Risiko for spontanabort

Rødtoppen Hissig

Forumet er livet
Tror det er viktig å dele denne: http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

Jeg skjønner at dette trimesteret er det mest skremmende med størst risiko, MEN for hver dag og hver uke minsker risikoen litt.
Nå har det vært ganske mange SA og MA, og det har gjort det til at vi kanskje blir mer skremt enn vi burde. De aller fleste svangerskap går jo bra :) La oss ikke skremme altfor mye, la oss heller glede oss over at vi skaper et liv :)

Og dette er på ingen måte et innlegg for å bagatellisere de som har hatt en eller flere aborter, men heller et innlegg for å berolige litt :)

Dette syntes jeg var en fin post. Og viktig. Har kjent på frykten de siste dagene etter å ha lest flere farvel her inne... Man blir så oppslukt og det er vanskelig å la det fare. Det er nå en gang slik at det er lettere å huske og legge merke til det som er negativt...

Igjen, fin og viktig post! Og det går bra med de aller fleste! :)

Veldig fin statistikk!
Slik jeg leser den så gjelder prosentene for de som har bekreftet liv på UL. Viktig parameter. MA er vel således ikke inkludert her.

Men uansett - bra tall og bra opplysning.

Takk for posten! Merka jeg ble litt mer beroliget nå. Virker som om "alle" mister, så godt å få noen harde fakta som viser at slik er det faktisk ikke. :)

Lurer på hvilken sjokolade jeg skal ha idag! :D

Enig, dette var en fin post! :)

Jeg har i utgangspunktet ikke vært veldig engstelig for SA, og har tenkt at "går det ikke så går det ikke, men det går sikkert bra". Men etter at flere de siste ukene har måttet forlate februar har jeg tenkt at jeg sikkert er den neste..

La oss krysse fingrene for at ingen flere må melde seg ut herifra nå! Er alt for mange allerede :(

De tallene stemmer helt med det gynekologen sa til meg så det virker pålitelig :) Jubler over at jeg er i uke 9+1 og at jeg har sett bankende hjerte :)

Alltid like trist og ekkelt å lese alle postene hvor en frykter SA eller at det er en SA. Naturligvis trist fordi andre mister, men samtidig ekkelt fordi en hele tiden blir minna på hvor fort ting kan snu. Og med det blir en så utrolig bekymra selv. Hadde ikke hørt om MA før jeg gikk gravid med datteren min for to år siden. Så da ble jeg jo plutselig introdusert for enda en fare. Så ikke nok med at en er redd for at en skal oppdage blod når en er på do, så er en jo også redd for om alt er greit i magen. Husker fra sist at jeg likte bedre graviditeten fra da jeg kjente liv (heldigvis allerede i uke 14), enn i starten.. Blir en u.l neste uke for å se at hjertet slår, og så teller jeg dagene til at jeg merker spark.. MEN det er da det er ekstra kjekt å se slike tabeller. HELDIGVIS er det sjeldent det går galt, men når det først går galt, så går det jo så galt....Så håper nå at alt går bra med oss som er her ennå.. og så håper jeg de som har mista blir gravid fort igjen....

Godt å lese... Ble litt roligere nå... Ul i morgen så håper alt er bra :)

Har vært på tidlig ul og sett at alt var bra, men det er noen uker siden nå, og jeg klarer ikke å la helt være å bekymre meg om dagen. Men det hjalp å lese dette:)

Back
Topp