Ribbe "oppskrift"?

Virra78

Forelsket i forumet
Hvilken "oppskrift" bruker dere når dere skal steke ribba på julaften?
Mener at jeg fulgte en fra Rema1000 sine sider i fjor, men finner ikke den igjen....

HELLSTRØMS RIBBE

Til 6-8 personer + litt til kald julelunsjen en annen dag trenger du:
- 4 kilo ribbe i ett stykke med svor og ben
- 50 gram grovkvernet svartpepper
- 50 gram fingersalt
- 1-2 løk
- 1-2 gulrøtter
-1 stor hvitløk
- 2-3 kvister timian
- 2-3 ss Soyasaus
2-3 ss Worcestershire sauce
litt mel
Slik gjør du:
Lag fine små ruter på svoren med en skarp kniv, type tapetkniv eller barberblad. Gni inn salt og grovmalt svartpepper et eller to døgn i forkant. La ribben stå i kjøleskap til den skal stekes.​
Legg ribben i ovnen med svorsiden ned. Hell 1 liter kaldt vann i pannen og tilsett grovhakket løk, 2-3 uskrelte fedd fra en stor hvitløk, grovhakket gulrot og timian, stek slik i ca en time på 180 grader.​
(Men følg nøye med på denne prosessen.)
Etter en time, snur du ribbestykket, slik at det ligger med svoren opp.
Hell på litt mer vann, øs sjyen over svoren og stek ytterligere en time.​
NB!Siste halvtimen øker man temperaturen til 230 grader og skrur på grillen. Øs sjy over ribben hvert femte minutt. Etterfyll med vann hvis det begynner å bli tørt i pannen.​
Denne siste fasen er til for at svoren skal bli gyllenbrun og sprøstekt, følg nøye med på temperaturen slik at den ikke svir seg.
Når ribben er ferdig, lar du den hvile i 20-30 minutter. Sil sjyen med en stor sil og ha den i en kjele. Du kan gjerne ha grønnsakene oppi sila og kna ut den gode safta. Grønnsakene kaster du når du har fått ut safta.
Jevn krafta med litt mel og ha i et par skjer Soyasaus og Worcestershire sauce. Kok opp og smak til med salt og pepper.​

Bruker samme "oppskrift" som den på rema 1000 sin reklame.

Sent from my HTC Desire C using BV Forum

Jeg følger Hellstrøm når det gjelder stekinga:)
Men jeg er ikke garantert sprø svor for det:-\
Nøkkelen til sprø svor er hvordan ribba ligger i ovnen ;) Dem må ikke ha "grop" i midten, da samler væsken seg der.
Jeg pleier å lage opphøyning under ribba av aliminiumsfolie, for å få væsken til å renne riktig vei. Og vips, så er svoren sprø.

Back
Topp