Kjøpte et ridian pannetermometer i dag for å kunne måle temperatur når barnet sover. Testet det mot rektal temperatur i dag og det var spot on, testet det i tinningen flere ganger og det målte riktig hver gang. Hun hadde temperatur på 38,8 og termometeret målte mellom 38,6 og 38,8 hver gang runst 10 ganger, og da målte jeg på begge sider og prøvde å justere grep for mest mulig «feilmargin». Når jeg skulle måle igjen senere på dagen så måler det plutselig ikke riktig lenger. Barnet er varmt og rektaltemperatur er 38,6 men pannetermometeret viser nå temperaturer på alt i fra 36,6-38,0, men uansett om jeg sikter på blodårene i tinningen så viser den oftest temperatur på rundt 37,1
Er det noen av dere med samme termometer som har opplevd det samme? Merkelig det målte riktig alle de gangene også plutselig går det ikke mer. Når det varierer med over en hel grad ut i fra hvor jeg måler så er det jo ikke en indikasjon en gang på om man har behov for en rektal måling. Jeg vet at det ikke er en nøyaktig måling og at man bør måle rektalt, men poenget med den var jo å se om det var nødvendig å vekke barnet for å måle, men om den måler så utrolig variert så er det jo ikke mulig å bruke den til å måle med uansett.
Jeg bare forstår ikke hvorfor den var så riktig første gang med så mange mål og så plutselig ikke måler riktig.
Er det noen av dere med samme termometer som har opplevd det samme? Merkelig det målte riktig alle de gangene også plutselig går det ikke mer. Når det varierer med over en hel grad ut i fra hvor jeg måler så er det jo ikke en indikasjon en gang på om man har behov for en rektal måling. Jeg vet at det ikke er en nøyaktig måling og at man bør måle rektalt, men poenget med den var jo å se om det var nødvendig å vekke barnet for å måle, men om den måler så utrolig variert så er det jo ikke mulig å bruke den til å måle med uansett.
Jeg bare forstår ikke hvorfor den var så riktig første gang med så mange mål og så plutselig ikke måler riktig.