Robotgressklipper

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Har dere? Er det så kjekt som jeg tror?

Vi skaffer trolig en i løpet av sesongen, og er i undersøkelse-fasen

Det meste av hagen heller trolig ca 20%, en liten del opp mot 40% (jeg har vært ute med mobilen og målt vinkler ja. Håper det er rett da. Skal nok dobbeltsjekke før kjøp)

Ca 600 kvadrat hage så ikke de helt enkleste modellene men det er ikke som om vi har et helt jorde å klippe.

Men det blir kjekt om vi kan få en elektrisk sau så ikke hagen gror sånn over hele tiden. Tid er en knapp ressurs, og å klippe hagen tar fort en time eller to. Som man ikke har i en hektisk hverdag

Vi har for liten og for bakkete hage til at det går, men har robotstøvsuger og det er min beste venn! Er jo mye av de samme argumentene for/mot. Jeg er jo fint istand til å støvsuge selv, og roboten erstatter ikke all støvsuging, men det å få bli kvitt den «daglige» støvsuginga er fantastisk. Får vi en mer passende hage neste hus blir nok robotklipper raskt vurdert :D

Problemet med støvsuger er alle lekene på gulvet og relativt stor andel av stua dekket av sofaer og hus over tre etasjer så det er litt sånn... Ja. Samme som hagen din på en måte. Men med et hus som egnet seg... Jeg vurderer det jo tidvis her også men det er jo ikke like lett når jeg helst skulle hatt den i alle fall i to av de 3,5 etasjene vi har har...

Men jeg ser frem til å få en elentdiks sau rundt huset, og hører gjerne fra dere om har om hva som er lurt å tenke på

Har robotgressklipper og den er fantastisk :) litt usikker på hvilken type vi har, men etter et lite søk på nettet så kan det se ut til at det er Gardena Sileno+. Vi har 600kvm plen, men den er helt rett, så ikke noe helling. Men den skal klare ihvertfall 35%.

Problemet med støvsuger er alle lekene på gulvet og relativt stor andel av stua dekket av sofaer og hus over tre etasjer så det er litt sånn... Ja. Samme som hagen din på en måte. Men med et hus som egnet seg... Jeg vurderer det jo tidvis her også men det er jo ikke like lett når jeg helst skulle hatt den i alle fall i to av de 3,5 etasjene vi har har...
Problemet med en del norske hus er vel gjerne at det er dørterskel mellom hvert rom :hilarious: så om man ikke har åpen kjøkken/stueløsning så er det liksom lite vits. For man hadde jo ikke trengt det i alle etasjer, hos oss er det ihvertfall stue/kjøkken som trenger å bli støvsugd oftest

Problemet med en del norske hus er vel gjerne at det er dørterskel mellom hvert rom :hilarious: så om man ikke har åpen kjøkken/stueløsning så er det liksom lite vits. For man hadde jo ikke trengt det i alle etasjer, hos oss er det ihvertfall stue/kjøkken som trenger å bli støvsugd oftest
Åpent med bue mellom stua og kjøkkenet, men skulle gjerne hatt den i kjelleren også, det vi går inn.

Å bare ta stua og kjøkkenet er liksom for liten del av den totale støvsugingsjobben til at det føles verd det, og de to rommene er de eneste som er i den etasjen. Hus bygd i høyden, ikke bredde eller lengde...

Åpent med bue mellom stua og kjøkkenet, men skulle gjerne hatt den i kjelleren også, det vi går inn.

Å bare ta stua og kjøkkenet er liksom for liten del av den totale støvsugingsjobben til at det føles verd det, og de to rommene er de eneste som er i den etasjen. Hus bygd i høyden, ikke bredde eller lengde...
Da spørs det om det er verdt det ja, de koster jo noen tusen.
Jeg anbefaler dyson støvsuger da! Det har vi. Den suger godt, men er trådløs og veldig enkel å bare dra kjapt frem i stedet for de store med ledning :)

Men hagen, der kan den ta det meste. Kantklipping må til men det vil være mye mindre jobb enn pr i dag.

Vi fikk for noen uker siden. Sykt digg!! Deilig å ikke bruke mye tid, bare litt kant innimellom og ha det fint hele tiden og ikke overgrodd så man nesten må frem med ljåen.

Har plen foran, på siden, bak og en tarm på andre siden, så måtte legge ledekabel. Har også en del helling et par steder, men har ikke målt. Viktig å feste tråden som ligger til området godt(så den ikke klipper tråden sin), med mindre dere har sett på de som bruker gps. Jeg er usikker på hvor stor plenen er, 400kmv kanskje? Vi har Gardena noe 50. En kompis av samboer selger, så han var her og kikka og kom med råd om hvilken først, for vi syntes også det var en jungel av valg(pun intended).

