Risikosvangerskap

jern er et problem. Etter MA’en i juli mista jeg 2,5 liter blod og var på null i jern og 7 i blodprosent. Har fått injeksjona med jern frem til jeg ble gravid. Fikk den da opp i 98 i jern og 13 i blodprosent. Når jeg ble gravid sank jernet ned i 20 igjen, så nå må jeg ta blodprøver hver 2 uke. Tar 3 x 100 mg til dagen nå og er oppe i 34 sist prøve. Skal ta ny på mandag. Legen snakka med sykehuset og de syns ikke injeksjon var opptimalt nå når jeg var gravid pga komplikasjoner som det kan medføre. Selv om jeg ikke har reagert på de tidligere før jeg ble gravid, men ungen kunne visst reagere pga den store dosen som settes på en gang.

fra uke 22 skal jeg regelmessig på UL og oppfølging på sykehuset.

Skjønner. Regner med det blir samme greia for meg da. Min har vært mer langsiktig, har hatt lavt jern i årevis pga store blødninger men så lenge jeg har vært innenfor normalen (15 er vel laveste tror jeg) så har ikke leger brydd seg så jeg har ikke heller. Men nå har legen min plutselig bestemt at hun vil ha meg på 70. Jeg har ikke hatt etterkontroll men skal på første svangerskapskontroll den 12.02. Får passe på å nevne det selv tenker jeg.

Har vært veldig håpefull på "et nytt liv" da jeg egentlig så lenge jeg kan huske har slitt med energi. Så ble man gravid.

Tar 2x100 annenhver dag nå.

Skjønner. Regner med det blir samme greia for meg da. Min har vært mer langsiktig, har hatt lavt jern i årevis pga store blødninger men så lenge jeg har vært innenfor normalen (15 er vel laveste tror jeg) så har ikke leger brydd seg så jeg har ikke heller. Men nå har legen min plutselig bestemt at hun vil ha meg på 70. Jeg har ikke hatt etterkontroll men skal på første svangerskapskontroll den 12.02. Får passe på å nevne det selv tenker jeg.

Har vært veldig håpefull på "et nytt liv" da jeg egentlig så lenge jeg kan huske har slitt med energi. Så ble man gravid.

Tar 2x100 annenhver dag nå.

hvorfor tar du annenhver dag? Jeg fant ut at jeg hadde jernmangel (12) rett før jeg fant ut at jeg var gravid. Tar 100 x 1 om dagen.

hvorfor tar du annenhver dag? Jeg fant ut at jeg hadde jernmangel (12) rett før jeg fant ut at jeg var gravid. Tar 100 x 1 om dagen.

Legen min sa at det er gjort nye undersøkelser på at kroppen tar opp mer jern hvis man tar dobbel dose annenhver dag. Igår derimot tok jeg bare 1 og tror jeg skal ta 1 per dag til denne hersens kvalmen går over. Jeg blir kvalm av niferex også så tar de om kvelden men har følt meg dårligere annenhver dag en stund. Plagsomt.

Medisinbruk i svangerskapet pga revmatisme. Fikk god oppfølging ved forrige svangerskap, og fått beskjed at det blir likt denne gangen.

Har rhesus minus blod og far har pluss, begge barna vi har fra før har pluss. Så kroppen har dannet antistoffer under svangerskapene. Var snakk om blodoverføring til foster i sist svangerskap men vi slapp heldigvis, og alt sto bra til etter fødsel.
Skal ta blodprøver om 4 uker, og får vite da om det kan bli et risikosvangerskap.

Mitt er risikosvangerskap fordi jeg fikk HELLP-syndrom (alvorlig svangerskapsforgiftning) i forrige svangerskap. Gikk heldigvis fint den gangen! Nå er blodtrykket mitt allerede litt høyt i uke 12,så dette svangerskapet bekymrer meg,samtidig som jeg jo er glad for det..

Blir fulgt ekstra opp pga stoffskiftesykdom :) sist graviditet ble det tatt blodprøve hver mnd og fikk en ekstra UL i uke 30/32 eller noe slik.. Dette er for 3 år siden og de snakket noe om at de skulle slutte med ekstra UL for stoffskiftepasienter, så usikker på om jeg får det nå :)

Jeg har også lavt stoffskifte fra før av, har ikke hørt om noe ekstra ultralyd...

Men må innrømme at jeg er litt bekymret over hvor lite jeg blir fulgt opp mtp tsh/t4, måtte mase om å få tatt blodprøve, fikk aldri svar på det, måtte bestille kontrolltime for å få vite flere uker senere) at jeg måtte øke dose levaxin. Måtte mase om ny kontroll blodprøve også, og igjen - har ikke hørt noe fra legen. (Jeg vet de sier de kun ringer hvis deg er noe, men han gjør jo tydeligvis ikke det og da kan jeg jo ikke helt slappe av ☹️)
Hvordan er set hos deg/andre med hypothyreose?

