Risikosvangerskap

isks90

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Antar at vi er flere med såkalte risikosvangerskap her inne.

hvorfor er ditt et risikosvangerskap?

Mitt er det pga en medfødt sykdom jeg har, en bindevevssykdom. Har også blitt konisert og fått beskjed om å følges nøye opp under evt svangerskap pga risiko for tidlig fødsel.

Vi har ikke egentlig økt risiko, men vil få ekstra oppfølging og tidlig igangsetting pga intrauterin dødfødsel i juli. Det kom så brått, alt var helt fint til hun plutselig var død. Hun hadde fått en infeksjon der hun lå inni magen. Så vi håper alt går bra hele veien denne gangen! :love7

Veit ikkje om eg er under risikosvangerakap, men skal hvertfall ha tett oppfølging på sykehuset pga gastric bypass i 2016. Pluss eg har veldig lavt jernlager. I forje uke låg den på 20.

Her er det tett oppfølging pga diabetes, så skal til legen om en uke og trolig henvises jeg til sykehuset da. Spent på hvor fort de vil ha meg inn. Er noen ekstra ultralyder blant annet pga vekst, og generelle målinger pga blodsukker.

Får tett oppfølging pga. Preeklampsi (svangerskapsforgiftning) i første svangerskap. Ble igangsatt med nr 2 pga økt blodtrykk siste trimester. Får ekstra ultralyder for å sjekke vekst o.l. utrolig kjipt, for jeg drømmer om å føde i badekar. Men får ikke lov pga det :(

Pga overvekt, men ender vel opp med svangerskapsdiabetes også :sorry:

Får tett oppfølging pga. Preeklampsi (svangerskapsforgiftning) i første svangerskap. Ble igangsatt med nr 2 pga økt blodtrykk siste trimester. Får ekstra ultralyder for å sjekke vekst o.l. utrolig kjipt, for jeg drømmer om å føde i badekar. Men får ikke lov pga det :(
Akkurat samme her! Hadde morkakesvikt som ble sent oppdaget, så jeg fikk konstatert både det og preeklampsi rett før termin. Gutten vår ble født for liten i forhold til alder, så får nok tettere oppfølging etter uke 23.

Pga overvekt og kronisk sykdom. Siste to svangeskapene hadde jeg oppfølging på Riksen med 3 ekstra vekstmålinger etter OUL. Tror ikke jeg orker å reise så langt, så da får jeg se om de tilbyr meg noe på Kalnes, event om det er greit med fine glukosebelastninger.

Jeg har vel ikke et risikosvangerskap, men blir forhåpentligvis fulgt litt nærmere opp. Fødte 6 uker for tidlig med førstemann, er konisert i mellomtiden,opplevde en MA i september og er muligens 38 når barnet blir født...Krysser fingrer for at alt går bra :)

Er nok ikke et risikosvangerskap, men har hatt to MA, så min gyn ønsker å følge meg tettere og gi meg tul når jeg er 8 uker.

Har 2 tidligere svangerskap med svangerskapsforgiftning. og 1 MA. Oppfølgning Hos jordmor og fødselslege.

Pga høy bmi, har vanligvis hatt ultralyd i uke 24-28-32-36 , og skal ikke gå noe særlig over termin.

Blir fulgt ekstra opp pga stoffskiftesykdom :) sist graviditet ble det tatt blodprøve hver mnd og fikk en ekstra UL i uke 30/32 eller noe slik.. Dette er for 3 år siden og de snakket noe om at de skulle slutte med ekstra UL for stoffskiftepasienter, så usikker på om jeg får det nå :)

Veit ikkje om eg er under risikosvangerakap, men skal hvertfall ha tett oppfølging på sykehuset pga gastric bypass i 2016. Pluss eg har veldig lavt jernlager. I forje uke låg den på 20.

Oi... jeg hadde 11 i november og går på jerntilskudd. Dette har jeg ikke tenkt på en gang. Hvordan følger de opp mtp jern?

Oi... jeg hadde 11 i november og går på jerntilskudd. Dette har jeg ikke tenkt på en gang. Hvordan følger de opp mtp jern?

jern er et problem. Etter MA’en i juli mista jeg 2,5 liter blod og var på null i jern og 7 i blodprosent. Har fått injeksjona med jern frem til jeg ble gravid. Fikk den da opp i 98 i jern og 13 i blodprosent. Når jeg ble gravid sank jernet ned i 20 igjen, så nå må jeg ta blodprøver hver 2 uke. Tar 3 x 100 mg til dagen nå og er oppe i 34 sist prøve. Skal ta ny på mandag. Legen snakka med sykehuset og de syns ikke injeksjon var opptimalt nå når jeg var gravid pga komplikasjoner som det kan medføre. Selv om jeg ikke har reagert på de tidligere før jeg ble gravid, men ungen kunne visst reagere pga den store dosen som settes på en gang.

fra uke 22 skal jeg regelmessig på UL og oppfølging på sykehuset.

Back
Topp