Rhesus Negativ

*Mille*

Oktober 08, Februar 12 og Oktober 15 <3
Tilgangsansvarlig
VIP
Oktoberskattene 2015
Er det noen andre som er Rhesus negativ? Må inn å ta blodprøve nå denne uken pga det. Fikk en brosjyre om det og slik jeg har forstått må jeg få en sprøyte etter fødselen slik at kroppen ikke bygger opp forsvar mot annen blodtype dersom lillegutt er RhD pos. Isåfall utgjør det en fare for neste babyen.

jeg er rhesus negativ, du skal vel ta prøve i uke 32 og en gang til senere i svangerskapet. Min førstefødte var rhesus positiv så da fikk jeg sprøyte etter fødselen, du får passe på at det blir gjort for da trenger du ikke å bekymre deg for noe i ev. senere svangerskap..

Jeg er negativ, guttene er en av hver [:)] Siste er positiv, så da fikk jeg sprøyte.. Skal ta blodprøver nå i uke 32 og i uke 36.. Før måtte de avogtil skifte blod på ungene hvis en fikk flere.. Men dette var stort sett bare hvis en fikk mer enn 3 stykker.. Ved færre er det så lite antistoffer i oss at det uansett ikke utgjør noen fare..

Jeg er også Rh-negativ. Skal til legen og ta blodprøver i uke 32 og 36, og har tatt tidligere i svangerskapet. Hadde ikke dannet antistoffer da. Dette blir mitt første barn, men det er min 3. graviditet..og aner ikke hvilken blodtype de andre fosterene har vært..vet ikke om det spiller noen rolle? Kan jeg f.eks danne antistoffer etter en spontatnabort dersom det forsteret var rh-positiv?

De sjekker igjen etter fødsel om du trenger noen sprøyte.

HVis ungen også er negativ så trengs det ikke noe, og selv om ungen er positiv så kan det faktisk hende at kroppen din ikke lager antistoffer uansett.

Det "verste" som skjer er at du må få en sprøyte etter fødsel så ikke kroppen får for seg at babyen med rhesus positiv er et virus og skal fjernes, for da vil du ha store vansker med å beholde senere barn! Men med den sprøyten er det ikke noe å bry seg med, alt er som før :)

jeg er resus negativ og sambo er positiv!!

skal ta en blodprøve neste gang jeg skal til legen, det er vel for å sjekke etter anti stoffer eller noe tror jeg.
når jeg fikk jørgen var han å resus negativ, så jeg slapp den sprøyta, men dette var noe de var flinke til å sjekke med engang og ga meg svaret[:)]

de må jo gjøre det samme med denne lille å!

jeg er også rhesus negativ, og var inne og tok blodprøve forrige mandag, og skal ha en ny i uke 36..[:)] tenker ikke at det kommer til å være noe fare for noen av barna jeg skal få (håper jo på fler etterhvert[:)]) mamma er også negativ og har fått 4 barn uten noe komplikasjoner selv om de tre som kom etter meg var rhesus positive!

Mamma er rhesus negativ, pappa og vi ungane positiv(meina eg). Veit ikkje(har fått det forklart, men huska ikkje) korfor det gikk bra med oss første, men med nr 3 var det masse komplikasjona. Han måtte tas ut 6 veker for tidlig, bytte blod 3 ganga og en del styr. Men er en sunn og frisk og herlig gutt i dag![:D]

Men det ser ut til at dei har bedre kontroll på det i dag![:)] Det der var jo i "gamle daga"... [;)]

ORIGINAL: kenguri

Jeg er også Rh-negativ. Skal til legen og ta blodprøver i uke 32 og 36, og har tatt tidligere i svangerskapet. Hadde ikke dannet antistoffer da. Dette blir mitt første barn, men det er min 3. graviditet..og aner ikke hvilken blodtype de andre fosterene har vært..vet ikke om det spiller noen rolle? Kan jeg f.eks danne antistoffer etter en spontatnabort dersom det forsteret var rh-positiv?