Jeg har også lavt stoffskifte fra før av, har ikke hørt om noe ekstra ultralyd...

Men må innrømme at jeg er litt bekymret over hvor lite jeg blir fulgt opp mtp tsh/t4, måtte mase om å få tatt blodprøve, fikk aldri svar på det, måtte bestille kontrolltime for å få vite flere uker senere) at jeg måtte øke dose levaxin. Måtte mase om ny kontroll blodprøve også, og igjen - har ikke hørt noe fra legen. (Jeg vet de sier de kun ringer hvis deg er noe, men han gjør jo tydeligvis ikke det og da kan jeg jo ikke helt slappe av ☹️)
Hvordan er set hos deg/andre med hypothyreose?

Jeg ringte legen samme dag jeg fikk vite jeg var gravid, legen ringte opp igjen 3 dager etter. Økte da medisinen med 30%. Dro inn til første ledige time og tok kontroll av stoffskifte. Blir videre fulgt opp hver 4.-5. Uke med stoffskifteblodprøver gjennom hele svangerskapet. Tror ikke jeg får ekstra UL denne gangen, da de sa de skulle slutte med det for 3 år siden. Sist jeg var gravid tok jeg også glucosebelastningstest, fikk beskjed om at jeg har økt risiko for diabetes grunnet stoffskifte (en autoimmun sykdom kan gi andre autoimmune sykdommer). Er normalvektig men legen ville sjekke fordi. Spent på om jeg må det igjen denne gangen..

Har også lavt stoffskifte så blir fulgt opp ekstra på sykehuset og ikke hos fastlege. Hyppige blodprøver og også fått ekstra ul. Ble oppdaget i første svangerskap. Da ble det ekstra vekstkontroller og glukosebelastningstest. Varierer veldig avhengig av fylket hva som blir gjort.

Har rhesus minus blod og far har pluss, begge barna vi har fra før har pluss. Så kroppen har dannet antistoffer under svangerskapene. Var snakk om blodoverføring til foster i sist svangerskap men vi slapp heldigvis, og alt sto bra til etter fødsel.
Skal ta blodprøver om 4 uker, og får vite da om det kan bli et risikosvangerskap.

Er også rhesus minus og far er pluss. Gikk greit med førstemann (pluss) litt gulsott bare, men er nå i andre svangerskap (etter SA hvor jeg selv måtte etterspørre sprøyte). Hvor tidlig tok du de første blodprøvene? Og blir du fulgt opp tettere?
Skal på første kontroll i uke 12 (4.mars)

Er også rhesus minus og far er pluss. Gikk greit med førstemann (pluss) litt gulsott bare, men er nå i andre svangerskap (etter SA hvor jeg selv måtte etterspørre sprøyte). Hvor tidlig tok du de første blodprøvene? Og blir du fulgt opp tettere?
Skal på første kontroll i uke 12 (4.mars)
Skal ta de første prøvene når jeg er i uke 10. 5.mars. Det var det tidligste det var hensiktsmessig å ta prøver mener jeg. Hun ga masse informasjon men det gikk rett gjennom, hadde fått positiv test kvelden i forveien og hadde egentlig time for noe annet:rolleyes:
Usikker på om de allerede da kan finne fosterets blodtype eller om det kun er eventuelle antistoffer de får målt. Legen sa i alle fall at de har mer effektive behandlingsmåter i dag enn det de hadde når jeg var gravid i 2009.
Det blir tatt nye prøver igjen i uke 22 eller 24 mener jeg det var, og resultatene derfra bestemmer videre oppfølging.
Mest sannsynlig produserer man antistoffer tidligere i neste svangerskap om man har hatt det tidligere, så risikoen kan bli større.

Hadde også en SA og måtte gi beskjed selv om å få sprøyte, fikk «skryt» av sykepleieren for at jeg husket det selv, for det hadde verken hun eller legen tenkt på:bored:

Danner man antistoffer får man selvsagt mye tettere oppfølging enn ellers, de siste (mener det var) 6 ukene var jeg på ultralyd ukentlig for å sjekke at alt sto bra til. Sjekket også antistoffnivået like ofte.

Hadde veldig dårlig oppfølging i starten av svangerskapet, var 10-11 uker på vei når jeg fant ut at jeg var gravid, legen hadde rota til og mest sannsynlig glemt å henvise til TUL for å fastslå termin, ikke trodde hun at jeg var så langt på vei som jeg trodde selv at jeg kunne være heller. Hun ville ikke sette meg på ny kontroll før jeg hadde vært på UL og fastslått termin. Hadde ikke første UL før over halvgått svangerskap(jeg hadde rett angående termin). Men de på sykehuset var fantastisk med tanke på oppfølging, fikk mye god og beroligende info der, kan ikke si det samme om fastlegen jeg gikk til den gangen.

Back
Topp