Rognebær

S@ra

Elsker forumet
Er det bra å spise det rett fra treet?

nei!!! jeg fikk nå hverfal alltid høre da jeg var liten at det måtte vi IKKE gjøre

Det er vel ikke farlig - men gode er de ikke[8D] Det finnes jo dem som lager rognebærgele av dem da, men syns ikke det høres noe videre godt ut..[:D]

Info om rogn fra Bioforsk
De fleste kjenner rogn som treet med de flotte røde bærene om høsten, men det er færre som bruker bærene inne på kjøkkenet. Rognebær kan brukes til syltetøy og gelé og passer spesielt til vilt og andre kjøttretter.
Botanikk
Rogn hører til rosefamilien og blir et tre til ti meter høyt tre eller stor busk. Bladene har ofte seks til åtte par småblad og ett endeblad, alle tannet. Blomsterklasene er hvite med sterk duft og de røde bærene har stor prydverdi, men kan også nyttes som næringsmiddel. Frukten er gulrød eller rød og åtte til ti millimeter i diameter.
Voksested
Rogn vokser i skog og skogkanter og er et vel kjent skogstre. Vanlig rogn er viltvoksende opp til 1500 meter over havet, helt ut til kysten og langt mot nord og finnes over det meste av landet.
Bruk
Rognebær kan brukes til syltetøy og gelé og passer spesielt til vilt og andre kjøttretter. Bærene har en litt stram og bitter smak, men blir mildere etter frysing. Rognebær er rike på C-vitaminer og egner seg godt i blanding med eple.
Dyrking
Rogn passer i små hager, fordi treet ikke blir så stort. Rogn er en undervurdert prydplante og kunne vært bruk hyppigere i grøntanlegg.

Bare noe jeg fant når jeg "googla"[:D]

gratis fuglemat  -  plukk inn rognebær og frys de, og heng de ut til fuglene på vinteren(må sikkert tines inne da hvis det er kaldt ute[;)])

ADVARSLER / BIVIRKNINGER / KONTRAINDIKASJONER

Det er ingen kjent risiko ved bruk av rognebær i moderate mengder. Friske rognebær inneholder imidlertid parasorbinsyre som kan forårsake lokale irritasjoner i fordøyelseskanalen. Gjennom tørkeprosessen blir stoffet for en stor del nedbrutt og det blir fullstendig ødelagt ved koking. Frøene inneholder amygdalin, et cyanogent glykosid som kan omdannes til blåsyre. I små mengder stimulerer det respirasjonssystemet, men stoffet kan i større doser forårsake svikt i åndedrettet og død. Det er derfor best å fjerne frøene hvis man planlegger å bruke større mengder av bærene medisinsk eller som mat.

Googlet litt selv, fant dette i Urtekildens planteleksikon [:)]

Er visst bare frø i store mengder som er farlig da..

Back
Topp