Jeg tror ikke det dannes antistoffer etter en SA selv om fosteret var positivt, siden dere da ikke har delt blodomløp.. Men skal ikke si det sikkert.. De sjekker for antistoffer hvis mor er rh-negativ, enten det er første eller fjerde og enten du har rh-positive barn eller ikke..

ORIGINAL: Undrende85

De sjekker igjen etter fødsel om du trenger noen sprøyte.

HVis ungen også er negativ så trengs det ikke noe, og selv om ungen er positiv så kan det faktisk hende at kroppen din ikke lager antistoffer uansett.

Det "verste" som skjer er at du må få en sprøyte etter fødsel så ikke kroppen får for seg at babyen med rhesus positiv er et virus og skal fjernes, for da vil du ha store vansker med å beholde senere barn! Men med den sprøyten er det ikke noe å bry seg med, alt er som før :)

En mister ikke selv om en får flere rh-positive barn! MEN barna kan bli syke når mor produserer antistoffer, og da må det skiftes blod på dem, noe som er (var) en ganske omstendelig prosess på så små barn.. Slik det var da jeg (vi?) ble født.. Nå er det heldigvis bare å sette sprøyten, og det skal skje automatisk hvis barnet er rh-positivt, vi trenger heldigvis ikke følge med alt det der selv oppi alt det andre som hender ved og etter fødsel..

Jeg er resus negativ men jeg fikk beskjed om å ta den bloprøven i uke 28 [&:]. Det var jormora som sa det at den ikke skulle taes verken før eller etter uke 28 .

Når barnet er født tas det bloprøve fra navlestrengen til babyen og mor må få en sprøyte innen 70 timer slik at hun ikke danner antistoff i blodet.

NB ! vi som er resus negative får ikke gji blod eller være donorer

ORIGINAL: Høstbaby08

Mamma er rhesus negativ, pappa og vi ungane positiv(meina eg). Veit ikkje(har fått det forklart, men huska ikkje) korfor det gikk bra med oss første, men med nr 3 var det masse komplikasjona. Han måtte tas ut 6 veker for tidlig, bytte blod 3 ganga og en del styr. Men er en sunn og frisk og herlig gutt i dag![:D]

Men det ser ut til at dei har bedre kontroll på det i dag![:)] Det der var jo i "gamle daga"... [;)]

Ja heldigvis er det enkelt idag, og går ganske automatisk.. Min tante fikk beskjed etter å ha fått sitt 3 rh-positive barn (hun var negativ), at hun ikke burde få flere - fordi det stort sett var etter minst 3 barn at det kunne bli komplikasjoner...

ORIGINAL: Hobbit

Jeg er resus negativ men jeg fikk beskjed om å ta den bloprøven i uke 28 [&:]. Det var jormora som sa det at den ikke skulle taes verken før eller etter uke 28 .

Når barnet er født tas det bloprøve fra navlestrengen til babyen og mor må få en sprøyte innen 70 timer slik at hun ikke danner antistoff i blodet.

TØV!!! Jeg er blodgiver, beinmargsdonor og har donorkort i tilfelle noe skulle skje.. Tvert imot er det MANGEL på rh-negative blodgivere slik at flere burde melde seg!!! Og det er jo logisk - 15 % av norges befolkning er rh-negative, disse trenger jo og blodoverføring eller å få donert beinmarg eller organer, og det (blod) kan de jo ikke få fra rh-positive mennesker!

Blodprøven kan tas tidligere for å se om en har dannet antistoffer ved TIDLIGERE svangerskap, men for å undersøke det gjeldende svangerskapet skal den tas etter uke 28 (vanligvis en i uke 32 og en i uke 36)!
Blodprøven MÅ ikke tas fra navlestrengen, det kan tas en helt vanlig blodprøve av barnet, er bare for å sjekke om det er positivt eller ikke og hvilken blodtype det har (men de gjør det jo vanligvis der for å slippe å stikke barnet unødig)..
Sprøyten (de kaller det ofte "vaksine"), gis innen 3 døgn (72 timer), men oftest kommer de med den rett etter fødselen og den settes i låret..

