Rinexin

Sistesjanse

Flørter med forumet
Jeg er prøver. Er nå midt i el-tid og har fått covid med bihulebetennelse og har fått nasonex nesespray og rinexin tabletter av legen på resept. det står at rinexin ikke skal brukes i første trimester av graviditeten, men står ingenting om bruk når man prøver… virkningen er jo at den gjør slimhinner mindre hovne.. er det da lite heldig å ta dette nå i prøvetiden? Hvis den påvirker slimhinner og kanskje påvirker mulighetene for at egg skal feste seg bra i livmorveggen?

jeg er usikker på om jeg bør la være å ta tablettene nå jeg…

Jeg hadde latt være å ta den ettersom det er spesifisert i felleskatalogen at den ikke skal brukes i første trimester grunnet virkningsmiddelet fenylpropanolamin som kan føre til misdannelser hos foster.

Første trimester er fra siste menstruasjon fram til og med svangerskapsuke 13. Jeg hadde ikke tatt det selv og jeg hadde heller ikke gitt det til min pas dersom hun fortalte meg at hun var prøver. Hilsen spl :)

Tror heller jikke jeg ville forsøkt rinexin tabletterm, det er et skikkelig gammelt preperat, som jeg ikke aner virkestoffet i. De solgte masse av preperatet da min bestemor arbeidet på apoteket, og det er lenge siden.

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp