Risiko for spontanabort dag for dag

Workaholic

Flørter med forumet
Fant en link som regner ut risiko for abort dag for dag, helt frem til uke 20.
Tar også bl.a. høyde for mors alder, høyde, vekt, tidligere aborter osv.
I tillegg synes jeg den hadde morsom informasjon som hvor mye risikoen har falt fra gårsdagen, fra unnfangelse osv.

Vet at vi allerede har en tråd/link til en liknende kalkulator, og denne er dessverre noe mer pessimistisk enn den vi har på forumet. Men jeg har stusset på at den på forumet oppgir jo 2% risiko hele veien fra uke 9, hvilket jeg opplevde å være litt vel optimistisk. Vil ikke håpe for mye liksom...

https://datayze.com/miscarriage-chart.php

For de som er interessert :)
 
Lurer på hva slags forskning som ligger bak disse tingene. Er jo en lang tråd her om risiko for sa dag for dag som viser 2% på 9+1, men denne viser 3? Hehe
 
Hvis du lurer på hva slags forskning den er basert på finner du mer info om det nederst [emoji4]
Modellen er basert på en metaanalyse av flere artikler om spontanabort. Og parameterne du kan velge å legge inn tar hensyn til faktorer som er vist å påvirke sannsynligheten for spontanabort uavhengig av hverandre.
Har ikke sjekket hva den andre modellen som er i en annen tråd er basert på, men denne virker i allefall å være basert på forskning [emoji4]
 
Som Pregolini sier står referansene til alle artiklene kalkulatoren er basert på nederst på siden. Sjekket ut et par av dem, og det er studier av høy kvalitet publisert i anerkjente tidsskrift hovedsakelig i USA og UK. "Combined, the studies include results from over 50,000 participants. Results from multiple studies are weighted differently depending on the number of participants included in the study, demographics of the study participants and study methodology." Så for meg virker denne linken å være godt fundamentert og gjennomarbeidet.

Den andre linken som ligger inne på forumet (som jeg har sett på mange ganger) er estimert på bakgrunn av to artikler som også er referert til på siden over. På bakgrunn av målinger enkelte punkter i svangerskapet har man gjennomsnittsberegnet sannsynligheten (som de skriver selv) og plottet det inn i en graf. Dermed får man andre (og kanskje noe mindre nøyaktige?) tall. Har ikke så mye å si, dette kan ikke appliseres på individnivå, det er bare estimater, men syntes det var interessant.
 
Jeg tror faktisk denne er mer riktig. På preglife sin app står det: «Faren for spontanabort er redusert med ca 65% nå som du har nådd uke 13, og mange par trekker et lettelsens sukk»
 
Jeg har vel vært nokså uheldig med statistikken på en måte, 1/7 par opplever infertilitetsproblematikk, 4,7% sjanse, men mistet likevel, 2-3% sjanse for å få den fødselsskaden jeg fikk.....til helvetet med statistikken....!!!
Samtidig, på den gode siden ,har jeg jo blitt gravid på 4/6 innsett, og for min alder slår det nesten alle statistikker. Ikke minst har vi jo fått en sønn det bare finnes en i verden av :joyful:.

Jeg er gravid og optimistisk så lenge jeg er nettopp det, gravid. Tar ingenting for gitt, men håpet er stort som mammahjertet.
 
Interessant [emoji3] 3,7 % med denne (gikk ned fra 3,9 % da jeg fylte ut dataene i feltene under).
 
1,7 ...og 98,3% for at svangerskapet går bra :) Det tror jeg etter en fantastisk tul i dag, 11+6 :)
 
Back
Topp