Risikosvangerskap

Jeg har vel risikosvangerskap i utgangspunktet, pga alder. Har tatt blodprøve til kub test og skal på tidlig ultralyd i uke 12. Er i tillegg innkalt til en samtale hos en spesialist på Ullevål da det har vært blodpropp i nær familie, og jeg også har noen lave verdier. Er vel ikke utenkelig at jeg blir satt på noe blodfortynnende etter hvert...

Er i risiko for risiko på en måte...
Skulle egentlig ha fjernet livmor pga muskelknuter, men kom tilfeldigvis til rette legen som trikset det til så jeg fikk beholde. Men de følger med videre. Men ikke planlagt annet enn TUL så langt, skal dit om 11 dager. Legger plan fremover da.
Hva tåler livmora?
Kommer knutene tilbake?
Heldigvis fruktbar iaf :-D
Men får ikke føde vaginalt om vi kommer så langt.

Er i risiko for risiko på en måte...
Skulle egentlig ha fjernet livmor pga muskelknuter, men kom tilfeldigvis til rette legen som trikset det til så jeg fikk beholde. Men de følger med videre. Men ikke planlagt annet enn TUL så langt, skal dit om 11 dager. Legger plan fremover da.
Hva tåler livmora?
Kommer knutene tilbake?
Heldigvis fruktbar iaf :-D
Men får ikke føde vaginalt om vi kommer så langt.
Vil det si st du har muskelknuter nå eller har hatt? Hvorfor får du ikke føde vaginalt? Jeg har fjernet muskelknuter og fikk beskjed om at jeg ikke får føde vaginalt, men ser ikke helt forskjellen på dette og ei som f.eks har hatt keisersnitt tidligere? Mener de nevnte noe om at livmora kan sprekke?

Vil det si st du har muskelknuter nå eller har hatt? Hvorfor får du ikke føde vaginalt? Jeg har fjernet muskelknuter og fikk beskjed om at jeg ikke får føde vaginalt, men ser ikke helt forskjellen på dette og ei som f.eks har hatt keisersnitt tidligere? Mener de nevnte noe om at livmora kan sprekke?

Jeg har, siden de satte inn flere av de små for å bevare livmorveggene, men har ikke sjekket hvor mange... Men ble gravid da, så er mye bedre enn d var :love2 har egentlig ikke fått så mye info ang keisersnitt vs vaginal fødsel, jeg er litt sånn "tar det når d kommer" så har ikke spurt så mye heller. Men rett etter operasjonen fikk jeg egentlig til svar at jeg kunne iaf prøve å føde vaginalt, men i journalen står d keisersnitt :dontknow

Er ikke "livmora kan sprekke v vaginal fødsel etter keisersnitt" litt gammeldags...? D sa de iaf på podcasten jeg hørte i går :smiley-angelic006men jeg vet jo fint lite om dette.
Legen min kalte livmora mi for et puslespill, så om det er det at gamle arr kan sprekke under fødsel, så skjønner jeg at jeg må ha keisersnitt. Men de sier jo også at huden skal bli like sterk og holdbar når d har grodd...

Håper egentlig jeg kan få prøve på naturlig fødsel, selv om samboer synes det er helt greit å bevare området :dance011

Jeg har, siden de satte inn flere av de små for å bevare livmorveggene, men har ikke sjekket hvor mange... Men ble gravid da, så er mye bedre enn d var :love2 har egentlig ikke fått så mye info ang keisersnitt vs vaginal fødsel, jeg er litt sånn "tar det når d kommer" så har ikke spurt så mye heller. Men rett etter operasjonen fikk jeg egentlig til svar at jeg kunne iaf prøve å føde vaginalt, men i journalen står d keisersnitt :dontknow

Er ikke "livmora kan sprekke v vaginal fødsel etter keisersnitt" litt gammeldags...? D sa de iaf på podcasten jeg hørte i går :smiley-angelic006men jeg vet jo fint lite om dette.
Legen min kalte livmora mi for et puslespill, så om det er det at gamle arr kan sprekke under fødsel, så skjønner jeg at jeg må ha keisersnitt. Men de sier jo også at huden skal bli like sterk og holdbar når d har grodd...

