Risikosvangerskap og hyperremesis

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Hei! To spørsmål fra meg:
Hadde et helt forferdelig svangerskap sist, men premien er jo så fantastisk, så ønsker å få et barn til etterhvert.

Mitt neste svangerskap blir definert som et risikosvangerskap på grunn av premature rier fra uke 30 i forrige, riene førte til at livmorhalsen åpnet seg, men de vet ikke grunnen. Fikk babyen min i uke 34, men pga situasjonen sa de det ble vurdert som et risikosvangerskap om jeg skulle bli gravid igjen. Lurer på hvor mye oppfølging det er vanlig å få da?

Så hadde jeg også hyperemesis frem til uke 20, da ga kvalmen seg sakte men sikkert. Lurer på om du har noen tips ifht dette før jeg blir gravid, er det noe jeg kan gjøre forebyggende?

Gruer meg naturlig nok litt til et eventuelt neste svangerskap, og kanskje aller mest for hvordan det vil bli for ungen jeg allerede har❤️.
 
Hei!


Så bra du lurer på forebyggede tiltak, og forstår du undrer deg. Jeg ville spurt jordmor eller legen din om en samtale før du ble gravid igjen for å legge opp en plan og for å trygge deg.


Oppfølging er veldig variabelt i slike tilfeller, men du skal følges på sykehuset / fødepoliklinikken. Oppfølgingen blir da stort sett etter rutine ultralyd.


Når det kommer til kvalme ham mange ofte god effekt av å spise, og holde et jevnt blodsukker. Ofte er det det siste en vil gjøre, men jo mer vingende blodsukker du har, jo mer sliten blir kroppen som deretter fører til enda mer kvalme. Noen må spise små men veldig hyppige måltider hver 2-3 time. Tenk igjennom hva som hadde effekt sist og skriv det ned.


Ønsker deg masse lykke til!
 
Back
Topp