Rhesus negativ.

Blomsterkopp1

Blir kjent med forumet
Når mor er rhesus negativ, og baby positiv, går innkalling til sykehuset for antiatoff-sprøyta automatisk? Eller må jeg selv ringe å si fra?

Kun sommer vikarer med så gebrokken norsk på legekontoret jeg ikkje skjønte et ord av hva som ble sakt...
 
Når mor er rhesus negativ, og baby positiv, går innkalling til sykehuset for antiatoff-sprøyta automatisk? Eller må jeg selv ringe å si fra?

Kun sommer vikarer med så gebrokken norsk på legekontoret jeg ikkje skjønte et ord av hva som ble sakt...
Regner med at du ikke selv har ansvar for å ringe, men du kan spørre jordmor eller føden?
 
Jeg fikk innkalling fra sykehuset i posten, men antar at jordmor først meldte i fra. Sykehuset hadde tilgang i sitt system til mine prøveresultater, så det kan hende de hadde fanget det opp uansett. Jeg skulle ta sprøyten om snaue to uker, men spurte om å få den da jeg var på sykehuset mandag ifm en annen avtale og det var ikke noe problem:)
 
Trudde man fikk sprøyte etter barnet ble født? Slik at sprøyten skulle virke til «neste gang». Jeg er rhesus negativ, første var også det. Har ikke hørt om at jeg skal få noe sprøyte :oops: når sjekker de dette?
 
Trudde man fikk sprøyte etter barnet ble født? Slik at sprøyten skulle virke til «neste gang». Jeg er rhesus negativ, første var også det. Har ikke hørt om at jeg skal få noe sprøyte :oops: når sjekker de dette?

Før fikk man bare sprøyte etter fødsel (ev. abort), nå får man også en forebyggende sprøyte som gis etter/rundt uke 28. Dette fordi det kan komme blod fra foster over i mors blodbane i siste del av svangerskapet og man vil unngå at man begynner å danne antistoffer. Blodprøve av rhesus-negativ mor tas ca i uke 24 for å sjekke om baby er positiv eller negativ, det er bare hvis baby er positiv at man trenger profylakse.
 
Jeg fikk beskjed fra fastlege at hun sendte henvisning, men at jeg måtte følge med om jeg fikk time etterhvert. Hvis ikke måtte jeg ta kontakt med føden selv. Innkallingen kom på helsenorge ganske kjapt uten at jeg måtte gjøre noe. Skal nå på onsdag for å få sprøyten :)
 
Back
Topp