Ridian pannetermometer?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Kjøpte et ridian pannetermometer i dag for å kunne måle temperatur når barnet sover. Testet det mot rektal temperatur i dag og det var spot on, testet det i tinningen flere ganger og det målte riktig hver gang. Hun hadde temperatur på 38,8 og termometeret målte mellom 38,6 og 38,8 hver gang runst 10 ganger, og da målte jeg på begge sider og prøvde å justere grep for mest mulig «feilmargin». Når jeg skulle måle igjen senere på dagen så måler det plutselig ikke riktig lenger. Barnet er varmt og rektaltemperatur er 38,6 men pannetermometeret viser nå temperaturer på alt i fra 36,6-38,0, men uansett om jeg sikter på blodårene i tinningen så viser den oftest temperatur på rundt 37,1

Er det noen av dere med samme termometer som har opplevd det samme? Merkelig det målte riktig alle de gangene også plutselig går det ikke mer. Når det varierer med over en hel grad ut i fra hvor jeg måler så er det jo ikke en indikasjon en gang på om man har behov for en rektal måling. Jeg vet at det ikke er en nøyaktig måling og at man bør måle rektalt, men poenget med den var jo å se om det var nødvendig å vekke barnet for å måle, men om den måler så utrolig variert så er det jo ikke mulig å bruke den til å måle med uansett.

Jeg bare forstår ikke hvorfor den var så riktig første gang med så mange mål og så plutselig ikke måler riktig.

Kommer helt ann på fuktighet, og temperatur rundt å gjøre hvordan de pannemålene måler. Pannnemålere regnes med pluss/minus en grad på temperatur. Øretermometer er mer nøyaktig enn pnnetermometer, men kan være vansklig å sette ordentlig i. Øretermometer regnes som pluss/minus 0.5 grader. Men mulig å gjøre det uten å vekke ungen helt.

Men hvorfor skal man vekke ett barn for å ta temp? Du kan også bruke vanlig måler til under arm. Da legger du bare på det som står i instruksjonene at du skal legge til, da får du en mer nøyaktig indikasjon. Men ja, har aldri vekka mine for å måle de på natt, de våkner stort sett om de blir veldig dårlig å da måler jeg. Ellers så passer jeg bare på at de ikke er for varm med å kjenne på de utenpå huden

Kommer helt ann på fuktighet, og temperatur rundt å gjøre hvordan de pannemålene måler. Pannnemålere regnes med pluss/minus en grad på temperatur. Øretermometer er mer nøyaktig enn pnnetermometer, men kan være vansklig å sette ordentlig i. Øretermometer regnes som pluss/minus 0.5 grader. Men mulig å gjøre det uten å vekke ungen helt.
I følge instruksjonsheftet til dette termometeret så har tester vist at pannetermometer (i hvert fall den teknologien de bruker) er mer nøyaktig enn øre :eek: Dette termometeret skal også justere for temperatur slik at man skal slippe å legge til. Hvis jeg må vekke ungen for å måle så kan jeg like godt måle rektalt. :rolleyes:

Men hvorfor skal man vekke ett barn for å ta temp? Du kan også bruke vanlig måler til under arm. Da legger du bare på det som står i instruksjonene at du skal legge til, da får du en mer nøyaktig indikasjon. Men ja, har aldri vekka mine for å måle de på natt, de våkner stort sett om de blir veldig dårlig å da måler jeg. Ellers så passer jeg bare på at de ikke er for varm med å kjenne på de utenpå huden
Også under armen kan det avvike veldig fra rectaltemp. Med lang erfaring i å ta temp på alle mulige måter, må jeg dessverre si at det på barn kun gir godt nok bilde rektalt. På voksne kan man som en indikasjon måle under tungen og plusse på det angitte, men på barn er det ingen annen måte enn rektalt som jeg selv vil stole på. Så er det behov for overvåkning av temp, barnet er sykt og/eller nærmer seg farlige temperaturer, da bør det måles rektalt. Min erfaring er også at de oftest våkner hvis de blir dårlige, men jeg har hatt barn som var så slapt og sykt at det ikke våknet. Da vekte vi og målte..

