gutt må være tøffere enn som så, du som er gutt kan jo ikke ha på deg rosa." eller "Den fotballen der er vel ikke noe for deg som er jente, Det er bare gutter som liker å leke med hammer og spiker, du som er jente må jo ha på deg prinsessekjole" Det er faktisk større forskjell på personligheten til barn innad i kjønnene enn det det er mellom kjønnene..La dem finne ut selv hva slags gutt eller jente de vil være. Det finnes mange tøffe jenter og mange omsorgsfulle gutter)

Last edited:
Uf, er så lei denne delingen av farger som passer jenter og gutter, hvorfor er det så vanskelig å ha unisex farger da? Har en jente på snart 4 år og har tatt ut noen av klærne som vi kan bruke med lillebror, men mesteparten er rosa/lilla og kan ikke brukes :( skulle ønske jeg hadde fått/kjøpt mer neutrale farger for henne. Er det noen her som trenger fine jenteklær? Noen er ikke brukt! Ellers gir jeg dem til Frelsersarmeen.
Jeg er motsatt, min søster hadde endel i unisex farger som vi har arvet og jeg vill ha alt i rosa og sikkelig jente jente :D men kommer seff til å bruke det jeg har arvet men blir mest i hjemmet der ingen ser :p
Er interrisert, hvor bor du? :)

Som pedagog er dette noe vi jobber masse med. Og for at vi skal klare å snu denne trenden må vi voksnei iallfall lære barna våre at det ikke finnes noe som heter gutte og jente farger. Så om vi voksne begynner å tenke at jentene ikke kan gå i blått og guttene ikke kan gå i noe rosa eller lilla så er vi med på å bidra til at produsentene gjør slikt. Og vi som pedagoger må kjempe mot barna når vi, på skolen, må forklare dem at en gutt fint kan ha rosa som yndlingsfarge og at alle farger er til alle barn. Vi får også frustrerte barn... som disse https://www.youtube.com/watch?v=-CU040Hqbas og https://www.facebook.com/babeswhodgaf/videos/1303249913020633/

Om jeg var dere ville jeg lett brukt alle farger til barna min, OGSÅ rosa og blå. har selv kjøpt både rosa, blå, gul, grønn, rød og orange til min kommende jente. (Man må tåle noen, er det gutt eller jente spørsmål, men det gjør ikke meg noe) (Polarn o pyret, jubel og baluba og mange andre produsenter har fargerike klær om man leter litt og søker på nett) og så ville jeg bestilt denne boka, skrevet av barnehagepedagoger, for å bli enda mer bevisst på denne forskjellsbehandlingen og hva man kan gjøre med den. Dette gjelder jo også kjøp av leker og hvordan vi prater til barna og hvordan vi ubevisst styrer jentene til å bli opptatt av utseendet og guttene til å bli aktive, selv om dette absolutt ikke er no biologisk fra naturens side.. ENJOY! http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6516049

(og husk,,, noe av det kjipeste for barn er å høre at personligheten dems ikke passer til kjønnet sitt..typ: "Du som er gutt kan jo ikke gråte, du som er gutt må være tøffere enn som så, du som er gutt kan jo ikke ha på deg rosa." eller "Den fotballen der er vel ikke noe for deg som er jente, Det er bare gutter som liker å leke med hammer og spiker, du som er jente må jo ha på deg prinsessekjole" Det er faktisk større forskjell på personligheten til barn innad i kjønnene enn det det er mellom kjønnene..La dem finne ut selv hva slags gutt eller jente de vil være. Det finnes mange tøffe jenter og mange omsorgsfulle gutter)
Når det er snakk om babyer syns jeg tradisjonelle fargekoder er fint selvom det gjerne skulle hvert mer i de billigere kjedene å velge mellom.

Men å være åpen for å se hvordan barnet man har er, er viktig samt å akseptere barna som de er.

Har ei skikkelig prinsesse jente som er konkurranse lysten og gjerne er tøff. Men hun sier fort ifra om hun syns klærne sine ikke er "jentete" nok. Hun har fått rom til å utvikle egen stil og velger selv å holde seg unna blått, grått, brunt, grønt osv.
Vil helst ha noe med prinsesser eller ponyer.

Om gutten i magen vil ha rosa skjorte etterhvert så skal han få det, men frem til han ytrer egen mening vil jeg style han som jeg kan for vet hvor umulig det blir etterhvert

Jeg er motsatt, min søster hadde endel i unisex farger som vi har arvet og jeg vill ha alt i rosa og sikkelig jente jente :D men kommer seff til å bruke det jeg har arvet men blir mest i hjemmet der ingen ser :p
Er interrisert, hvor bor du? :)
Bor i Haugesund.

Når det er snakk om babyer syns jeg tradisjonelle fargekoder er fint selvom det gjerne skulle hvert mer i de billigere kjedene å velge mellom.

