Risikosvangerskap

Dipsy

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Sommerfuglene
Hei!
Er det flere her som har tidligere hatt risikosvangerskap eller har det nå? Hva slags oppfølging får dere? Er det noen som får ekstra oppfølging fra sykehus?

Jeg har risikosvangerskap som følge av revmatisme. Jeg skal på grunn av det inn på tidlig ultralyd mellom uke 12-13. I tillegg har jeg blitt fortalt at jeg skal inn til sykehuset for å ta blodprøver og snakke med lege og sykepleier minst en gang i trimesteret, samt oppfølging i 6 måneder etter svangerskapet.

Det er vel mer jeg som er utsatt, da mange opplever at sykdommen blusser opp under graviditeten.

Jeg har og har hadd risikosvangerskap. Har habituel abort (tre sene aborter I uke 18). Svak/kort livmorhals så blir fulgt opp hvær 2-3 uke fra uke 10-11. Skal få cerklage mellom uke 10 og 12 så blir det blodprøver, dyrkningsprøver? og urinprøver hver kontroll.

Jeg har hatt to risikosvangerskap og starter nå mitt tredje.
En slags kort oppsummering: gastric sleeve operert, forkortet og svak cervix (konisert), dårlig morkakefunskjon og nå i siste svangerskap utviklet jeg svangerskapsforgiftning.
Jeg har vært på tidlig ultralyd med alle, så etter uke 20 blir det hyppigere kontroller og mot slutten har jeg vært hver uke.:happy:

Har risiko svangerskap pga tvillinger. Får ekstra UL og oppfølging hos gynekolog i uke 12 pluss en gang i mnd fra uke 18. Dette blir i tillegg til svangerskapskontroller hos fastlege/jordmor en gang pr mnd. Siste tiden før termin blir det oppfølging på sykehus. Blir igangsatt senest 2uker før termin dersom de ikke har kommet selv.

Har risiko svangerskap pga tvillinger. Får ekstra UL og oppfølging hos gynekolog i uke 12 pluss en gang i mnd fra uke 18. Dette blir i tillegg til svangerskapskontroller hos fastlege/jordmor en gang pr mnd. Siste tiden før termin blir det oppfølging på sykehus. Blir igangsatt senest 2uker før termin dersom de ikke har kommet selv.
Åh, tvillinger  du er den første jeg har lest her i mars at venter tvillinger

Vet ikke om det er risikosvangerskap pga jeg går på antiepileptika pga epilepsi. ( ikke alvorlig grad av epilepsi) men ble satt på 4mg folsyre med en gang og de skal følge opp med blodprøver og mulig tettere oppfølgning av foster enn vanlig. men har ikke hørt legen si noe om at det blir risikosvangerksap enda.
Er 4+4 :angelic::p

Ja, hadde morkakesvikt og påbegynnende svangerskapsforgiftning i forje svangerskap. Pga dette måtte de ta ut sønnen min i uke 27. Denne gangen skal jeg derfor på TUL på sykehuset i uke 10-12 for å komme inn i systemet der tidlig, gå på Albyl-E, samt ha ekstra kontroller og ultralyder undervegs.

Ååå!!! Tvillingar!! Heldig!!!

Risikosvangerskap pga autoimmun sykdom. Ved forrige svangerskap hadde jeg et par TUL før uke 12, etter det var det vel planlagt oppfølging både ved kvinneklinikken og fødepol 1 gang pr mnd, men endte med oftere ved fødepol pga komplikasjoner og liten vekst hos baby. Gikk bra til slutt, men ble litt bekymringer underveis:angelic:

Er så pass tidlig at jeg regner med det er flere som ikke har hatt UL enda og vet det. Håper det snart kommer flere så vi kan ha tvilling tråd.

Yey - tvillinger!!!
Blir spennende å se om der er flere som venter 2 her, det må det jo nesten være :)

Morkakesvikt og svangerskapsforgiftning med nr 1, så har gått på klexane og albyl-e på svangerskapene etterpå. Forrige mistet vi også i uke 20, så nå er det risikosvangerskap av flere grunner.... Krysser alt vi har for at det er meningen denne gangen❤️

Morkakesvikt i tidligere svangerskap som førte til intrauterin fosterdød (dødfødsel) i uke 27 er grunn til risikosvangerskap her.
Gikk på albyl-E forrige gang og fikk en frisk, fin og levende gutt i uke 38. Håper vi er like heldige denne gangen også. ❤️

Og hvis noen leser gjennom tråden og blir bekymra - disse tingene er veldig sjelden å oppleve. De eneste jeg kjenner som har opplevd noe lignende, er folk jeg har kommet i kontakt med på forum eller gjennom sorggruppe/nettverk for foreldre som har mistet. Kan fort se ut som det er langt vanligere enn det som faktisk er virkeligheten på forum :)

Jeg er usikker på om jeg har en eller anna form for risikosvangerskap. Eller, ingen har sagt at jeg har det, og derfor tenker jeg at jeg ikke har det. Samtidig leser jeg flere steder at de som har mista flere ganger blir ansett å ha risikosvangerskap.. (ikke det at det er om å gjøre å få den "merkelappen" altså). Jeg har mista tilsammen 5 ganger, 4 ganger i uke 6-7 og 1 gang i uke 4 (er vel da strengt tatt en kjemisk). Har på 3 UL + 1 vannskanning fått påvist det som mest sannsynligvis er hjerteformet livmor eller skillevegg, og skulle egentlig inn til hysteroskopi for videre utredning til høsten. Da satte de også av tid til fjerning av skilleveggen/hjerteformen hvis nødvendig. Har også hatt fallende progesteron dette svangerskapet (muligens også før, men det har aldri vært målt før nå), og blitt satt på progesteronstøtte. Går i tillegg på blodfortynnende.