Håper egentlig jeg kan få prøve på naturlig fødsel, selv om samboer synes det er helt greit å bevare området :dance011
Hm, nei ikke så lett å forstå. Finner nok ut av det når alt vokser og de ser det kanskje an? :happy:

Jeg fjernet to i feb i år da den ene var mest sannsynlig årsaken til SA i uke 14 i fjor. Av og til vokser de visst og min hadde en kritisk plassering så kan vel kalle det skikkelig uflaks. Godt du får oppfølging så du har kontroll på dem :)

Jeg får forhøre med på OUL :)

Hm, nei ikke så lett å forstå. Finner nok ut av det når alt vokser og de ser det kanskje an? :happy:

Jeg fjernet to i feb i år da den ene var mest sannsynlig årsaken til SA i uke 14 i fjor. Av og til vokser de visst og min hadde en kritisk plassering så kan vel kalle det skikkelig uflaks. Godt du får oppfølging så du har kontroll på dem :)

Jeg får forhøre med på OUL :)

eg fekk beskjed om at eg kom til å abortere då morkaka hadde lagt seg over ein stor muskelknute. Det ville gjere at barnet ikkje fekk overført det den skulle då knuten var i veien.
Då var eg vel 11+5. Han foreslo faktisk berre å avslutte svangerskapet slik at vi kunne få begynne på nytt. Fortrinnsvis med operasjon først..
Vi reiste rett på ferie frå ultralyd og til ny ultralyd då vi kom heim nokre veker seinare.
Den nye gynekologen såg og muskelknuten, men såg likevel ikkje problemet. Det kunne gå fint likevel.

Fekk eit heilt perfekt barn! <3

skremmande å tenke på om vi hadde tatt første gynekologen sitt råd.. og skremmande at to spesialistar vurderte samme situasjon så ulikt!

eg fekk beskjed om at eg kom til å abortere då morkaka hadde lagt seg over ein stor muskelknute. Det ville gjere at barnet ikkje fekk overført det den skulle då knuten var i veien.
Då var eg vel 11+5. Han foreslo faktisk berre å avslutte svangerskapet slik at vi kunne få begynne på nytt. Fortrinnsvis med operasjon først..
Vi reiste rett på ferie frå ultralyd og til ny ultralyd då vi kom heim nokre veker seinare.
Den nye gynekologen såg og muskelknuten, men såg likevel ikkje problemet. Det kunne gå fint likevel.

Fekk eit heilt perfekt barn! <3

skremmande å tenke på om vi hadde tatt første gynekologen sitt råd.. og skremmande at to spesialistar vurderte samme situasjon så ulikt!
Oi, det virka jo helt ute. Tror det er smart med second opinion på sånne saker alltid. Og så bra at du ikke gikk med på det!!! Skal ikke undervurdere en mors magefølelse heller :Heartred

Oi, det virka jo helt ute. Tror det er smart med second opinion på sånne saker alltid. Og så bra at du ikke gikk med på det!!! Skal ikke undervurdere en mors magefølelse heller :Heartred
Tilfeldig egentlig. Bur på bygdo så var innom på privat ultralyd for ein kikk samme dagen flyet skulle gå.

Mamma fjernet muskelknuter og måtte ha keisersnitt med begge barn etter det. Evig lenge siden det da.. Kommer vel også litt an på hvor lenge det er siden det var gjort?

Vil ikke si det er gammeldags med arr som sprekker opp, skjedde med ei i forrige termingruppa :confused::confused: Enda forrige unge var født 8 år tidligere...

Regner med det gjøres en god vurdering og at det blir gitt anbefalinger ut fra hver enkelt sin situasjon.