Men å være åpen for å se hvordan barnet man har er, er viktig samt å akseptere barna som de er.

Har ei skikkelig prinsesse jente som er konkurranse lysten og gjerne er tøff. Men hun sier fort ifra om hun syns klærne sine ikke er "jentete" nok. Hun har fått rom til å utvikle egen stil og velger selv å holde seg unna blått, grått, brunt, grønt osv.
Vil helst ha noe med prinsesser eller ponyer.

Om gutten i magen vil ha rosa skjorte etterhvert så skal han få det, men frem til han ytrer egen mening vil jeg style han som jeg kan for vet hvor umulig det blir etterhvert

Det er forsåvidt helt legitime meninger det du har der. Men faren er jo da hvordan vi helt ubevisst forholder oss anderledes til babyer som ser ut som små rosa prinsesser eller tøffe gutter. Allerede fra første stund vil vi da omtale jentene som søte og guttene som tøffe, korrigere stemmeleie ettersom hvem av de vi snakker med på stellebordet, og allerede der legge ubevisste føringer for at det er viktig for jentene å se søte ut. Så tror vi automatisk at dette er noe naturlig for jenta, når det egentlig er vi voksne som har skapt det..Og vi tror også at jenta velger rosa og gutten blå ut fra fri vilje, når det egentlig bare er fordi de har blitt kledd opp i det av oss fra de var små.. og ingen fri vilje. Ganske interessant lesning om man setter seg inn i det...

Last edited:
Det er forsåvidt helt legitime meninger det du har der. Men faren er jo da hvordan vi helt ubevisst forholder oss anderledes til babyer som ser ut som små rosa prinsesser eller tøffe gutter. Allerede fra første stund vil vi da omtale jentene som søte og guttene som tøffe, korrigere stemmeleie ettersom hvem av de vi snakker med på stellebordet, og allerede der legge ubevisste føringer for at det er viktig for jentene å se søte ut. Så tror vi automatisk at dette er noe naturlig for jenta, når det egentlig er vi voksne som har skapt det..Og vi tror også at jenta velger rosa og gutten blå ut fra fri vilje, når det egentlig bare er fordi de har blitt kledd opp i det av oss fra de var små.. og ingen fri vilje. Ganske interessant lesning om man setter seg inn i det...
Ok, aldri opplevd det selv, snuppa sin sparkebukse med dinosaur som var lilla er ikke helt det jeg mener er prinsesse søtt, for til babyer ser jeg heldigvis ikke mye av det. Men hun hadde overtall av rosa og lilla, når hun var ca et år var favoritt genseren rosa med traktor.

Så om noen faktisk endrer stemmeleie og sier de tingene såpass mange ganger at man legger ubevisste føringer så vil de samme personene gjøre det uansett hvordan de er kledd men basert på hva de mener man sier til jente eller gutt.

Man behøver ikke kle opp en guttebaby i rosa heller

Ok, aldri opplevd det selv, snuppa sin sparkebukse med dinosaur som var lilla er ikke helt det jeg mener er prinsesse søtt, for til babyer ser jeg heldigvis ikke mye av det. Men hun hadde overtall av rosa og lilla, når hun var ca et år var favoritt genseren rosa med traktor.

Så om noen faktisk endrer stemmeleie og sier de tingene såpass mange ganger at man legger ubevisste føringer så vil de samme personene gjøre det uansett hvordan de er kledd men basert på hva de mener man sier til jente eller gutt.

Man behøver ikke kle opp en guttebaby i rosa heller

Dette er noe ingen av oss tror at vi gjør. Dette er noe forskning viser at vi alle gjør helt ubevisst, også vi pedagoger som egentlig tror vi er bevisste på det.. Og helt klart enig med deg at det kan GODT hende vi gjør det også fordi det sånn man mener man skal snakke til en jente eller en gutt uavhengi av hva de har på seg.. Men det er det som blir så feil, og rosa og blå er med på å forsterke det at vi synes jentene skal dulles med og guttene skal "barskes med" Typ "For en tøff liten gutt du er" "For en søt liten jente" Derfor hadde det vært veldig fint for oss som f. eks jobber i skole om voksne mennesker hadde sluttet å se på rosa og blå som bare jente og guttefarger, men heller tenke at alle farger er for alle barn. Men skjønner at dette er noe så etablert i samfunnet at det finnes mange som mener det er feil å kle en gutt i rosa.

