ringevikar, foreldrepenger?

Lilleprins2011

Forelsket i forumet
hvordan er kravene til foreldre penger? jeg jobber som ringevikar i barnehage, så vet liksom aldri hvor mye jobb jeg får fremover.. og hhvordan er det om jeg blir dårlig og må sykemelde meg, iforhold til det å jobbe som ringevikar bare. håper noen her kan gjøre meg litt klokere på dette..

Så lenge du jobber jevnt og trutt og har jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og har tjent minst 35 000 kr får du foreldrepenger.. Husk at det må ikke gå mer enn 14 dager mellom vaktene ellers regnes det ikke som en periode..
Du må ha jobbet i løpet av siste 14 dager (og selvsagt minimum 4 uker) for å kunne få sykepenger. I de første 16 dagene er det arbeidsgiver som betaler og da får du bare utbetalt for de vaktene du er satt opp på på forhånd. Etter dette overtar nav, og ettersom du ikke har noen fast kontrakt er det mye mulig at du vil få beregnet sykepenger utfra dagpenge grunnlag som er ca 63% av tidligere lønn.. Har man kontrakt (vikariat/fast) med varighet over 6 mnd har man fulle sykepengerettigheter....

Back
Topp