Riestorm??

Guest
Hei :-)  Den første fødselen min i 2010 syns jeg var ganske tøff. Jordmødrene sa også det, uten at jeg skjønte hva som gjorde min fødsel så tøff akkurat da. Det startet med at vannet gikk 2 dager etter termin 06.30 på morran og riene kom med en gang! De aller første riene var vonde og hadde kun 15-20 sek mellom hver og varte i kanskje 30-45 sek..

Jeg som trodde de første riene hadde 10 minutter i mellom hver i begynnelsen fikk rimelig sjokk. Vi var framme på sykehuset 08.00 og jeg hadde 1 cm åpning. Riene var fortsatt vonde og hyppige. Fra 3cm til full åpning hadde jeg altså riestorm. Rier totalt uten pause. Det begynte i 09.30 tiden og varte helt til kl 14.30!! Jeg var utslitt.

De satt epidural, men den funket kun i 10 minutter uten at noen fortalte meg hvorfor. Jeg brukte også en time på å presse jenta ut. De mente epiduralen gjorde pressriene mindre effektive? Jeg fikk riefremkallende drypp og jenta kom til slutt ut 15.15 livløs. Hun hadde bæsjet i forstervannet og pustet ikke når hun kom ut. Jeg var LIVREDD! Jeg trodde grunnen var at hun hadde navlestrengen rundt halsen, men ble fortalt i ettertid at det var riestormen som gjorde henne stresset og at hun ikke hatt fått tilstrekkelig med oksygen!? Hvorfor tok de ikke da keisersnitt??

Jeg er nå gravid med andremann og ganske redd for at dette skal skje igjen. Hvordan unngår jeg riestorm?
Hva er grunnen til at jeg fikk det? Jeg har hørt om mange som får riestorm av å bli satt i gang, men ikke når fødselen begynner naturlig av seg selv. Håper dere kan svare meg :-)
 
 
Hei.

Det høres ut som en veldig intens opplevelse - jeg kan godt forstå at du er spent på hvordan det blir denne gangen.
Det jeg tenker allerførst er jo at du fødte ganske raskt...... Har du tenkt på det? Fra vannet gikk og til du hadde født gikk det mindre enn ni timer. Det er med å gi deg et veldig godt utgangspunkt denne gangen! Denne gangen vet du at kroppen din til de grader kan føde :), og du vet at det etter all sansynlighet kommer til å gå raskt.

Det med ristorm er en komplekst tema. Ved en reel ristrom setter vi oftest riedempende medisin fordi det ikke er godt for hverken mor eller baby med rier non stop. Eller vi kan også tilby epidural, som også ofte er med å demper riene en del. Det er vanskelig for meg å si noe om hvorfor du opplevde at epiduralen ikke virket - men vi vet at kvinner med epidural ofte kjenner pressriene mer "diffuse" og at de oftere trenger hjelp av en sugekop pga lang trykketid.

Jeg kan godt forstå at du ble veldig, veldig redd når babyen din var slapp og ikke pustet med èn gang hun kom ut - det er en skremmende opplevelse! Jeg håper det går fint med henne og at det var kortvarig - det er det som oftest. Hvis hun ellers er frisk og fin idag har hun definitivt IKKE fått for lite oxygen under fødselen. Misfarget forstervann er et tegn på at hun på at tidspunkt har vært litt stresset, men det trenger ikke ha vært under fødslen.......det kan også ha vært i slutten av svangerskapet. Det med keisersnitt kan jeg ikke svare på, men du kan evt be fødestedet ditt om en samtale. De sitter jo med alle papirer og opplysninger og kan gå gjennom hele forløpet med deg.
Jeg skulle ønske jeg kunne si deg hvorfor du fikk ristorm sist og hva som skulle til for å unngå det denne gangen, men det finnes meg bekjent ikke noen gode svar på det.

Ønsker deg uansett masse lykke til! Det er nok lurt å snakke videre med din jordmor om dette, så du kan bli klar til å hoppe i en ny fødsel ;)

Vennlig hilsen jordmor Ragna.
 
Back
Topp