Ringblomsalve? Erfaringer?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Minstemor har sart hus åpenbart, hun er sår og rød og jeg mistenker eksem i og rundt bleieområdet, men legen kastet et kort blikk på henne og sa sopp. Det er ikke noe ved det som minner om sopp da, ettersom sopp er blanke, røde, flekker med glatt overflate og går inn i hudfoldene som ikke er i direktekontakt med beiene. I hudfoldene er hun finfin, og hun har tørr, ru, rød hud....

Men, jeg har da smurt med dactacort som legen ga oss, og det funker jo etterhvert, men kommer tilbake når vi slutter.

Uansett, jeg googlet og leste og kom over rådet jeg også vet jeg har lest med noen av de andre ungene (Jeg har sarte unger med eksemhud jeg)

Ringblomstsalve, skal visstnok gjøre underverker? Noen med erfaring?

Tenkte jeg skulle se om jeg får tak i, vi kan jo prøve (de mange gangene vi bytter bleie ;MELLOM morgen og kveld, for da smører vi med legens salve.) Men det er jo i seg selv ikke så lett å finne, for internett gir 20 treff på hvordan LAGE ringblomstsalve for hvert treff av hvor det selges.

(Så sånn som jeg er skrudd sammen har jeg også kjøpt ringblomstfrø... Men så var det at jeg gjerne skulle prøvd før til høsten da, så jeg får se om jeg finner noe på helsekosten....)

Ingen erfaring, men har legen tatt hudprøve? Henvist til hudlege?

Slett ingen prøve eller hudlege nei. Han tok ikke på henne engang.

Har tenkt å be om en time hos fastlegen. Ikke en sånn på dagen time hos vakthavende, men en vanlig time hos legen. Men akkurat nå er hun ganske bra, skal smøre ei uke til og så trappe ned, blir hun igjen sånn da tenker jeg legen.

Men stadig på jakt etter noe å smøre med. Dactacort to ganger om dagen. Men sånn ellers. Inotyol og sink er så grisete på det som er utenfor bleien... Bephanten går enda an. Så da lurte jeg på å prøve ringblomst som altså er lett betennelsesdempende eller noe sånn, og i så fall stemmer nok at det er gunstig på såvel bleieutslett som eksem.

Dactacort er jo også mild kortison, men fuktighetsgivende og pleiende krem i tillegg er viktig

Legen min er for alt av tester før behandling.

Men ringblomst har en dempende effekt. Lindrer sår hud og lukter godt:) siden spebarn er litt omfintelig, blander jeg den ut med litt olje eller purelan og smører på.

Nei har aldri prøvd ringblomst..
Eller jo!!

Er det ikke ringblomst i den allround-kremen til doktor greve???

Siden jeg har tenkt på å lage selv (det er jo ikke mye styr om man jukser og tar lav varme på ovnen noen timer i stedet for 4-6 uker i sola....) så kan jeg jo spe den med mer olje allerde der.... Men først må jeg da få ta i ringblomstblad, så trolig kjøper jeg salve om jeg finner.... For dempende og lindrende er jo det jeg er ute etter.

Men hvordan i all verden teste eksem? Sopp kan testes, men jeg tror det er eksem jeg da for å være ærlig. Og litt bleieutslett, da hun ble utsatt for mye rart av bleietyper og stell og sterk diaré av antibiotika da hun fikk infiserte vannkopper.. Hadde mange av dem i bleien også.

Siden jeg har tenkt på å lage selv (det er jo ikke mye styr om man jukser og tar lav varme på ovnen noen timer i stedet for 4-6 uker i sola....) så kan jeg jo spe den med mer olje allerde der.... Men først må jeg da få ta i ringblomstblad, så trolig kjøper jeg salve om jeg finner.... For dempende og lindrende er jo det jeg er ute etter.

Men hvordan i all verden teste eksem? Sopp kan testes, men jeg tror det er eksem jeg da for å være ærlig. Og litt bleieutslett, da hun ble utsatt for mye rart av bleietyper og stell og sterk diaré av antibiotika da hun fikk infiserte vannkopper.. Hadde mange av dem i bleien også.
Man får vel ikke testet eksem.

