Ringte legekontoret i dag

Jeg har tatt alle blodprøvene mine og da var jeg kun 6 uker på vei. Rart det skal være så stor forskjell

Jenta mi født 17.07.07❤
Venter nr 2 13. Februar 2014❤

Det vanlige er å ha første kontroll mellom uke 10 og 14 og ta blodprøvene da. Mn tar helst ikke prøvene for tidlig, fordi en ikke vet om svangerskapet går bra eller ikke. Blodtyping er en forholdsvis dyr prøve, som må gjøres manuelt, dvs. Ikke av en maskin, slik som andre prøver. Derfor venter en til nærmere uke tolv med å ta prøven. Meeen, det er ingenting i veien for å ta prøven før dette, men rent samfunnsøkonomisk pleier en å vente litt. Dersom alt er ormalt, tas kun disse prøvene for innsending ila svangerskapet. Urinprøver og blodprosent tar jordmor. Dersom noe er unormalt tas gjerne flere prøver. Dersom man har blodtype rhesus neg. Altså rhesus minus, må man ta en kontrollprøve i uke 32 og uke 36 for å se at en ikke utvikler antistoffer.

Ja, nei man trenger jo ikke resultatene til første kontroll. går sikkert greit og få de på neste kontroll i uke 24 og.
Er bare det at det står på nettsiden til JM at man skal ta med urinprøve og blodprøveresultatene på første kontroll :-)

Men vi får nok fyllt ut svangerskaps skjemaet fordi :-)

Gleeeeeder meg :-D bare 18 dager igjen til det, og 16 dager til 12 uker :-D

Ja, nei man trenger jo ikke resultatene til første kontroll. går sikkert greit og få de på neste kontroll i uke 24 og.
Er bare det at det står på nettsiden til JM at man skal ta med urinprøve og blodprøveresultatene på første kontroll :-)

Men vi får nok fyllt ut svangerskaps skjemaet fordi :-)

Gleeeeeder meg :-D bare 18 dager igjen til det, og 16 dager til 12 uker :-D
Man skal jo egentlig til jordmor i uke 16 første gangen hvis man følger "boka"

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Man skal jo egentlig til jordmor i uke 16 første gangen hvis man følger "boka"

Ny termin 03.02.14

Hos oss står det uke, 8, 12, 24, 28, 32, 34, 36, 38, 40, 41 (tror det var slik hvertfall, usikker på den i 36 men. Tror det.)
Men den i uke 8 utgår da. Siden ingen får inn før uke 12.

♥Lars Gunnar 06.02.12 ♥ Lille spire 07.02.14 ♥

Så teit!.. Da jeg gikk gravid sist (i fjor) var jeg på første kontroll i uke 7
Rart at det skal være så stor forskjell fra plass til plass :s

Her tar jordmor også blodprøver så slipper håpløse legekontoret :)
Men som noen sa over her, første kontrollen tar man også blodprøvene så den er ikke avhengig av å ha svarene klare. Forrige gang fikk jeg svaret på prøvene sendt hjem i posten, skulle oppbevare de sammen med resten av papirene.

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14

Hos oss står det uke, 8, 12, 24, 28, 32, 34, 36, 38, 40, 41 (tror det var slik hvertfall, usikker på den i 36 men. Tror det.)

Her er det 8 kontroller til sammen i et normalt svangerskap og det er ink oul.

Ny termin 03.02.14

Jeg var hos jordmor igår når jeg var 8+6 ;) fikk fylt ut helsekort og alt. Så ikke alle jordmødre opererer likt

Jenta mi født 17.07.07❤
Venter nr 2 13. Februar 2014❤

Her er det 8 kontroller til sammen i et normalt svangerskap og det er ink oul.

Ny termin 03.02.14
Her er det 8+oul :-) uke 8 går bort og uke 41 er jo bare for de som går over termin. Å denne taes ofte på sykehuset :-)

Så tåpelig..... Har forsåvidt hørt andre si det samme. Da jeg bodde i Oslo og ringe til fastlegen min der for å få time sa de at alt mellom uke 8 og 12 var "normalt" for første kontroll, men så er det et jo kanskje litt spesielt i Oslo med at man må være tidlig ute for å søke plass til det sykehuset man ønsker. Jeg var til kontroll i uke 8, men mener jeg ikke tok blodprøvene før i uke 10 da jeg var inne igjen for en liten "kose UL".... savner fastlegen min....

Uke 36 tror jeg kun er ekstra kontroll for de som for eksempel har resus minus som blodtype el lignende. Jeg vet i alle fall at en tidligere kollega av meg fikk beskjed om dette og var til denne kontrollen pga blodtypen sin.

Uke 36 tror jeg kun er ekstra kontroll for de som for eksempel har resus minus som blodtype el lignende. Jeg vet i alle fall at en tidligere kollega av meg fikk beskjed om dette og var til denne kontrollen pga blodtypen sin.

Jeg var på kontroll i uke 36 sist jeg :-) hadde et helt normalt sv.skap med ingen spesielle ting å tenke på ( ihverfall ikke før uke 38;-P)

Jeg var til legen på første kontroll i forrige uke(uke 10). Jeg tok ikke blodprøve, da legen sa at jeg måtte vente til uke 12. Og da var det bare å komme innom legekontoret når som helst, uten timebestilling :-)

Jeg var på første kontroll i dag er 7+2 og skal igjen slutten av aug til lege og så oul i slutten av september og så time hos jm

Termin 26 feb med første frø <3

Sendt fra telulofen min! :-)

Back
Topp