Rimpro

Om samekulturen og tabuene rundt den; fint at du spurte.

For noen hundre år siden ble det satt inn tung skyts for å kristne folket i Finnmark. Noen misjonærer ville bruke samenes eget språk for å forkynne, men det var også de som mente at samene burde lære norsk. Etter hvert eskalerte det og målet ble å utslette den samiske kulturen helt, og samene skulle bli som nordmenn. Histories mest uttalte eksempel på assimilering, forresten, om det begrepet skulle dukke opp i andre sammenhenger for deg...

Det ble innsatt tvangstiltak for å fjerne alt samisk. Naturreligionen deres måtte vike for kristendom, og de fikk etter hvert heller ikke bruke sitt eget språk i kirken. Ei heller i internatskolene som de samiske barna ble tvunget inn i. Norsk var det eneste språket som fikk brukes i offentlige sammenhenger. Norsk jordbrukslovverk hensyntok ikke den samiske reindriftstradisjonen. Kort sagt, den samiske kulturen fikk ikke komme til uttrykk i noen sammenheng annet enn ved egen arne, og slik forsvant mye gammel lære om både religion og språk, foruten at gjenstander knyttet til dette, som i dag ville hatt høy historisk verdi, også ble destruert.

Den sterke norske nasjonalfølelsen som utviklet seg etter 1814 førte dessverre til en helt gal utvikling i motsatt retning, altså denne oppfatningen om at samene også skulle bli en del av det som var "ekte norsk" og følgelig det eneste som var godt nok. Det var rett og slett rasisme og kulturfiendtlighet, og norsk lov gikk ikke tilbake på sine antisamiske vedtak før på midten av femtitallet. På det tidspunktet var samene så kuet, og det norske samfunnet så indoktrinert med oppfatningen om at samisk kultur var mindreverdig, at samer flest likevel ikke var komfortable med sin egen arv. Mange av de eldste føler det fortsatt slik og vil sjeldent kjennes ved historien og anene sine.

Derfor ble samisk språk og arv ikke videreført ned langs generasjonene, og derfor er det fortsatt et følsomt tema for de fleste - også for nordmenn som har lest litt historie. Jeg sørger over alt som har gått tapt for samene, og jeg sørger over at vi selv i 2011 ikke har lært av historiens feil og fortsetter å diskriminere dem.

La meg legge til at dette er forklart i ganske grove trekk og at graden av overtramp som har forekommet fra norsk side opp gjennom tidene ikke er mulig å beskrive med så få ord.

Skoleverket fortsetter å videreføre ignoransen ved å ikke bruke undervisningen som den gode ressursen den kunne vært i så måte - uvitenhet er tross alt det største hinderet for kulturell sameksistens.

Ms. Buttocks:)

Skal vi gifte oss?[:D]

OK, men skjønner du nå litt bedre at det finnes et behov for et sameting, og at det blir virkelighetsfjernt å kalle det diskriminerende...?

ORIGINAL: turbo trash

Woooh... *svett* That's my cue - nå er det visst leggetid. [:D]

ORIGINAL: Rimpro

når du sier det nå, har jeg hørt noe om det, men det er svært lite.. vi har hatt om nasjonsbygging i norsken.. og vi holder akkurat på med norge fra 1850-1914.. utrolig rart at slikt ikke er pensum.. burde det så absolutt blitt

skjemmes av at det har vært sånn..
likte norsk historie fram til olav den hellige og kristendommen kom, fra da har norge bare gått nedover, helt til etter 2 verdenskrig..

Dette ER pensum, jeg underviser i hvertfall om det i hver niende klasse jeg har....

ORIGINAL: Deila

når du sier det nå, har jeg hørt noe om det, men det er svært lite.. vi har hatt om nasjonsbygging i norsken.. og vi holder akkurat på med norge fra 1850-1914.. utrolig rart at slikt ikke er pensum.. burde det så absolutt blitt

skjemmes av at det har vært sånn..
likte norsk historie fram til olav den hellige og kristendommen kom, fra da har norge bare gått nedover, helt til etter 2 verdenskrig..

Dette ER pensum, jeg underviser i hvertfall om det i hver niende klasse jeg har....

jeg gikk reform 94.. kan ikke huske å ha hatt noe særlig om samene nei.. husker vagt noe etter å ha lest det BB skrev i HI..
nå går jeg almenn påbygging, å det har vi ikke hatt ett ord om samer enda.. enda vi er på kapittel som omhandler norge i 1850-1914..

Jeg gikk også reform 94, og vi hadde om samene. Både på barneskolen og ungdommskolen, og i norsken og geografien på VGS Allmennfag.

Kunnskapsløftet, norsk, språk og kultur.

Etter 10.årstrinn
•gjøre rede for rettigheter i forbindelse med samisk språk og om utbredelsen av de samiske språkene i Norge, Sverige, Finland og Russland
•gjøre rede for hvordan samfunnsforhold, verdier og tenkemåter framstilles i oversatte tekster fra samisk og andre språk

etter Vg2:

•samtale om utviklingen av samisk kultur i lys av norsk språk- og fornorskingspolitikk

Samfunnsfag, etter 10.årstrinn:
•presentere hovudtrekk ved historia og kulturen til samane frå dansketida til i dag, og drøfte forholdet deira til storsamfunnet
Etter vg2:
•presentere hovudtrekk ved samisk kultur i dag og reflektere over kva det vil seie å vere urfolk

ORIGINAL: turbo trash

har sendt henne pm jeg ;) og erklart det frieriet før deg![:D]

ORIGINAL: Deila

Kunnskapsløftet, norsk, språk og kultur.

