Hobbit
Elsker forumet
ORIGINAL: kenguri
ORIGINAL: Hobbit
ORIGINAL: MarcElia
ORIGINAL: Hobbit
Jeg er resus negativ men jeg fikk beskjed om å ta den bloprøven i uke 28 [&:]. Det var jormora som sa det at den ikke skulle taes verken før eller etter uke 28 .
Når barnet er født tas det bloprøve fra navlestrengen til babyen og mor må få en sprøyte innen 70 timer slik at hun ikke danner antistoff i blodet.
NB ! vi som er resus negative får ikke gji blod eller være donorer
TØV!!! Jeg er blodgiver, beinmargsdonor og har donorkort i tilfelle noe skulle skje.. Tvert imot er det MANGEL på rh-negative blodgivere slik at flere burde melde seg!!! Og det er jo logisk - 15 % av norges befolkning er rh-negative, disse trenger jo og blodoverføring eller å få donert beinmarg eller organer, og det (blod) kan de jo ikke få fra rh-positive mennesker!
Blodprøven kan tas tidligere for å se om en har dannet antistoffer ved TIDLIGERE svangerskap, men for å undersøke det gjeldende svangerskapet skal den tas etter uke 28 (vanligvis en i uke 32 og en i uke 36)!
Blodprøven MÅ ikke tas fra navlestrengen, det kan tas en helt vanlig blodprøve av barnet, er bare for å sjekke om det er positivt eller ikke og hvilken blodtype det har (men de gjør det jo vanligvis der for å slippe å stikke barnet unødig)..
Sprøyten (de kaller det ofte "vaksine"), gis innen 3 døgn (72 timer), men oftest kommer de med den rett etter fødselen og den settes i låret..
Tror din jordmor bør lese seg litt opp på dette emnet før hun uttaler seg...
[b]Jeg vet ikke er ikke utdanna jormor , hun skrev at jeg måtte huske ny resus prøve i uke 28 så da jorde jo jeg som hun sa !.
Dette med å gji blod har jeg fått vite av en kolega som fikk beskjed fra sin blobank og lege at hun som resus negativ ikke kunne gji blod eller vere donor . Jeg også tenkte sån at vi som er resus negative er "eksklusiv" vare i tilfelle en resus neg trenger blooverføring.
Men som sagt jeg er verken utdanne lege eller jormor
Hobbit: Tror ikke det er noen som dømmer deg her, selv om jeg kanskje syns noen reagerte litt kraftig. Men vet jo ikke om det var ment sånn da[:)]
Jeg har blodtype 0-. Jeg er ganske sikker på at vi som er rhesus negative kan gi blod. Mener å vite at vi med 0- er universalgivere. Så den som fortalte deg at vi ikke kan gi blod, er nok feilinformert, evt. husket feil. Er ikke verre enn det[;)]
Når man ikke vet selv, så hører man jo gjerne på folk man antar har mer peiling enn seg selv. Det er jo ikke så rart[:)]
Stemmer dette tro? Jeg er veldig usikker her, altså, så om noen som faktisk har lært om dette, kan korrigere meg, er det bare fint!
A- kan gi blod til personer med A- og A-
A+ kan bare gi til personer med A+
B- kan gi til personer med B- og B+
B+ kan bare gi til personer med B+
0- kan gi til personer med alle blodtyper, altså A-, A+, B-, B+, 0- og 0+, samt AB-, AB+
0+ kan gi til personer med 0+
Men er det ikke noe som er universalmottakere, altså som kan ta i mot alle typer?
Alt dette stemmer sikkert [:)] men man hører jo på de som er utdanna og skal vere oppdatert på området. Jeg må si jeg blir forvirra og sint når jeg TYDLIGVIS har fått annen info en det dere andre har fått [:@] . menn skal snakke med legen min i morgen for å høre om jeg er nødt til å ta en ny blodprøve nå i uke 32.....