Det er helt reelt at livmora kan sprekke opp i tidligere arr. Det er derfor alle med tidligere snitt har kontinuerlig overvåkning under vaginal fødsel, for man må følge godt med på riene til mor. Med vanlig bikinisnitt kan de fleste få føde vaginalt. Har det blitt brukt T-snitt (ikke vanlig, er hvis det er vanskelig å få ut ungen) kan du ikke føde vaginalt etterpå, grunnet fare for ruptur. Det er litt forskjellig fra sykehus til sykehus hvor mange snitt du maks kan ha for å føde vaginalt, men jeg tror prosedyren på de fleste sykehus er at har du fått to snitt eller mer, så kan du ikke føde vaginalt.

Det er også risiko for at morkake vokser seg fast i tidligere snittarr, som går at den må opereres ut, og gir blødningsfare. Ikke bare bare med snitt altså, selvom det er en redning når det trengs!

Nå sporet jeg av litt, men med omfattende kirurgi på livmoren er det ikke usannsynlig at man vil unngå at riarbeid kan gi fare for ruptur.

Og i forhold til å bevare området. Vel, de aller fleste slipper unna med kun smårifter som gror innen en uke eller to. Personlig har sexlivet vårt tilogmed blitt bedre etter fødsel :dance011

Takk for mange fine forklaringer!
Ja det var dårlig formulert fra min side. . Det jeg mente er at det ikke lengre er en selvfølge med keisersnitt etter keisersnitt, slik som d var før.
Noen har selvfølgelig større risiko enn andre, og dette vet jeg lite om ':p
Håper jo å få prøve vaginal fødsel, ikke født før.
Men jeg har et vertikalt snitt i livmoren, altså verken bikini- eller T-snitt...
Men for meg har det kanskje mer med muskelknutene å gjøre, enn akkurat tidligere snitt...

Jaja vi får vel bare ta det som det kommer :)

Det er helt reelt at livmora kan sprekke opp i tidligere arr. Det er derfor alle med tidligere snitt har kontinuerlig overvåkning under vaginal fødsel, for man må følge godt med på riene til mor. Med vanlig bikinisnitt kan de fleste få føde vaginalt. Har det blitt brukt T-snitt (ikke vanlig, er hvis det er vanskelig å få ut ungen) kan du ikke føde vaginalt etterpå, grunnet fare for ruptur. Det er litt forskjellig fra sykehus til sykehus hvor mange snitt du maks kan ha for å føde vaginalt, men jeg tror prosedyren på de fleste sykehus er at har du fått to snitt eller mer, så kan du ikke føde vaginalt.

Det er også risiko for at morkake vokser seg fast i tidligere snittarr, som går at den må opereres ut, og gir blødningsfare. Ikke bare bare med snitt altså, selvom det er en redning når det trengs!

Nå sporet jeg av litt, men med omfattende kirurgi på livmoren er det ikke usannsynlig at man vil unngå at riarbeid kan gi fare for ruptur.

Og i forhold til å bevare området. Vel, de aller fleste slipper unna med kun smårifter som gror innen en uke eller to. Personlig har sexlivet vårt tilogmed blitt bedre etter fødsel :dance011
Jeg har hatt 2 x lapraskopi så snittene i livmor er veldig små. Jeg var på sykehuset i dag og da sjekket de opp at det ligger beskjed inne på meg at de anbefaler keisersnitt. Jeg fikk beskjed om å avtale dette ved OUL.