Sjekk ut doktor greve sin.

Eller prøv med aderma exomega eller la roche posay sin lipikar baume AP. Kan få prøvepakker fra apoteket. Vi har iallfall fått det

Bestekompisen er å lage selv. Dyrker du dem selv til sommeren så har du jo til høsten.

Gubben fikk bevist eksem da han tok blodprøve . Men har ikke no erfaringer der akkurat

Det er ikke vanlig å påvise atopisk eksem ved prøver, men ved å se på det. Kontakteksem kan påvises som allergisk reaksjon.

Uansett hva hun har vil det vel vise seg etterhvert, eksem vil nå i så fall trolig spre seg.

Jeg skal så ringblomst. Det skulle jeg uansett men hadde bare noen få frø jeg hadde byttet til meg, har kjøpt en pose nå... Så får vi se om jeg lager til høsten, men nå skal jeg se om jeg får tak i salve noe sted før den tid da...

De selger på helsekostbutikker. :) Hele Weledas serie med babyprodukter er med ringblomst. (calendula) Det er veldig sjeldent jeg har brukt stelleprodukter på barna, men de få gangene det har trengtes synes jeg salvene med ringblomst har vært imponerende bra.

De selger på helsekostbutikker. :) Hele Weledas serie med babyprodukter er med ringblomst. (calendula) Det er veldig sjeldent jeg har brukt stelleprodukter på barna, men de få gangene det har trengtes synes jeg salvene med ringblomst har vært imponerende bra.
Men i weleda-serien er det mye annet som ikke er så bra for ungene også, så lurt å sjekke godt hva som er i

Jeg tenker ikke weleda, i så fall heller ren Ringblomssalve.

Normalt sett bruker jeg ikke smøre, men bare når de er såre. Sarte som de er, særlig eldste og yngste, får vi prøvd oss litt

Jeg bruker mye extra Virgin kokosolje til sår hud og eksem. Det som har du funket best her i huset :) Eldsta mi har veldig sensitiv hud og har alltid hatt lett for å få intense bleieutslett og da har kokosolje eller økologisk olivenolje vært tingen.

Hmm, eksperimentere med ringblomstsalve laget med kokosolje kanskje? Normalt er det kaldpresset (altså Virgin) olivenolje som brukes. Eller jomfruolje som det sto i en link ;-)

Bruker ikke du tøybleier? Har lest at dersom man får sopp, så kan smitten sitte i bleiene. Så hvis legen mot formodning har rett, så kan det kanskje være det? Skal funke å vaske dem litt hardt.

Har brukt både tøy og papir. Kokvask/stripping er på planen nå før vi bruker dem igjen ja.

Men de vaskes med skyll, seksti, ekstra skyll til vanlig også på program for ekstra skittent. Men tenker en kokvask også er lurt i fall han hadde rett

Tøybleier har godt av kokvask i ny og ne. Spesielt hvis det har vært fare for smitte, siden vaskeprogram på 60 ikke vil drepe alt av bakterier og dvs.

Jeg vet det. Dette er mitt tredje barn med tøybleier, så kokvask er selvsagt kjent for oss

Men "soppen" som oppfører seg som eksem er minst like ille med papir alrså.

Helsekosten hadde bare wedela som jeg ikke ville ha, så det får bli nettet da, og ellers har jeg sådd ringblomster, men det tar jo sin tid da, mildt sagt.....

Nå er huden ganske fin, bare litt tørr. Vi skal smøre med dactacort til en uke etter at det går bort, så uti uka en gang og deretter litt sporadiske. Det er ved sporadisk og nedtrapping det pleier blusse opp, men jeg har nok sluttet litt for tidlig egentlig.

Men en god, mild, pleiende og fuktighetsgivende ting å smøre henne med forebyggende så det ikke kommer igjen har jeg altså ikke klart å finne. Og kvitt det er vi ikke. Utslettet ja, men huden er ikke sunn.

Back
Topp