Denne artikelen beskriver forresten i enkle trekk hva det er snakk om, og dette er som sagt ikke noe vi er bevisste på at vi gjør: http://www.tv2.no/a/3634964

Og forresten, rosa med traktor er perfekt. Vi har også kjøpt noen rosa plagg med litt biler og sånn for å vise at alt er fint, ingeting galt med verken rosa eller blå, biler eller dinosaurer til gutter og jenter. Like muligheter til alle barn. det er akkurat det det dreier seg om :) man må bare være litt bevisst på det

Last edited:
Som pedagog er dette noe vi jobber masse med. Og for at vi skal klare å snu denne trenden må vi voksnei iallfall lære barna våre at det ikke finnes noe som heter gutte og jente farger. Så om vi voksne begynner å tenke at jentene ikke kan gå i blått og guttene ikke kan gå i noe rosa eller lilla så er vi med på å bidra til at produsentene gjør slikt. Og vi som pedagoger må kjempe mot barna når vi, på skolen, må forklare dem at en gutt fint kan ha rosa som yndlingsfarge og at alle farger er til alle barn. Vi får også frustrerte barn... som disse https://www.youtube.com/watch?v=-CU040Hqbas og http://thetab.com/uk/2016/09/30/eig...ssional&utm_medium=babe&utm_campaign=tabpages

Enig! Hilsen pedagog ;)

Uf, er så lei denne delingen av farger som passer jenter og gutter, hvorfor er det så vanskelig å ha unisex farger da?(...)
Så enig, hva skjedde med alle de andre fargene!? Gult, orange, rødt, grønt...så mange fine farger som nesten ikke brukes.(...)
Som pedagog er dette noe vi jobber masse med. Og for at vi skal klare å snu denne trenden må vi voksnei iallfall lære barna våre at det ikke finnes noe som heter gutte og jente farger. (...)

Er så enig! Drittlei av bare lyseblått til gutt.
Og vi har arvet mye/ kjøpt brukt, og alt det er blått. Noen få klær hvite eller brune.
Vil ha gul og oransje og rød og striper og prikker og primærfarger og former. Må jo være et marked for det?

Var veldig for typiske gutteklær da jeg fikk første for 1,5 år siden. Gikk mye i typiske guttefarger. Men jeg ble så lei av det og begynte å handle en del på P.O.P. Der er det klær i alle farger og mønstre til både gutter og jenter :)

Vi arvet MASSE gutteklær til vår første som var jente, så hun er oppvokst i blått. Men, i og med at hun har lite hår, har så og si alle trodd hun var en gutt. Ble ganske lei av det til slutt, spesielt de som ble tydelig overrasket da jeg sa det er en jente :/ Så nå som hun er 1,5 år og fortsatt ikke har noe særlig hår, har jeg gått over til å kjøpe mer hvitt, rosa, lilla og gult tøy.

Veldig fine innspill fra Løkkamamma84 her! :) Er så glad for at vi har arvet en del fra gutter til vår jente - for nesten alle gaver vi har fått så langt er i rosa. Ikke at det er noe feil med rosa (selv om jeg aldri kler meg i det selv), men er jo helt klart et bilde på at jentene skal være søte og uskyldige.

Tror det er viktig at vi er observante på hvordan vi forholder oss til kjønn og hvilke forventninger vi har. For eksempel en av jentas kommende oldeforeldre kommenterte at "kanskje det var en liten fotballspiller i magen" når jeg sa at hun sparket en del. Men etterpå sa hun "nei, det var vell en jente du får ja". Som om det skal ha noe å si :p Men tror mye har skjedd over noen generasjoner :)

Var veldig for typiske gutteklær da jeg fikk første for 1,5 år siden. Gikk mye i typiske guttefarger. Men jeg ble så lei av det og begynte å handle en del på P.O.P. Der er det klær i alle farger og mønstre til både gutter og jenter :)
Vi kommer til å bruke også det som er rosa og lilla etter storesøster. Har mye gode babyklær og ull som det er for dumt å ikke bruke. Så får heller fremmede tro at han er jente. Det gjør ingenting. Får vi gaver i ting vi har, så bytter jeg heller til større størrelser og bruker det vi har av smått selv om det er "jentefarger". Vi har arvet og fått mye klær til største. Hun har etterhvert blitt ganske sta på hva hun vil ha, og det er mye kjoler og rosa. Men hun må velge klær som passer til vær og vind, som er passelige (hatt noen kamper når yndlingsplagg har blitt for små) og ikke skitne.

9ece65fea196515c55e4b6543f5227bf

Her har mine to jenter gått i alle slags farger og lillebror arver masse både rosa og lilla. Jeg har kun tatt lagt vekk klær ned utpreget feminint snitt. :) Det blir hva man gjør det til ;):D
Så kult :) her har vi innredet barnerommet i alle mulige farger og kjøpt inn masse fargerike klær, også ganske mye rosa og blått, til vår kommende jente. Om vi blir gravide igjen og det neste barnet vårt blir en gutt er det nesten så jeg gleder meg til å si til folk: "Nei, vi trenger ikke så mye vi, vi har jo det meste fra Mina" for så å høre kommentarene, "men nå trenger dere vel noe guttetøy?" For her har vi så mye glade og fine farger nå at det blir en fryd å kle opp både jenter og gutter :)

Back
Topp