Poenget er å ikke vekke, men ha kontroll på at temperaturen ikke stiger i løpet av natten. Jeg kan ikke bare satse på at hun våkner om feber stiger veldig og om hun legger seg med høy feber må jeg sjekke igjen senere om feberen har steget eller sunket for å se om hun trenger paracet. Jeg klarer ikke kjenne forskjell med hånda på en grad og et termometer under armen hadde vært mer forstyrrende enn i øret. Samtidig vil ikke under armen være riktig og barnet sover med armene opp. Så derfor falt valget på pannetermometer. Det kom veldig godt ut i en test fra tv2 hjelper deg, så jeg trodde det skulle være ok.

Også under armen kan det avvike veldig fra rectaltemp. Med lang erfaring i å ta temp på alle mulige måter, må jeg dessverre si at det på barn kun gir godt nok bilde rektalt. På voksne kan man som en indikasjon måle under tungen og plusse på det angitte, men på barn er det ingen annen måte enn rektalt som jeg selv vil stole på. Så er det behov for overvåkning av temp, barnet er sykt og/eller nærmer seg farlige temperaturer, da bør det måles rektalt. Min erfaring er også at de oftest våkner hvis de blir dårlige, men jeg har hatt barn som var så slapt og sykt at det ikke våknet. Da vekte vi og målte..
Det var som jeg skrev for å måle om tempen går opp eller ned, men når det er så stor variasjon i hver måling så er det jo umulig å si hvilken retning det går. Hvis hun har veldig høy temp når jeg legger henne så får hun en paracet først, men om den ligger rundt 38,5 så er det liksom ikke nødvendig med paracet samtidig som det fort kan gå opp. Nå er det bare andre gang hun har hatt feber noen sinne så jeg vet ikke om hun våkner. Så langt virker det som om hun er veldig «fin i formen» til tross for høy feber, selv om hun er slappere enn normalt, og om hun er som meg så kan hun fint få 40 i feber uten at det blir særlig til reaksjon. I og med at det også er vanlig for barn å få høy feber så føler jeg at jeg må følge litt ekstra med.

Termometeret har også vært i samme rom hele tiden og ungen var ikke svett i pannen på noen av målingene. Jeg målte i tinningen som det står i instruksjonsboka. Så jeg forstår ikke hvorfor den var så nøyaktig første gang, men ikke andre gang.

Har opplevd at pannetermometeret var veldig upålitelig. SYKT irriterende for nå stoler jeg ikke på det lenger...
Pannempling viste 37,2. de sier inntil 0,3 grader feilmargin opp eller ned, mens rektal måling viste 38,2. og det synes jeg altså er en vesentlig forskjell for da er det jo feber.

Etter noen år med småbarn i hus har jeg lært å kjenne igjen på panna når det faktisk nærmer seg feber, og både storebror og lillesøster (som har hatt feber en gang til nå) våkner og er urolige når de får feber på natta. Vi sover med dem når de er syke for å følge med. Enten er de i senga med oss, eller en legger seg i ekstrasenga på rommet til storebror.

Så ja jeg har opplevd det du beskriver med pannetermomteret. Veldig irriterende for det virker som
Bortkasta kroner når det er så innmari upålitelig.

Til dere med større barn - tips til rektal måling? Etter coronaperioden hvor vi ikke trengte å måle tempen på lang tid på 3-åringen min er det FULLSTENDIG nekt og krise med rektal måling. Lokker med barne-TV på mobil, godteri, ja alle triks i boka. Hn synes det er helt forferdelig og føles nesten som overgrep å tvinge noe inn i rompa hans, så han må være samarbeidsvillig. Jeg er normalt veldig bestemt og tydelig på de fleste ting vi MÅ, men det går en grense her for både han og meg. Og ikke er det så lett å stappe termometer i rompa på en 18 kilos 3-åring som hyler og sparker villt. Hvor lenge holder man på med sånn måling av barn?
Begynne å måle under armen og legge til en grad? Eller øretermometer? Gikk til innkjøp av pannetermometer for å ha mulighet til å vite c temp uten den kampen for å få målt rektalt, men det stoler jeg jo absolutt ikke på..