Etter 10.årstrinn
•gjøre rede for rettigheter i forbindelse med samisk språk og om utbredelsen av de samiske språkene i Norge, Sverige, Finland og Russland
•gjøre rede for hvordan samfunnsforhold, verdier og tenkemåter framstilles i oversatte tekster fra samisk og andre språk

etter Vg2:

•samtale om utviklingen av samisk kultur i lys av norsk språk- og fornorskingspolitikk

Samfunnsfag, etter 10.årstrinn:
•presentere hovudtrekk ved historia og kulturen til samane frå dansketida til i dag, og drøfte forholdet deira til storsamfunnet
Etter vg2:
•presentere hovudtrekk ved samisk kultur i dag og reflektere over kva det vil seie å vere urfolk

Bra!

hadde fått stryk skulle jeg lage en utgreining om noe av det der nå.. ikke lært noe om det..
men ønsker å lære da.. skal høre med historielæren i morgen..

Aldri for seint å lære:)

ORIGINAL: Bouncy Buttocks

OK, men skjønner du nå litt bedre at det finnes et behov for et sameting, og at det blir virkelighetsfjernt å kalle det diskriminerende...?

jeg skjønner at det må være et organ.. jeg skjønner bare ikke at det skal være et ting.. fordi selve tinget er diskriminerende, det bor ikke bare samer i troms og finnmark.. alikevell er det bare samene som skal bestemme over enkelte ting, som kanskje også berører noen som ikke er samisk..

Igjen uttaler du deg uten å vite nok om saken. Sametinget tar ikke avgjørelser som berører alle som bor i Troms og Finnmark...

Har egentlig ikke så mye med saken å gjøre. Men jeg måtte flire litt da jeg måtte søke sametinget om å få bygge på min hyttetomt (som ligger midt i en privattomt) som var kjøpt av en privatperson, en familie som har eid eiendommen i generasjoner. Og når jeg skulle søke om å utvide parkeringsplassen ved E6 (et område som allerede har vært oppspadd gjentattet ganger av vegvesenet, så måtte jeg søke til kommunen, kulturminnefondet, FEFO, vegvesenet OG sametinget...

Hekt okei for min del, bare en ekstra kopi å sende. Men synes det er litt komisk at de skal ha bestemmelsesrett over hva som skal bygges på en privat tomt.

Og et lite tillegg. Jeg kan bekrefte det med at den eldre generasjonen pga undertrykkelse og skam har prøvd å skjule sine aner. Min svigerfar har samiske foreldre som snakket samisk. Når de fikk barn sluttet de å snakke språket hjemme, slik at svigerfar og søskene hannes ikke kan et ord samisk. Dette for at de ikke ville at barna skulle undertrykkes eller mobbes.

jeg skjønner at det må være et organ.. jeg skjønner bare ikke at det skal være et ting.. fordi selve tinget er diskriminerende, det bor ikke bare samer i troms og finnmark.. alikevell er det bare samene som skal bestemme over enkelte ting, som kanskje også berører noen som ikke er samisk..

Igjen uttaler du deg uten å vite nok om saken. Sametinget tar ikke avgjørelser som berører alle som bor i Troms og Finnmark...

det vil jo nødvendigvis gjøre det.. feks reguleringer på beiteområder til reinsdyrene.. er jo ikke bare samer som driver med rein, å heller ikke bare rein som bruker områdene..
Å som hu over meg sier, enkelte utbyggingssaker må søkes om til sametinget..

edit: jeg skriver heller ikke at det de gjør berører alle som bor i troms og finnmark. men at enkelte av sakene som kan berøre flere enn bare samene, bestemmes av kun samene..

Jo, det er stortsett bare samer som driver med rein, og jo, det er stortsett bare rein om beiter der den er, for reinen spiser lav, og andre husdyr som sau og geit spiser mer grønne vekster. Sametinget er fortsatt ikke et besluttende organ, så de bestemmer stortsett ingenting som får konsekvenser for hele befolkningen uten at det må gjennom Stortinget først.

det vil jo nødvendigvis gjøre det.. feks reguleringer på beiteområder til reinsdyrene.. er jo ikke bare samer som driver med rein, å heller ikke bare rein som bruker områdene..
Å som hu over meg sier, enkelte utbyggingssaker må søkes om til sametinget..

edit: jeg skriver heller ikke at det de gjør berører alle som bor i troms og finnmark. men at enkelte av sakene som kan berøre flere enn bare samene, bestemmes av kun samene..

Det er bare samer som driver med rein i Troms og Finnmark. Andre folk kan ikke eie tamreinsdyr, jf reindriftsloven. Beitesituasjonen reguleres av reindriftsloven med forskriftene, og følges opp av Reindriftsforvaltningen. Innsigelser mot bygging i beiteområdet kommer fra det enkelte reinbeitedistrikt, som har rein i området som er omsøkt. Så reindriftsretten styres av helt andre organer, enn Sametinget.

Kanskje noen blander Sametinget og Finnmarkseiendommen?

Sametinget er godt forklart lenger opp. Finnmarkseiendommen (FEFO) er det organet som forvalter de felles land- og vannområdene som finnes i Finnmark. Styret i FEFO er sammensatt av 3 representanter fra Sametinget og 3 fra fylkestinget. FEFO tilsvarer Statskog i resten av landet.

Les gjerne mer på http://www.fefo.no

Om man synes de gjør en god eller dårlig jobb er en helt annen sak.

Back
Topp