Risiko svangerskapsforgiftning

Lulilelu

Flørter med forumet
Tilgangsansvarlig
Sommerfuglene
Sommerspirene 2025
På OTUL fikk jeg vite at jeg er i høy risiko for svangerskapsforgiftning. De ønsker derfor at jeg skal starte med blodfortynnende. Jeg ønsker så klart å minimere risikoen men det er ikke bare bare å gå på blodfortynnende heller. Jeg lurer derfor på om noen her har tidligere eller nåværende erfaring med dette?

På OTUL fikk jeg vite at jeg er i høy risiko for svangerskapsforgiftning. De ønsker derfor at jeg skal starte med blodfortynnende. Jeg ønsker så klart å minimere risikoen men det er ikke bare bare å gå på blodfortynnende heller. Jeg lurer derfor på om noen her har tidligere eller nåværende erfaring med dette?
Hvilken blodfortynnende skal du gå på? :happy:

Jeg gikk på Klexane/Fragmin fra uke 8 til 3 mnd etter fødsel med forrige grunnet blodpropp i uke 8.

Gikk på Klexane frem til uke 12 i dette svangerskapet og deretter nå på Abyl-e antakeligvis frem til fødsel grunnet kan fødselsvekt hos førstemann.

Har vært relativt uproblematisk her ihvertfall. Noe spesielt du lurte på? :happy:

Hvilken blodfortynnende skal du gå på? :happy:

Jeg gikk på Klexane/Fragmin fra uke 8 til 3 mnd etter fødsel med forrige grunnet blodpropp i uke 8.

Gikk på Klexane frem til uke 12 i dette svangerskapet og deretter nå på Abyl-e antakeligvis frem til fødsel grunnet kan fødselsvekt hos førstemann.

Har vært relativt uproblematisk her ihvertfall. Noe spesielt du lurte på? :happy:
Det er Albyl-E. Godt å høre at det har gått fint for deg så langt :happy: Jeg tenker vel mest på bivirkninger av medisinen og at å gå på blodfortynnende ved fødsel innebærer risiko om noe ikke går helt etter planen.

Jeg har også albyl-e, for å forhindre svangerskapsforgiftning. Alt er likt som før, eneste er at sår bruker litt lenger tid på å gro føler jeg, men ikke noe som «plager» meg. Startet i uke 11, og skal gå på de til uke 36, så jeg slutter jo å bruke de før fødsel. Er i uke 18 nå, håper at det fortsetter å være lite bivirkninger.

Jeg har også albyl-e, for å forhindre svangerskapsforgiftning. Alt er likt som før, eneste er at sår bruker litt lenger tid på å gro føler jeg, men ikke noe som «plager» meg. Startet i uke 11, og skal gå på de til uke 36, så jeg slutter jo å bruke de før fødsel. Er i uke 18 nå, håper at det fortsetter å være lite bivirkninger.
Takk for svar :happy: Ja greit at man skal slutte noen uker før termin men fødsel kan starte før den tid, og det er det jeg er litt bekymret for, spesielt om det skulle bli nødvendig med KS.

Det er Albyl-E. Godt å høre at det har gått fint for deg så langt :happy: Jeg tenker vel mest på bivirkninger av medisinen og at å gå på blodfortynnende ved fødsel innebærer risiko om noe ikke går helt etter planen.
Jeg har ikke merket noen bivirkninger ihvertfall :happy:

Jeg fikk beskjed da jeg gikk på Fragmin forrige svangerskap (tror det er en sterkere type blodfortynnende som går på venene, i sprøyteform, men jeg har ikke satt meg helt inn i forskjellen) at jeg skulle la være å ta sprøyten til vanlig tid om jeg gikk i fødsel, det måtte ha gått et visst antall timer siden siste sprøyte før jeg evt kunne ta epidural, det var null stress for å si det sånn, tok maaange timer, som det ofte gjør for førstegangsfødende :inpain:. Ellers virket det ikke som det var noe spesielt ved det, måtte ha veneflon og være på den avdelingen med leger tilgjengelig, som jeg synes var helt ålreit uansett.
Jeg opererte også i tannkjøttet da jeg gikk på de og kirurgen kommenterte ikke at det blødde noe ekstra og det grodde helt fint.

Om det blir keisersnitt er det jo enten planlagt eller haste, er det haste så går det vel som oftest noen timer før det ender slik, er det planlagt så er det jo planlagt :happy:

Men jeg har glemt å notere meg hva tanken er på abyl-e nå, burde nok finne ut av det :laughing002

Går på Fragmin nå, og gjorde også det i samme svangerskap. Som nevnt over her, så ble også jeg bedt om å ikke ta flere sprøyter etter at fødsel var i gang. Ikke hatt noen problemer knyttet til bruken. Blør kanskje litt lettere ved kutt o.l. men ikke noe ille altså. Jeg hadde ingen spesielle tiltak under fødsel, måtte bare opplyse om bruken av blodfortynnende frem til dagen før. Startet også opp igjen med sprøytene etter fødsel, og det var heller ingen problem.

Jeg og går på blodfortynnende, albyl - E. Dette grunnet risiko for svangerskapsforgiftning pga vekt. Har et barn fra før av, og veide 10 kg mindre den gang da, og da var det aldri snakk om. Nå er heg over 35 så mulig det er grunnen og at jeg krysset en grense med de ti ekstra kg. Merker ikke noe, annet enn at jeg får litt blåmerker(er ufattelig klønete ). Startet i uke 11 og går frem til uke 36.

Back
Topp