ORIGINAL: Hobbit
ORIGINAL: MarcElia
ORIGINAL: Hobbit
Jeg er resus negativ men jeg fikk beskjed om å ta den bloprøven i uke 28 [&:]. Det var jormora som sa det at den ikke skulle taes verken før eller etter uke 28 .
Når barnet er født tas det bloprøve fra navlestrengen til babyen og mor må få en sprøyte innen 70 timer slik at hun ikke danner antistoff i blodet.
NB ! vi som er resus negative får ikke gji blod eller være donorer
TØV!!! Jeg er blodgiver, beinmargsdonor og har donorkort i tilfelle noe skulle skje.. Tvert imot er det MANGEL på rh-negative blodgivere slik at flere burde melde seg!!! Og det er jo logisk - 15 % av norges befolkning er rh-negative, disse trenger jo og blodoverføring eller å få donert beinmarg eller organer, og det (blod) kan de jo ikke få fra rh-positive mennesker!
Blodprøven kan tas tidligere for å se om en har dannet antistoffer ved TIDLIGERE svangerskap, men for å undersøke det gjeldende svangerskapet skal den tas etter uke 28 (vanligvis en i uke 32 og en i uke 36)!
Blodprøven MÅ ikke tas fra navlestrengen, det kan tas en helt vanlig blodprøve av barnet, er bare for å sjekke om det er positivt eller ikke og hvilken blodtype det har (men de gjør det jo vanligvis der for å slippe å stikke barnet unødig)..
Sprøyten (de kaller det ofte "vaksine"), gis innen 3 døgn (72 timer), men oftest kommer de med den rett etter fødselen og den settes i låret..
Tror din jordmor bør lese seg litt opp på dette emnet før hun uttaler seg...
[b]Jeg vet ikke er ikke utdanna jormor , hun skrev at jeg måtte huske ny resus prøve i uke 28 så da jorde jo jeg som hun sa !.
Dette med å gji blod har jeg fått vite av en kolega som fikk beskjed fra sin blobank og lege at hun som resus negativ ikke kunne gji blod eller vere donor . Jeg også tenkte sån at vi som er resus negative er "eksklusiv" vare i tilfelle en resus neg trenger blooverføring.
Men som sagt jeg er verken utdanne lege eller jormor
Hobbit: Tror ikke det er noen som dømmer deg her, selv om jeg kanskje syns noen reagerte litt kraftig. Men vet jo ikke om det var ment sånn da[:)]
Jeg har blodtype 0-. Jeg er ganske sikker på at vi som er rhesus negative kan gi blod. Mener å vite at vi med
0- er universalgivere. Så den som fortalte deg at vi ikke kan gi blod, er nok feilinformert, evt. husket feil. Er ikke verre enn det[;)]
Når man ikke vet selv, så hører man jo gjerne på folk man antar har mer peiling enn seg selv. Det er jo ikke så rart[:)]
Stemmer dette tro? Jeg er veldig usikker her, altså, så om noen som faktisk har lært om dette, kan korrigere meg, er det bare fint!
A- kan gi blod til personer med A- og A+
A+ kan bare gi til personer med A+
B- kan gi til personer med B- og B+
B+ kan bare gi til personer med B+
AB- kan gi til personer med AB- og AB+
AB+ kan bare gi til personer med AB+
0- kan gi til personer med alle blodtyper, altså A-, A+, B-, B+, 0- og 0+, samt AB-, AB+
0+ kan gi til personer med 0+ ( men kan ikke de også gi til A+, B+ og AB+??)