Tror din jordmor bør lese seg litt opp på dette emnet før hun uttaler seg...

ORIGINAL: *NaTaLiE*

jeg er resus negativ og sambo er positiv!!

skal ta en blodprøve neste gang jeg skal til legen, det er vel for å sjekke etter anti stoffer eller noe tror jeg.
når jeg fikk jørgen var han å resus negativ, så jeg slapp den sprøyta, men dette var noe de var flinke til å sjekke med engang og ga meg svaret[:)]

de må jo gjøre det samme med denne lille å!

Min første var også rh-negativ som meg, men nr to var rh-positiv, så jeg har en av hver [:)] Spennende å se hva denne blir..

ORIGINAL: *jordbærpiken*

jeg er også rhesus negativ, og var inne og tok blodprøve forrige mandag, og skal ha en ny i uke 36..[:)] tenker ikke at det kommer til å være noe fare for noen av barna jeg skal få (håper jo på fler etterhvert[:)]) mamma er også negativ og har fått 4 barn uten noe komplikasjoner selv om de tre som kom etter meg var rhesus positive!

Komplikasjonene oppsto oftest hvis en fikk mange 3 rh-positive barn, da det ikke er så mye antistoffer som blir dannet for hver gang.. Derfor ble rh-negative mødre i "gamle" dager ofte frarådet å få fler enn 3 barn...

Det er bare tull at ikke personer som er rhesus negativ ikke kan gi blod.
Det er jo nettopp rhesus negativt blod blodbanken ønsker. Spesielt hvis en i tillegg har blodtype 0. Blodtype 0- kan gis til absolutt alle pasienter uten fare, slik at dette blir betegnet som kriseblod. Det er dette som skal være tilgjengelig ved alle alvorlige ulykker der en er nødt til å gå blod før en får analysert blodtypen til pasientene.
Har en blodtype 0- bør en komme seg til blodbanken å melde seg som blodgiver med en gang. (Kansje ikke nå i graviditeten, men når en er klar for det etterpå.)

ORIGINAL: Rakel1976

Det er bare tull at ikke personer som er rhesus negativ ikke kan gi blod.
Det er jo nettopp rhesus negativt blod blodbanken ønsker. Spesielt hvis en i tillegg har blodtype 0. Blodtype 0- kan gis til absolutt alle pasienter uten fare, slik at dette blir betegnet som kriseblod. Det er dette som skal være tilgjengelig ved alle alvorlige ulykker der en er nødt til å gå blod før en får analysert blodtypen til pasientene.
Har en blodtype 0- bør en komme seg til blodbanken å melde seg som blodgiver med en gang. (Kansje ikke nå i graviditeten, men når en er klar for det etterpå.)

En får ikke gi blod før 1 ÅR etter fødsel.. Jeg sto "sperret", så ringte de meg på dagen ett år etter (har kriseblod ja[:D]), men når jeg da kom hjem fra ferien så var jeg jo gravid igjen [:)]

ORIGINAL: MarcElia

TØV!!! Jeg er blodgiver, beinmargsdonor og har donorkort i tilfelle noe skulle skje.. Tvert imot er det MANGEL på rh-negative blodgivere slik at flere burde melde seg!!! Og det er jo logisk - 15 % av norges befolkning er rh-negative, disse trenger jo og blodoverføring eller å få donert beinmarg eller organer, og det (blod) kan de jo ikke få fra rh-positive mennesker!