Poenget er å ikke vekke, men ha kontroll på at temperaturen ikke stiger i løpet av natten. Jeg kan ikke bare satse på at hun våkner om feber stiger veldig og om hun legger seg med høy feber må jeg sjekke igjen senere om feberen har steget eller sunket for å se om hun trenger paracet. Jeg klarer ikke kjenne forskjell med hånda på en grad og et termometer under armen hadde vært mer forstyrrende enn i øret. Samtidig vil ikke under armen være riktig og barnet sover med armene opp. Så derfor falt valget på pannetermometer. Det kom veldig godt ut i en test fra tv2 hjelper deg, så jeg trodde det skulle være ok.

hei, vi har denne og har egentlig vært fornøyd tross at det kan komme noe variasjon med målinger,

men jeg har gjennomfører minst tre målinger, den høyeste temperaturen jeg får opp treffer som regel ganske nært det som er reel temperatur. MEN vi har også brukt den med det formålet å ta litt målinger på dagtid når vi er i tvil om hun har feber( hun er snart 3 år så det går lite bra å prøve å måle henne på andre måter, hun protesterer VELDIG om vi prøver øret, rektalt) i tillegg har vi brukt på natt for å se om feber går opp eller ned, men dette bruker vi mer som en pekepinn om det er feber eller ikke og for å se om det er på vei opp eller ned, dersom temp som vises begynner å bli ganske høy går vi alltid over til rektal!

Har opplevd at pannetermometeret var veldig upålitelig. SYKT irriterende for nå stoler jeg ikke på det lenger...
Pannempling viste 37,2. de sier inntil 0,3 grader feilmargin opp eller ned, mens rektal måling viste 38,2. og det synes jeg altså er en vesentlig forskjell for da er det jo feber.

Etter noen år med småbarn i hus har jeg lært å kjenne igjen på panna når det faktisk nærmer seg feber, og både storebror og lillesøster (som har hatt feber en gang til nå) våkner og er urolige når de får feber på natta. Vi sover med dem når de er syke for å følge med. Enten er de i senga med oss, eller en legger seg i ekstrasenga på rommet til storebror.

Så ja jeg har opplevd det du beskriver med pannetermomteret. Veldig irriterende for det virker som

Til dere med større barn - tips til rektal måling? Etter coronaperioden hvor vi ikke trengte å måle tempen på lang tid på 3-åringen min er det FULLSTENDIG nekt og krise med rektal måling. Lokker med barne-TV på mobil, godteri, ja alle triks i boka. Hn synes det er helt forferdelig og føles nesten som overgrep å tvinge noe inn i rompa hans, så han må være samarbeidsvillig. Jeg er normalt veldig bestemt og tydelig på de fleste ting vi MÅ, men det går en grense her for både han og meg. Og ikke er det så lett å stappe termometer i rompa på en 18 kilos 3-åring som hyler og sparker villt. Hvor lenge holder man på med sånn måling av barn?
Begynne å måle under armen og legge til en grad? Eller øretermometer? Gikk til innkjøp av pannetermometer for å ha mulighet til å vite c temp uten den kampen for å få målt rektalt, men det stoler jeg jo absolutt ikke på..

Nei vi prøvde all verdens lokking og luring men ga opp å måle rektalt som hoved måling nettopp på grunn av dette, vi bruker nå pannetermometer som første måleenhet (altså selv om den ikke treffer nøyaktig finner vi fort ut om det er feber eller ikke og om den er på vei ned eller opp) på den måten slipper vi å torturere ungen med rektal måling, for ja det føles som tortur når barnet nekter og gråter til hun spyr, så den kampen har vi nå kun tatt om vi anser det som helt nødvendig. Og ved høy feber når det virkelig nødvendig å ta den kampen har hun ikke protestert like hardt.

vi har øretermometer men liker heller ikke den, hun har små ører så det er grusomt å få plassert den riktig å hun sier det er vondt så den utgikk fort den også.

vi har prøvd under arm men hun har så spinkle armer og makker og beveger seg slik at vi opplevde temp måling der som mer unøyaktig enn i panna. Men det kan jo være noe dere kan prøve:-)

lykke til!