Haukeland har skrevet i journalen min at jeg skal ha tett oppfølgning ved svangerskap pga gjentatte aborter. Men jeg aner ikke hva de legger i dette utover at jeg hvert fall får TUL nå på tirsdag (uke 8). Skal selvsagt spørre da, og i tillegg be om en ny TUL rundt uke 12.
Har hatt ett vellykka svangerskap hvor jenta vart født til termin, så tviler på at de vurderer å følge ekstra med på evt risiko for for tidlig fødsel (som er risiko ved hjerteformet livmor). Men jeg får vel høre. Synes det er så vanskelig å få informasjon, og gjennom de siste 4 årene, fra vi starta prøvinga på dattera, så har det vært en evig dragkamp for å få vurderinger, svar og informasjon. Veldig slitsomt når man konstant bekymrer seg.

Jeg er usikker på om jeg har en eller anna form for risikosvangerskap. Eller, ingen har sagt at jeg har det, og derfor tenker jeg at jeg ikke har det. Samtidig leser jeg flere steder at de som har mista flere ganger blir ansett å ha risikosvangerskap.. (ikke det at det er om å gjøre å få den "merkelappen" altså). Jeg har mista tilsammen 5 ganger, 4 ganger i uke 6-7 og 1 gang i uke 4 (er vel da strengt tatt en kjemisk). Har på 3 UL + 1 vannskanning fått påvist det som mest sannsynligvis er hjerteformet livmor eller skillevegg, og skulle egentlig inn til hysteroskopi for videre utredning til høsten. Da satte de også av tid til fjerning av skilleveggen/hjerteformen hvis nødvendig. Har også hatt fallende progesteron dette svangerskapet (muligens også før, men det har aldri vært målt før nå), og blitt satt på progesteronstøtte. Går i tillegg på blodfortynnende.

Haukeland har skrevet i journalen min at jeg skal ha tett oppfølgning ved svangerskap pga gjentatte aborter. Men jeg aner ikke hva de legger i dette utover at jeg hvert fall får TUL nå på tirsdag (uke 8). Skal selvsagt spørre da, og i tillegg be om en ny TUL rundt uke 12.
Har hatt ett vellykka svangerskap hvor jenta vart født til termin, så tviler på at de vurderer å følge ekstra med på evt risiko for for tidlig fødsel (som er risiko ved hjerteformet livmor). Men jeg får vel høre. Synes det er så vanskelig å få informasjon, og gjennom de siste 4 årene, fra vi starta prøvinga på dattera, så har det vært en evig dragkamp for å få vurderinger, svar og informasjon. Veldig slitsomt når man konstant bekymrer seg.

Ei venninne av meg har hjerteformet livmor, og pga det har hun fått vekstkontroller hver fjerde uke fra uke 24 fordi det gir risiko for litt dårligere fostervekst. Så om de nå vet at livmor har den fasongen, vil jeg tro du skal få noe mer oppfølging også etter uke 12.
Håper sånn det skal gå bra med spira di denne gangen ❤️

I dag ble jeg satt på albyl e av legen, pga alvorlig svangerskapsforgiftning og truende eklampsi i forrige svangerskap. Måtte foreslå det selv. Håper på oppfølging fra jordmor etterhvert, da jeg syns legen tar litt lett på ting

Mulig jeg har det pga diabetes 2. Forstod det sånn at jeg skulle hatt ekstra undersøkelse på KK på SUS i uke 13 sist, men det var jo uka før det ble oppdaget at jeg hadde en MA.
Skal bli greit å vite hva de tenker denne gangen og om jeg får vite noe før jeg får innkallelse i posten.

Er så pass tidlig at jeg regner med det er flere som ikke har hatt UL enda og vet det. Håper det snart kommer flere så vi kan ha tvilling tråd.

Hvordan lager vi det? Var på TUL på onsdag og der var det jammen 2 stk.. Så tredje og siste unge ser ut til å bli nr 3 og 4 - sjokkartet fryd for å si det mildt!

Risiko pga overvekt hos meg. Vært fulgt opp ved adipol på Riksen i to av fire svangerskap. Nå vurderer jeg å be legen henvise meg igjen, da vi allikevel har 1 times reisevei til Kalnes, og jeg føler meg veldig trygg på Riksen. Uansett om det blir Kalnes, er det tre ekstra vekstmålinger (uke 24, 30 og 36 mener jeg) og jeg får ikke gå over termin. Sist fødte jeg 6 dager før OUL termin spontant, så lov å håpe.

Back
Topp