Det er en jungel av valg ja, men når man filtrerer bort de som bare tar hager under 500 kvadrat og de som ikke tar helling over 35-40% så er det ikke like mange igjen. Men jeg overlater det til mannen, for som jeg sa, sansynligheten for at ejg tar et valg han ikke er enig ier langt større enn at han tar et jeg ikke er fornøyd med, jeg er bare happy om gresset klippes regelmessig, det var gått to uker nå og det så ille ut. Det ser ille nok ut når det tas hver helg, det er ikke egentlgi ofte nok. Når det vokser strå og løvetann og surgress i hagen så vokser de seg så HØYE så fort og erved er hagen en jungel.

Vi har robotklipper, det er så deilig! Vi har stooor plen med mye helling enkelte plasser, men har Husqvarna automower og ikke hatt noe problem :) Brukte lett over to timer å klippe hele plena med en vanlig gressklipper. Og plena blir så fin med robotklipper!

Vi har Husqvarna Automower. Ca 2 mål plen. Vi har en del vanskelig terreng og min erfaring er At det krever litt innsats før den går «feilfritt». Trampoline feks må nesten graves ned (men er til gjengjeld helt supert at klipperen går under). Problemområder bør utbedres kjapt så man unngår at den graver og forverrer saken.

Vi har 4 plener... en del jobb med montering og vi er langt fra i mål. Men JØSS - plena er aldri så fin som når automoweren går.

(Har ikke fått kjørt den i gang enda i år fordi vi måtte grave opp plena i fjor høst og vi har ikke sådd ny plen osv enda...)

Problemområder?

Vi har nemlig i tillegg til at hagen ingen steder er flat som "i vater" er den heller ikke FLAT som i "egnet til crocket", det er humper og dumper og ujevnheter over det hele. 40 år gammel dårlig vedlikeholdt hage som kanskje burde vært gravd opp, planert og sådd nytt, men det er heftig mye jobb da, med tanke på at altså hele tomta heller fra øst mot vest og fra nord mot sør, og hagen vår går jo over i naboens bare skilt av en hekk i sør, steingård/trær mot øst, rett ut i en gang vei plant med hagen mot nord og slutter med rupsbuskene våre ned mot utmark mot vest. Hus og parkering midt på og noen busker og trær i hagen.

Problemområder?

Vi har nemlig i tillegg til at hagen ingen steder er flat som "i vater" er den heller ikke FLAT som i "egnet til crocket", det er humper og dumper og ujevnheter over det hele. 40 år gammel dårlig vedlikeholdt hage som kanskje burde vært gravd opp, planert og sådd nytt, men det er heftig mye jobb da, med tanke på at altså hele tomta heller fra øst mot vest og fra nord mot sør, og hagen vår går jo over i naboens bare skilt av en hekk i sør, steingård/trær mot øst, rett ut i en gang vei plant med hagen mot nord og slutter med rupsbuskene våre ned mot utmark mot vest. Hus og parkering midt på og noen busker og trær i hagen.

Humper og dumper KAN være utfordrende, men bare hvis de er store nok til at den kjører seg fast, og da ville det være provlemstisk å kjøre vanlig klipper også så tviler på at det er tilfelle.

Det er humper i bratte bakker som er vårt problem. Og når den først møter et sånt problem så blir det fort mye verre. Vi skal planere en skråning som er for bratt/har for mange hull/røtter osv.

Vi er alt i alt veldig fornøyd altså, men har brukt mange timer på å rette på diverse, så hvis plenen er litt utfordrende så krever det litt før det går av seg selv liksom ;)

Helt riktig! Hos oss er det ikke vits. Måtte bært støvsugeren fra stua ned ett halv trinn til ganga, latt den jobbe også løfta den inn i yttergangen før jeg hadde løftet den opp ett halv trinn til kjøkkenet... ikke verdt det i dette huset :hungover:

Her er stue og kjøkken i et, men trapp opp (uanstelt for støvsuger, lekeloft, lego....) og trapp ned den ville jo falle ned trappa også.

Så, inne er det vanlig støvsuger og mest tørrmopp som benyttes. Ute,..... der satser jeg på å få forbedring.

Må minne mannen på at han skulle ordne en elektrisk sau i løpet av sommeren...

Siden trim er bra og roboten spiser pinnsvin så ville jeg latt være o_O:confused:

Siden trim er bra og roboten spiser pinnsvin så ville jeg latt være o_O:confused:

Vi har selvsagt ikke tenkt å la den gå i pinnsvintiden.

Resten velger jeg å ikke gå inn i, det er best for vår familie av flere årsaker.

Back
Topp