Blodprøven kan tas tidligere for å se om en har dannet antistoffer ved TIDLIGERE svangerskap, men for å undersøke det gjeldende svangerskapet skal den tas etter uke 28 (vanligvis en i uke 32 og en i uke 36)!
Blodprøven MÅ ikke tas fra navlestrengen, det kan tas en helt vanlig blodprøve av barnet, er bare for å sjekke om det er positivt eller ikke og hvilken blodtype det har (men de gjør det jo vanligvis der for å slippe å stikke barnet unødig)..
Sprøyten (de kaller det ofte "vaksine"), gis innen 3 døgn (72 timer), men oftest kommer de med den rett etter fødselen og den settes i låret..

Jeg vet ikke er ikke utdanna jormor , hun skrev at jeg måtte huske ny resus prøve i uke 28 så da jorde jo jeg som hun sa !.

Dette med å gji blod har jeg fått vite av en kolega som fikk beskjed fra sin blobank og lege at hun som resus negativ ikke kunne gji blod eller vere donor . Jeg også tenkte sån at vi som er resus negative er "eksklusiv" vare i tilfelle en resus neg trenger blooverføring.
Men som sagt jeg er verken utdanne lege eller jormor

Jeg vet ikke er ikke utdanna jormor , hun skrev at jeg måtte huske ny resus prøve i uke 28 så da jorde jo jeg som hun sa !.

Dette med å gji blod har jeg fått vite av en kolega som fikk beskjed fra sin blobank og lege at hun som resus negativ ikke kunne gji blod eller vere donor . Jeg også tenkte sån at vi som er resus negative er "eksklusiv" vare i tilfelle en resus neg trenger blooverføring.

Kan det være at din kollega har dannet antistoffer mot rhesus etter en fødsel? Det er jo mulig at det er pga det at akkurat ho er utestengt fra å gi blod, men at ho har missoppfattet dette før ho fortalte det til deg?

Leste litt på blodbanken i Oslo sine hjemmesider og fant dette:

Blodtypeantistoff og graviditet
Kvinner kan begynne å lage blodtypeantistoff i forbindelse med fødsler eller aborter, fordi det da ofte overføres noe blod fra barnet til moren. Blodtypeantistoffer kan være skadelige for fosteret, fordi de kan ødelegge dets blodlegemer. Dette gjelder både for antistoff som er laget etter blodoverføring og antistoff som er laget etter tidligere svangerskap. Av denne grunn undersøkes alle gravide for blodtype-antistoff. De naturlig forekommende antistoffene i ABO-systemet lager heldigvis sjelden alvorlig sykdom hos fosteret

[b]Jeg vet ikke er ikke utdanna jormor , hun skrev at jeg måtte huske ny resus prøve i uke 28 så da jorde jo jeg som hun sa !.

Hobbit: Tror ikke det er noen som dømmer deg her, selv om jeg kanskje syns noen reagerte litt kraftig. Men vet jo ikke om det var ment sånn da[:)]
Jeg har blodtype 0-. Jeg er ganske sikker på at vi som er rhesus negative kan gi blod. Mener å vite at vi med 0- er universalgivere. Så den som fortalte deg at vi ikke kan gi blod, er nok feilinformert, evt. husket feil. Er ikke verre enn det[;)]
Når man ikke vet selv, så hører man jo gjerne på folk man antar har mer peiling enn seg selv. Det er jo ikke så rart[:)]

Stemmer dette tro? Jeg er veldig usikker her, altså, så om noen som faktisk har lært om dette, kan korrigere meg, er det bare fint!
A- kan gi blod til personer med A- og A+
A+ kan bare gi til personer med A+
B- kan gi til personer med B- og B+
B+ kan bare gi til personer med B+
AB- kan gi til personer med AB- og AB+
AB+ kan bare gi til personer med AB+
0- kan gi til personer med alle blodtyper, altså A-, A+, B-, B+, 0- og 0+, samt AB-, AB+
0+ kan gi til personer med 0+ ( men kan ikke de også gi til A+, B+ og AB+??)

Back
Topp