Til og med på barneklinikken måler de under armen som pekepinn. Var innlagt i en uke der, å da måtte vi foreldre måle under armen på babyen 1 gang i timen de første dagene, da under armen

Eg måler under armen på eldste, gjort fra 3års alder. Men hun forstår at hun må sitte heeelt i ro til det piper :)

jeg hadde ikke holdt en treåring for å ta tempen i rumpa. Tipper vi slutta med det ved drøyt et års alder.

jeg hadde ikke holdt en treåring for å ta tempen i rumpa. Tipper vi slutta med det ved drøyt et års alder.

Nei, det er det jeg heller ikke gjør. Har venta til han har samarbeidet, men det tar jo 40 min og likevel er det like mye kamp neste gang. Måler du under armen da?

Vi har apotek1 sitt øretermometer og opplever at det stemmer godt overens med rektalmålinger. Aldri prøvd pannetermometer.

Har fått mange feilmålinger med Ridian, dessverre.. Virker som om den er veldig ømfintlig på at den må holdes på riktig avstand, på riktig sted, at ungen skal stå rolig.. Pluss at den ikke kan flyttes fra rom til rom eller være i et rom som svinger temperaturmessig, da vil man få feilmålinger en god stund etterpå:dead:

Har fått mange feilmålinger med Ridian, dessverre.. Virker som om den er veldig ømfintlig på at den må holdes på riktig avstand, på riktig sted, at ungen skal stå rolig.. Pluss at den ikke kan flyttes fra rom til rom eller være i et rom som svinger temperaturmessig, da vil man få feilmålinger en god stund etterpå:dead:
Kan hende jeg prøver å reklamere på det da. Når det ikke måler innenfor feilmarginen en gang.. Sykt kjipt med nesten 700kr ut vinduet.

Nei, det er det jeg heller ikke gjør. Har venta til han har samarbeidet, men det tar jo 40 min og likevel er det like mye kamp neste gang. Måler du under armen da?
Jeg tenker at når det blir ukomfortabelt for begge parter så er det på tide å slutte. Jeg føler ikke man bør måtte jobbe sånn for å ta en temp eller føle at man tvinger. Jeg ville målt under armen på et litt større barn, men da bør man ha målt når barnet er friskt for å vite hva man skal gå ut i fra, også må man måle på samme måte hver gang. Hvis barnet har sovet med armene opp f.eks så vil temperaturen mest sannsynlig vise feil. Er man bekymret for veldig høy temperatur så må man jo bare måle rektalt, eller dra på legevakta eventuelt. Dem tror jeg måler i øret med mindre det er babyer.

Kan hende jeg prøver å reklamere på det da. Når det ikke måler innenfor feilmarginen en gang.. Sykt kjipt med nesten 700kr ut vinduet.
Går an å prøve! Eller selge videre, er jo nesten ubrukt. Jeg var heldig da vi hadde dette på jobb en stund, så jeg fikk prøve ordentlig før jeg kjøpte. Endte opp med øretermometer, veldig fornøyd med det:)

Til og med på barneklinikken måler de under armen som pekepinn. Var innlagt i en uke der, å da måtte vi foreldre måle under armen på babyen 1 gang i timen de første dagene, da under armen
Ja, jeg vet. Men det er mest for en pekepinn der også da. Må nevne at jeg har 4 barn fra 2 til 8 år, og alle godtar måling rektalt, selv om de er ekstremt sta og kan være lite samarbeidsvillige på andre punkter. Jeg har simpelthen ikke latt det være tema for diskusjon, selv om de har prøvd. Har de det jeg tror er høy feber, skal det måles rektalt, punktum. De har protestert noen ganger, spesielt første gangen det skal måles ved et sykdomsutbrudd, men da har vi sagt at det uansett skal måles, og at de da kan velge å måle mens de får se på noe på mobilen OG få en premie, eller måle uten noe av dette hvis de utsetter det. Da godtar de det i 95% av tilfellene med en gang.. De på 6 og 8 måles rektalt hvis tempen nærmer seg 40,ellers tar vi en pekepinn under tungen.

Back
Topp