Hei!
Er det flere her som har tidligere hatt risikosvangerskap eller har det nå? Hva slags oppfølging får dere? Er det noen som får ekstra oppfølging fra sykehus?
(sniker fra januargruppa) Er vurdert som et risiko svangerskap ettersom jeg er type 1 diabetiker. Fikk tul på sykehuset i uke 12 og får ekstra oppfølging både hos fødepoliklinikk og diabeteslege/sykepleier. Var på oul i uke 18 og har neste ultralyd i uke 24. Hvis jeg husker riktig skal jeg ha minst 2-3 ultralyder til etter dette :) Er veldig greit med elstra oppfølging :happy:

Jeg har hatt to risikosvangerskap og starter nå mitt tredje.
En slags kort oppsummering: gastric sleeve operert, forkortet og svak cervix (konisert), dårlig morkakefunskjon og nå i siste svangerskap utviklet jeg svangerskapsforgiftning.
Jeg har vært på tidlig ultralyd med alle, så etter uke 20 blir det hyppigere kontroller og mot slutten har jeg vært hver uke.:happy:

Har du svak livmorhals pga konsieringen?

Jeg er også konisert og har lurt litt på dette, spurte under oppfølgingen etter konsieringen men fikk beskjed om at det ikke skal ha noe å si ved en eventuell ny graviditet. Men jeg lurer jo fortsatt og tenkte å ta det opp på første kontroll.
Hvordan var det for deg?

Jeg er også konisert og har lurt litt på dette, spurte under oppfølgingen etter konsieringen men fikk beskjed om at det ikke skal ha noe å si ved en eventuell ny graviditet. Men jeg lurer jo fortsatt og tenkte å ta det opp på første kontroll.
Hvordan var det for deg?
Ikke alle opplever det, jeg fjernet ganske mye ved koniseringen så kan være derfor den var svak. Men jeg har flere aspekter som gjør at mine svangerskap er høyrisiko.

hadde det ikke vært for at jeg kom til uktralydko troller for andre ting hadde ikke kort livmorhals blitt oppdaget med førstemann. :)

Hvordan var det for deg?

Jeg er også konisert og hadde ingen ekstra oppfølging sist svangerskap på grunn av dette. Ikke dette svangerskapet heller. Ta det uansett opp med legen/jordmora som du selv skriver. Det er vel store forskjeller på hvor mye de faktisk fjerner og dette kan kanskje påvirke risiko? Tror det også er relevant hvor lenge siden koniseringen skjedde.

Hvordan var det for deg?
Jeg er også konisert og gynekologen sjekket det opp med ul når hun fjernet spiralen. Hun sa da at det hadde grodd så fint at jeg hadde ingen ekstra risiko pga det, hverken for abort eller tidlig fødsel. Hos meg hadde de ikke fjernet veldig mye, og det er 4 år siden. Hun sa også at det i dag, etter at de begynte med slynge, er sjeldent at det må tas så mye at det påvirker graviditet og fødsel, men at det selvfølgelig skjer av og til så det var greit å få sjekket.

Takk for svar dere:happy: er nok veldig individuelt skjønner jeg. Er bare to år siden konsieringen men har hatt masse oppfølging fram til iår. Antar nok at de hadde nemnt det om det skulle ha noe å si men jeg kjem likevel til å dobbeltsjekke, har liksom ikkje heilt klart å slå meg til ro med det hittil:shy:
Men uansett takk for svar alle sammen. Alltid godt å vite at det er fleire som har vært gjennom det:smiley-angelic003

Jeg var til svangerskapskontroll hos jordmor for første gang på onsdag, uke 10+0 ifølge hennes beregninger. Vi snakket, fylte ut helsekort og gjennomgikk sykehistorie. Hun ville ringe St. Olavs angående meg og høre om de ville tilby meg ekstra oppfølging.

I dag ringte hun tilbake og fortalte at St. Olavs hadde bedt henne henvise meg til fysikalsk medisinsk avdeling og svangerskapspoliklinikken der:) «Så da tenker jeg du får ekstra tett oppfølging der, og kanskje noen ekstra ultralyder».

Vet vel fortsatt ikke om de «godtar» henvisningene, jeg får vel se hva slags brev jeg får i postkassa etterhvert. Men om jeg faktisk blir fulgt opp så mye ekstra på sykehuset, betyr det at de klassifiseres som et risikosvangerskap?

Back
Topp